Jak postrzegają świat osoby niewidome? Jak to jest nic nie widzieć? Jak ważne są pozostałe zmysły? Ile tak naprawdę nie dostrzegamy? Na takie m.in. pytania mogli odpowiedzieć sobie uczniowie klasy VI b, którzy wybrali się na wystawę „W stronę ciemności”, prezentowaną w Centrum Nauki i Zmysłów – WOMAI Kraków. Podczas tej wycieczki szóstoklasiści odwiedzili też drugą, już zupełnie inną, ekspozycję.
„Niewidzialna Wystawa” to wyjątkowa interaktywna podróż w świat całkowitej ciemności, podczas której można sprawdzić jak można radzić sobie bez pomocy wzroku, korzystając tylko z pozostałych zmysłów, co jest codziennością osób niewidomych. Podczas warsztatów „W stronę ciemności” światła gasną całkowicie, a niewidomy przewodnik wprowadza uczestników spotkania do królestwa zmysłów.
– Nasza wyobraźnia wykreowała obraz tego, co niewidoczne, nie widzieliśmy go, ale mogliśmy go poczuć. Przez godzinę mierzyliśmy się z sytuacjami z życia codziennego bez użycia wzroku, wykorzystując pozostałe zmysły. Udało nam się przejść bezpiecznie przez ruchliwą ulicę, zrobiliśmy zakupy na targu i wykonaliśmy proste domowe czynności. Nasi niewidomi przewodnicy pomogli nam z każdym zadaniem, chcąc tym samym pokazać nam namiastkę swojej codzienności. Pełna niespodzianek podróż uczyła nas empatii, dała powód do refleksji oraz uświadomiła o wartości społecznej osób z niepełnosprawnością wzrokową – tak podsumowano wyjątkowe doświadczenie szóstoklasistów na stronie internetowej Szkoły Podstawowej w Gdowie.
Podczas tej wyprawy do Krakowa uczniowie klasy VI b odwiedzili również Muzeum Inżynierii i Techniki, gdzie zwiedzili wystawę „Miasto. Technoczułość”. Pokazano na niej ponad 600 eksponatów, niezwykłych zabytków techniki m.in.: fonograf Edisona, pierwsze polskie telefony, maszynę szyfrująca Feldfernschreiber, odbiorniki radiowe Marconi 4LS/1 i Olympic-Z, luksusowy zestaw muzyczny Capello Roma, polski samochód Fiat 508, komputer Odra 1305.
– Poznaliśmy miasto z perspektywy 12 dziedzin inżynierii i techniki. Od hydrotechniki, energetyki, ciepłownictwa, przemysłu, handlu czy gazownictwa, przez architekturę, urbanistykę i mobilność, aż po zagadnienia z obszarów bezpieczeństwa, komunikacji, zdrowia publicznego czy ekologii. Zaglądaliśmy pod ziemię, patrzyliśmy w niebo, doświadczyliśmy magii, która kryje się w codzienności we współczesnym mieście oraz lepiej zrozumieliśmy zachodzące zmiany kulturowe, technologiczne i cywilizacyjne. Wyjątkowym miejscem była Strefa LAB, w której przeprowadzaliśmy samodzielne doświadczenia, aby zrozumieć podstawowe jednostki układu SI – podsumowano na portalu internetowym szkoły.
zdjęcia: materiały SP w Gdowie