To coraz poważniejszy problem w Polsce. Może dotyczyć choćby 40 proc. młodych

kobieta.gazeta.pl 1 dzień temu
Inicjatywa, realizowana we współpracy z ogólnopolską akcją "Mów Do Mnie - #TokTuMi", jest odpowiedzią na rosnący problem hejtu wśród młodzieży. To zjawisko, którego doświadczać może 40% uczniów w Polsce. Przy okazji startu kampanii rozmawiamy z Agnieszką Świerszcz, CEO DHL eCommerce Polska.1 września uruchamiacie kampanię społeczną „Zatrzymaj hejt – nadawaj dobro", realizowaną w partnerstwie z ogólnopolską akcją „Mów Do Mnie – #TokTuMi", skąd ten pomysł?Jako firma, która obsługuje miliony przesyłek, dostarczając je również bezpośrednio do domów i firm, jesteśmy bardzo blisko ludzi. Ten bezpośredni kontakt z klientem oraz fakt, iż zatrudniamy w Polsce, poprzez wszystkie nasze spółki, ponad 10 000 osób daje nam mocną podstawę do tego, by oprócz działań stricte biznesowych, czuć odpowiedzialność za społeczności i otoczenie, w którym funkcjonujemy każdego dnia. Dodając do tego obserwowany przez nas od dłuższego czasu trend, iż nasza baza kliencka poszerza się dynamicznie o bardzo młodych ludzi, realizujemy naszą misję z zakresu odpowiedzialności społecznej, biorąc ich niejako pod naszą opiekę.
REKLAMA


Co konkretnie was zainspirowało do działania?Do włączenia się w akcję skłoniła nas rosnąca skala zjawiska hejtu i jego konsekwencji dla młodzieży, co w tej chwili jest bardzo dużym problemem społecznym w Polsce. Hejt rówieśniczy i jego konsekwencje dla dobrostanu psychicznego to codzienność wielu uczniów, bo aż 40% z nich deklaruje, iż go doświadczyło. Jako firma obecna od lat w całym kraju czujemy odpowiedzialność, by wykorzystać swój zasięg do realnej pomocy – tym bardziej, iż mówimy o dzieciach naszych klientów, kurierów oraz pracowników. Dlatego naturalnym krokiem było dla nas partnerstwo z organizatorami akcji edukacyjnej Mów Do Mnie – #TokTuMi, która skutecznie wspiera szkoły i społeczności lokalne. Wspólnie możemy nie tylko nagłaśniać problem, ale przede wszystkim docierać do młodych ludzi, ich rodziców i nauczycieli, aby dać im konkretne narzędzia wsparcia.Jakie są główne założenia kampanii oraz dalsze plany DHL w zakresie działań społecznych i edukacyjnych?Nasza kampania „Zatrzymaj hejt – nadawaj dobro" skupia się na dwóch kluczowych obszarach: przeciwdziałaniu hejtowi rówieśniczemu i mądremu korzystaniu z nowych technologii. Obejmujemy patronatem lekcje w szkołach, aby młodzi ludzie uczyli się, jak radzić sobie z hejtem i jak korzystać z technologii w sposób, który wspiera ich rozwój, a nie szkodzi. Szkolimy równolegle nauczycieli oraz przekazujemy materiały edukacyjne dla rodziców, aby mogli z dziećmi na te tematy porozmawiać, a także wiedzieć, jak rozpoznać niepokojące objawy np. uzależnienia od telefona lub tego, czy dziecko jest ofiarą hejtu rówieśniczego i jak wtedy zadziałać.Do kogo przede wszystkim skierowana jest akcja?Akcja obejmie szkoły podstawowe (klasy 7 i 8) i ponadpodstawowe, w programie odbędzie się 1400 lekcji, w których ma wziąć udział choćby 38 000 uczniów. Odbędą się także szkolenia dla ich nauczycieli, rodziców i lokalnych społeczności, prowadzone przez psychologów dzieci i młodzieży. Równolegle będziemy rozwijać nasze inne projekty edukacyjne i profilaktyczne, np. Bezpiecznie z DHL, czyli szkolenia z pierwszej pomocy dla naszych kurierów, a także angażować naszych pracowników w inicjatywy społeczne. W ten sposób chcemy budować kulturę odpowiedzialności i współpracy, która będzie miała pozytywny wpływ na polskie społeczeństwo także w przyszłości.Jesteście obecni w Polsce w zasadzie od początku transformacji. Jak z perspektywy czasu może Pani podsumować ten okres?To już ponad 34 lata, o których z dumą mogę powiedzieć, iż zmieniły oblicze zarówno polskiego biznesu, ale również społeczeństwa. DHL, wchodząc do Polski i rozwijając swoją sieć oraz portfolio usług otworzyło swego rodzaju okno na świat dla polskich przedsiębiorców. Obecnie, w obliczu dynamicznego rozwoju e-commerce, jesteśmy jednym z głównych partnerów dla polskich eksporterów w ekspansji międzynarodowej. Dzięki współpracy z nami mają oni dostęp do rynków w ponad 220 krajach na całym świecie.


