W cyfrowym świecie – bezpieczni i świadomi – publikacja pokonferencyjna

mcdn.edu.pl 3 dni temu

Sami możemy zadbać o nasze bezpieczeństwo w sieci. To od nas zależy, jak wykorzystamy narzędzia cyfrowe, w tym sztuczną inteligencję w naszej pracy i w procesie indywidualnego rozwoju zawodowego.

Planowanie pracy, hobby i wszelkich działań dobrze jest zacząć od zdobycia wiedzy na określony temat. Zgodnie z tą zasadą, 17 września br. Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Ośrodek w Krakowie zorganizowało konferencję pt. „W cyfrowym świecie – bezpieczni i świadomi”, podczas której zaprezentowane zostały kierunki rozwoju cyfrowego świata.

Wydarzenie skierowane było do nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych i miało na celu wskazanie kluczowych kwestii związanych z bezpieczeństwem i świadomym korzystaniem z technologii cyfrowych w edukacji. Spotkanie obejmowało cztery wykłady prowadzone przez ekspertów z różnych dziedzin.

Konferencję otworzyła dr Małgorzata Dutka-Mucha, wicedyrektor MCDN ds. Ośrodka w Krakowie. Podkreśliła, jak ważne jest przygotowanie nauczycieli do pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku cyfrowym. W erze powszechnego dostępu do technologii pedagodzy i dydaktycy stają przed wyzwaniami związanymi zarówno z bezpieczeństwem uczniów, jak i odpowiedzialnym korzystaniem z mediów cyfrowych.

Pierwszy wykład wygłosiła prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska, psycholog, kulturoznawca i logopeda z Uniwersytetu KEN w Krakowie. Prezentacja dotyczyła problemu uzależnień od mediów cyfrowych – zjawiska coraz częściej występującego wśród dzieci i młodzieży. Ekspertka omówiła wpływ technologii na rozwój psychologiczny i neuropoznawczy młodych ludzi, przedstawiła także technokulturowy kontekst zagadnienia wskazując, jak media wpływają na sposób postrzegania świata i kształtowanie tożsamości uczniów.

Kolejny wykład poprowadził Krzysztof Kosman, CTO w firmie 1000ideas oraz autor bloga o technologii w edukacji. Prelegent podjął tematykę sztucznej inteligencji (AI) i jej roli w edukacji. Podkreślił, iż AI jest już obecna w szkołach, jednak wywołuje zarówno entuzjazm, jak i obawy. Przedstawił stygmaty i zagrożenia związane z technologią, wskazując jednocześnie na nowe możliwości wynikające z wdrożenia AI do edukacji w dwóch kontekstach: ulepszenia procesu nauczania i zarządzania szkołą. Prezentowane treści zachęciły uczestników do stawianie pytań i otwartej dyskusji.

Artur Rudnicki, nauczyciel informatyki i zastępca dyrektora w Zespole Szkół Technicznych w Radomiu, przybliżył uczestnikom temat cyberhigieny w pracy nauczyciela. W swoim wystąpieniu wyodrębnił praktyczne aspekty dbania o bezpieczeństwo cyfrowe zarówno w kontekście pracy z uczniami, jak i w codziennym korzystaniu nauczycieli z nowoczesnych technologii. Prelegent omówił podstawowe zasady ochrony danych osobowych, rozpoznawania oszustw, także finansowych oraz pokazał dostępne i bezpłatne narzędzia, które mogą zminimalizować ryzyko związane z cyberatakami i nieświadomym udostępnianiem danych.

Konferencję zamknął wykład dr Joanny Rzońcy, nauczycielki IV LO w Krakowie i wykładowczyni na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prelegentka przedstawiła, w kontekście rozwoju technologicznego, koncepcję „lagom” – szwedzkiego podejścia do obowiązków oznaczającego umiar i balans. Ekspertka podkreśliła, iż w erze sztucznej inteligencji ważne jest znalezienie równowagi pomiędzy korzyściami płynącymi z postępu technologicznego a koniecznością zachowania bezpieczeństwa w cyfrowym świecie. Wykład zachęcił do refleksji nad tym, jak edukacja może odpowiednio reagować na wyzwania ery cyfrowej, nie tracąc przy tym wartości humanistycznych.

Jako organizatorzy konferencji wyrażamy nadzieję, iż przedstawione treści pomogą nauczycielom lepiej zrozumieć wyzwania i możliwości, jakie niesie cyfrowa transformacja edukacji. Spotkanie było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i zainspirowania do dalszych działań na rzecz bezpiecznego i świadomego korzystania z technologii w szkołach.

Galeria zdjęć

Idź do oryginalnego materiału