Inteligencja emocjonalna pozwala nam nie tylko lepiej rozumieć emocje własne i innych ludzi, ale także odpowiednio nimi zarządzać. Badacze podkreślają, iż im wyższe IQ emocjonalne, tym większa szansa na osiągniecie w życiu sukcesu. Jej poziom sprawdzany jest już u małych dzieci. Jak zweryfikować, czy twoje dziecko wyróżnia się pod tym względem? Niektórzy badacze wykorzystywali do tego słynny już "test cukierka".
REKLAMA
Zobacz wideo Dąbrowscy o kieszonkowym dla córek. Zrobili test
Test zapoczątkował wieloletnie badania. W początkowym etapie przeszło go ponad 550 dzieci
Walter Mischel doczekał się narodzin trzech córek. Psycholog często obserwował je w czasie dorastania, analizując ich zachowanie z perspektywy zdobytej wiedzy teoretycznej. Interesowało go szczególnie to, jak działa siła woli i to, jak rozwija się u dzieci zdolność do samokontroli. Wszystkie trzy dziewczynki uczęszczały do tego samego przedszkola - Bing Nursery School ulokowanego na Uniwersytecie Stanforda. To tam po raz pierwszy przeszły "test cukierka".
Najmłodsza córka Mischela została przez badaczy zaproszona do "pokoju niespodzianek", gdzie znajdował się tylko stół i krzesło. Bez żadnych dodatkowych przedmiotów czy zabawek, aby nie rozpraszać dziecka. Dziewczynka z tacy cukierków mogła wybrać jeden dla siebie, który następnie położono przed nią na stole. Poinformowano, iż zostanie na chwilę sama w pomieszczeniu i może zjeść cukierek, ale jeżeli powstrzyma się i odczeka chwilę, dostanie kolejnego cukierka w nagrodę. Tak rozpoczął się eksperyment, który w latach 1968-1974 przeszło ponad 550 dzieci. Co dowiedziono? Tylko jedna trzecia maluchów ma na tyle silną wolę i rozwiniętą samokontrolę, iż potrafi odczekać kilkadziesiąt minut i otrzymać nagrodę.
Co wykazał test cukierka? Dzieci, które zjadły cukierek od razu miały gorsze wyniki w nauce
Jak później odkryto, to ile czasu dziecko było w stanie poczekać na cukierek, miało korelację z tym, jak zachowywało się w późniejszym życiu. Walter Mischel po latach zauważył to zarówno u swoich córek, jak i innych dzieci, które przeszły eksperyment. Na tej podstawie przeprowadzono dalsze pogłębione badania, które wykazały, iż dzieci, które potrafiły odczekać aż do otrzymania nagrody, w dorosłym życiu miały lepszą samokontrolę, były pewniejsze siebie i potrafiły lepiej opanować stres, co przekładało się także na osiąganie przez nich sukcesów. Z kolei dzieci, które od razy zjadły cukierek, w późniejszym życiu były bardziej niezdecydowane i miały problemy z koncentracją i społecznymi relacjami.
Warto jednak podkreślić, iż "negatywne" przejście tego testu nie znaczy, iż dziecko nie ma szans na osiągnięcie sukcesu w życiu. Trudno w okresie wczesnego dzieciństwa precyzyjnie określić predyspozycje np. do samokontroli, kiedy dziecko cały czas się rozwija i zmienia. Wiele spośród dzieci, które nie powstrzymało się przed zjedzeniem cukierka, w dorosłym życiu osiągało zawodowe i osobiste sukcesy.






![Finał projektu 'Mistrz Tradycji - Helena Wojtasik' w Tułowicach [ZDJĘCIA, FILM]](https://radio.opole.pl/public/info/2025/2025-11-15_176321200810.jpg)






