Nauczyciele i specjaliści pracujący w szkołach specjalnych mieli okazję uczestniczyć 20–21 listopada w szkoleniu „Zachowania trudne uczniów w szkołach specjalnych – mechanizmy, zapobieganie, sposoby radzenia sobie z nimi”.
Organizacją wydarzenia, które odbyło się w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku w Warszawie, zajął się Wydział Edukacji Włączającej (WEW) Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Celem szkolenia było:
- poszerzenie wiedzy na temat różnorodnych czynników wpływających na rozwój zachowań trudnych u uczniów w szkole specjalnej;
- zapoznanie uczestników ze sposobami pracy z uczniami przejawiającymi zachowania trudne, w tym z uczniami ze spektrum autyzmu oraz z niepełnosprawnością intelektualną – w szkole specjalnej;
- omówienie zasad budowania środowiska wspierającego jako istotny element działań proaktywnych w szkole;
- zapoznanie uczestników z Funkcjonalną Analizą Zachowania (ABC: Antecedent Behavior Consequence) oraz Stosowaną Analizą Zachowania (SAZ).
W zagadnienia zachowań trudnych uczniów szkół specjalnych wprowadziła uczestników dr Krystyna Pomorska z Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Przedmiotem jej rozważań były:
- charakterystyka zachowań trudnych uczniów z różnymi zaburzeniami lub niepełnosprawnościami;
- radzenie sobie z zachowaniami trudnymi uczniów ze spektrum autyzmu.
O tym, jak radzić sobie z zachowaniami problemowymi uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, mówiła drugiego dnia szkolenia Katarzyna Cichocka-Segiet. Wykładowczyni podzieliła się z uczestnikami wiedzą – wynikającą z wieloletniej praktyki zawodowej – na temat:
- trudnych zachowań uczniów z niepełnosprawnością intelektualną – radzeniem sobie z nimi na poziomie szkoły;
- skutecznego zapobiegania zachowaniom trudnym uczniów.
Organizatorzy dziękują za udział w spotkaniu i zapraszają do uczestnictwa w kolejnych formach doskonalenia.

