Ile osób w tej chwili zatrudnia DHL?Jesteśmy jednym z największych pracodawców w branży logistycznej w Polsce, gdzie zatrudniamy ponad 10 000 osób, a prawie 90% wszystkich umów to umowy o pracę, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia.Jest pani szczególnie dumna z jakiegoś projektu?Nasze inwestycje w Polsce przekroczyły w ostatnich latach 1 miliard złotych. Jestem szczególnie dumna z projektu, który zrealizowaliśmy w ostatnim czasie. To bardzo nowoczesne Międzynarodowe Centrum Usług logistycznych pod Poznaniem – przeznaczyliśmy na ten cel 180 mln euro. To jakościowa zmiana dla polskiej logistyki i realny wpływ na konkurencyjność polskich firm na rynkach międzynarodowych.


Agnieszka Świerszcz, CEO DHL eCommerce Polska Fot. Materiały promocyjne marki DHL


DHL eCommerce Polska to już 7 tysięcy automatów paczkowych DHL BOX 24/7. Co sprawia, iż jesteście jednym z liderów tego rynku w Polsce?Jesteśmy w czołówce, bo łączymy trzy rzeczy: dostępność 24/7, gęstą sieć w codziennych lokalizacjach oraz niezawodność i prostotę obsługi. Od początku stawialiśmy na precyzyjny dobór miejsc, szybkie wdrożenia i wysoki standard serwisu – tak, by odbiór paczki był „po drodze" i bez zbędnych kroków. Według raportu DHL E-Commerce Trends 2025 aż 56% polskich konsumentów wybiera automaty paczkowe jako preferowaną formę dostawy, co stawia nasz rynek w czołówce europejskiej. Popularność DHL BOX 24/7 to efekt właśnie elastyczności i prostoty obsługi, dlatego stały się one częścią codzienności Polaków.


Co przy takim modelu jest największym wyzwaniem?Tempo i skala zapotrzebowania w całym kraju. Instalacja tysięcy urządzeń w krótkim czasie i jednocześnie pełna integracja maszyn, by działały niezawodnie i były proste w obsłudze. Do tego doszła edukacja rynku, by pokazać klientom, jak wygodne i bezpieczne są automaty. Pokonanie tych barier pozwoliło nam osiągnąć 7 tysięcy urządzeń i zaoferować klientom wygodę odbioru paczki praktycznie zawsze i wszędzie.Dziś zakupy online nie kończą się już na Polsce. Coraz chętniej sięgamy po oferty zagranicznych sklepów, czy DHL ułatwia Polakom także tego typu zakupy?Tak, coraz więcej Polaków korzysta z oferty zagranicznych sklepów, a my aktywnie wspieramy ich w tym procesie. W 2024 roku aż 16% wszystkich przesyłek obsługiwanych przez DHL eCommerce miało charakter międzynarodowy, co pokazuje, jak duża jest skala tego zjawiska. Oferujemy kompleksowe rozwiązania logistyczne do 28 państw Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii, dzięki czemu klienci mogą bezpiecznie i wygodnie zamawiać produkty z zagranicy, ale także je tam wysyłać. Warto podkreślić, iż cała Grupa DHL oferuje ponad 150 tysięcy punktów out-of-home w całej Europie. To ogromna sieć, która nie tylko ułatwia odbiór i nadawanie przesyłek, ale przede wszystkim sprawia, iż zakupy transgraniczne i zwroty towarów stają się prostsze, bardziej komfortowe i pewniejsze dla klientów.Poza akcją „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro" angażujecie się także w inicjatywy o charakterze społecznym. Dlaczego to takie ważne dla waszej firmy?Dla nas biznes i odpowiedzialność idą w parze. Chcemy nie tylko dostarczać nowoczesne rozwiązania i usługi, ale też realnie wpływać na życie ludzi i społeczności, w których działamy. Dlatego realizujemy kampanię „Zatrzymaj hejt – nadawaj dobro", odpowiadające na wyzwania młodego pokolenia czy program Bezpiecznie z DHL, który podnosi bezpieczeństwo na drogach poprzez szkolenia z pierwszej pomocy dla kurierów. Ważnym obszarem jest dla nas także działanie Fundacji Dostarczamy Dobro, tworzonej przez naszych pracowników. W 2024 roku przekazaliśmy na jej rzecz 100 000 złotych na pomoc kurierom i naszym pracownikom. Te działania pokazują, iż odpowiedzialny biznes to nie tylko hasło, ale konkretne działania, które budują trwałe relacje z klientami, pracownikami i społecznościami. I właśnie takie podejście jest fundamentem naszego rozwoju. Materiał promocyjny marki DHL.
Idź do oryginalnego materiału