W Szkole Podstawowej nr 5 odbyło się spotkanie podsumowujące realizację programu grantowego „Dostępne szkoły”. Wzięli w nim udział przedstawiciele władz państwowych i samorządowych, a także Szkoły Podstawowej nr 7, która razem z „Piątką” została objęta projektem.
– To jeden z 60 projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w naszym regionie. Bardzo nam zależy, aby szkoła była miejscem, które włącza a nie wyklucza. Stad też program „Dostępność plus”, w który wpisują się również środki europejskie inwestowane w naszych placówkach. Służą zarówno pedagogom, aby zrozumieli specyfikę uczniów z niepełnosprawnościami, jak i wszystkim uczniom, którzy korzystają z dedykowanym im udogodnień – mówił Artur Soboń, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
Burmistrz Waldemar Jakson zaznaczał, iż projekt „Dostępne szkoły w Gminie Miejskiej Świdnik – Szkoła Podstawowa nr 5 i Szkoła Podstawowa nr 7” jest wypadkową przyjętej przez miasto strategii: – Można ją streścić w jednym zdaniu – integracja wszystkich środowisk, które są dla nas jednakowo ważne. Żeby realizować ten cel, muszą być podejmowane pewne programy taktyczne. Mamy ich w Świdniku wiele. Jest, na przykład, integracja osób starszych czy dzieci z niepełnosprawnościami. Chcemy, żeby w naszym mieście żyło się dobrze i żebyśmy tworzyli wspólnotę.
– Nasza placówka jest przystosowana do edukacji dzieci niepełnosprawnych, a mamy około 30 uczniów z orzeczeniami i opiniami, między innymi dzięki udziałowi w kilku projektach – wyjaśniał Tomasz Szydło, dyrektor SP nr 5. – Były to: „Asystent ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach prowadzonych przez Gminę Miejską Świdnik”, Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą, a także liczne szkolenia dla kadry organizowane przez Lubelskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Na „Model Dostępnej Szkoły” pozyskano ponad 1,5 miliona złotych, z czego pół miliona złotych zostało wydane na rzecz Szkoły Podstawowej nr 7, a ponad milion złotych na rzecz naszej szkoły. Projekt składał się z dwóch części. Pierwsza dotyczyła remontów kilku sal lekcyjnych oraz ciągów komunikacyjnych, klatek schodowych, poręczy, a także zakupu nowoczesnego wyposażenia. Druga polegała na doskonaleniu kadry pedagogicznej, udziale w warsztatach, konferencjach, spotkaniach oraz podjęciu przez kilku nauczycieli specjalistycznych studiów.
Goście poznali także wymierne efekty działań związanych z „Dostępną szkołą”, głównie te architektoniczne, techniczne oraz edukacyjno-społeczne. Po placówce przy ul. Jarzębinowej oprowadzili ich wicedyrektor Marek Kwieciński i Marta Kubiak, pedagog specjalny.
– Skupimy się na części architektonicznej, bo obszar edukacyjno-społeczny jest mniej widoczny. Przebudowane zostało całe wejście do budynku, zlikwidowano wszystkie progi, by osoby na wózkach mogły się bez problemu poruszać, dostosowano poręcze na klatkach schodowych. Posadzki są antypoślizgowe. Na ścianach przyklejono pasy odcinające podłogę od ścian ze względu na osoby niedowidzące. Przy wszystkich pomieszczeniach zamontowane są tabliczki z napisami dla nich – wyliczał M. Kwieciński.
M. Kubiak opowiedziała o zaletach sal integracji sensorycznej, wyciszenia i edukacji dla bezpieczeństwa, a także o specjalistycznych pomocach, które przeznaczone są do rewalidacji i pracy z uczniami z orzeczeniami.
aw