Maturzyści mają już za sobą zarówno egzaminy na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym – trwały one od 5 do 24 maja.
Jak co roku egzamin maturalny na poziomie podstawowym przeprowadzany jest z trzech przedmiotów: j. polskiego, matematyki oraz j. angielskiego. Są to egzaminy obowiązkowe i aby zdać maturę, trzeba je napisać na minimum 30%. Absolwenci mają również obowiązek przystąpienia do egzaminu maturalnego z co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym, z którego również należy uzyskać 30%. Na większości uczelni w Polsce matura jest jedynym kryterium branym pod uwagę podczas rekrutacji na studia, nie przeprowadza się zwykle egzaminów wstępnych. Jedynie na artystyczne uczelnie potrzebne jest niekiedy portfolio.
Co można powiedzieć o tegorocznych maturach? Wielu uczniów i nauczycieli uważa je za nieszczególnie trudne. Wiadomo jednak, iż wszystko zależy od upodobań. Tematy tegorocznych wypracowań na maturze z j. polskiego to: „Źródło nadziei w czasach trudnych dla człowieka” oraz „Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka?”. Matura z matematyki była standardowa, dla wielu dość łatwa, podobnie z językiem obcym. W sierpniowym wydaniu naszego miesięcznika omówimy wyniki egzaminów, które uczniowie poznają dopiero 8 lipca.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Tegoroczne egzaminy ósmoklasisty odbyły się w dniach 13-15 maja. Pierwszy raz uczniowie zmierzyli się z nimi w 2019 r. po reformie edukacji, która usunęła gimnazja, przywracając jednocześnie 8-klasową szkołę podstawową.
Uczniowie klas ósmych przystąpili do egzaminów z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki oraz wybranego języka obcego nowożytnego – najczęściej był to język angielski. Warto zaznaczyć, iż uzyskane wyniki mają duży wpływ na proces rekrutacji do szkół średnich. Dobry rezultat może zapewnić uczniowi aż połowę wymaganych punktów rekrutacyjnych do liceum, technikum czy szkoły branżowej. Pozostałe punkty przyznawane są za oceny końcowe oraz zaangażowanie w dodatkowe aktywności. Wiele osób nie wie, iż egzaminu klas ósmych nie można nie zdać, jeżeli tylko się na nim pojawiło – można wyjść z egzaminu po podpisaniu się i uzyskać 0% (czego oczywiście nie polecamy!).
Z tegorocznych egzaminów uczniowie raczej wychodzili w dobrym humorze. Tematy wypracowań z j. polskiego były następujące: przemówienie – „Przyjaźń między dwiema osobami to rodzaj harmonii, która potrafi połączyć zupełnie różne charaktery” oraz opowiadanie z takim poleceniem – „Wyobraź sobie, iż spotkałeś bohatera jednej z lektur obowiązkowych. Podczas Waszej wspólnej przygody dokonał on czynu godnego podziwu”. Uczniowie raczej nie mieli problemu z pracą pisemną. Trudniejsza okazała się matematyka, gdyż w arkuszu egzaminacyjnym znalazło się wyjątkowo dużo zadań z geometrii, czyli działu, którego uczniowie raczej nie lubią… Wyniki egzaminów uczniowie poznają dopiero 4 lipca.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Tegoroczny ósmoklasista Krzysztof, uczeń KSP6 w Luboniu, tak wypowiedział się o egzaminach:
„Zdania są podzielone, ale według mnie egzaminy były całkiem łatwe, choć w porównaniu do ostatnich lat wydaje mi się, iż matematyka była trudniejsza. Największym zaskoczeniem był egzamin z j. polskiego. W poprzednich latach trzeba było odwoływać się do lektur, które przerabialiśmy w klasach 7-8. W tym roku padło na „Chłopców z placu broni”, a tę książkę czytaliśmy w piątej klasie – nikt tego nie pamiętał! Angielski jak zwykle łatwy, temat maila bardzo przyjemny. Jestem z siebie zadowolony, raczej poszło mi dobrze!”.
Małgorzata Wojsz

