W podróż do świata lektur. Innowacja pedagogiczna w klasach szóstych i siódmych

kuriernauczycielski.pl 3 tygodni temu

Czy warto czytać lektury? Uczniowie niejednokrotnie zadają sobie to pytanie przed sięgnięciem po książkę. Czytanie lektur szkolnych jest często traktowane przez młodzież jako przykry obowiązek. Lektury pisane językiem archaicznym z pewnością nie zachęcają do zapoznania się z ich treścią. Poza tym niechęć do lektur może wynikać z samego obowiązku ich przeczytania.

O zaletach czytania można byłoby sporo mówić. Jak wiemy, lektury szkolne to skarbnica wiedzy o życiu i zasadach rządzących światem. To pełen wartości drogowskaz w odróżnianiu dobra od zła. Bez wątpienia czytanie książek rozwija wyobraźnię, empatię i twórcze myślenie. Jednakże przekonanie młodzieży do czytania lektur to wyzwanie dla współczesnego polonisty.

Jedną z moich propozycji jest zabranie młodzieży w podróż do świata książek. Moim celem jest zachęcenie do kreatywnej pracy w oparciu o lektury, zmotywowanie do tego, by podejść do danej książki jak do swoistej przygody i wyzwania. Tym samym chcę pokazać, iż w każdej z lektur można odkryć coś interesującego i cennego dla siebie.

Przygotowując się do omówienia nowej pozycji książkowej, formułuję cele lekcji i kryteria sukcesu. Uczniowie, po przeczytaniu lektury, ustalają w grupach, co mogliby stworzyć i zaprezentować, aby wydobyć z książki to, co najbardziej wartościowe. Jako nauczyciel jedynie nadzoruję pracę młodzieży. Uczniowie mają możliwość zgłaszania swoich wątpliwości, wykorzystując w tym celu sygnalizatory świetlne. Kolor zielony oznacza, iż grupa pracuje sprawnie, kolor żółty to znak, iż zespół może potrzebować niewielkiej pomocy przy rozwianiu wątpliwości, natomiast kolor czerwony to sygnał, iż grupa zgłasza problem i potrzebuje pilnej pomocy ze strony nauczyciela.

Zastosowanie w pracy w grupach elementów oceniania kształtującego z pewnością wpływa na zwiększenie aktywności i świadomości uczniów, rozwija u nich umiejętność uczenia się. Młodzież, wiedząc, iż podczas omawiania książki, stworzy coś swojego, oryginalnego i ciekawego, jest bardziej zmotywowana do tego, aby zapoznać się z jej treścią. Dzięki takiemu podejściu do czytania z powodzeniem zrealizowaliśmy już kilka projektów.

„Dom Bilbo Bagginsa” – projekt w klasie szóstej

Uczniowie wykonali makiety domu Bilbo Bagginsa – tytułowego bohatera lektury pt. Hobbit, czyli tam i z powrotem. Projekt wymagał od nich solidnego przygotowania – planowania i organizacji współpracy zespołowej. Uczniowie, pracując w grupach, użyli różnych materiałów, również tworzyw naturalnych.

Fot. Wioleta Greszta-Kudyba

Klasa wykazała się znajomością lektury i z najdrobniejszymi szczegółami odwzorowała norkę hobbita. Każdy członek grupy miał swój udział w procesie przygotowania lekcji. Uczniowie podzielili role między sobą (lidera, strażnika czasu, mówcy). Młodzież sprawnie zaprezentowała efekty swoich prac na forum klasy.

„Podróże Małego Księcia”

Klasa siódma z kolei wykonała projekt w oparciu o lekturę Mały Książę. Uczniowie mieli za zadanie stworzyć grafiki planet, które odwiedził główny bohater. Zrobili to na koszulkach. Na grafikach pojawili się także mieszkańcy tych planet oraz cytaty z książki. Ich sens i znaczenie uczniowie omawiali na forum klasy. Wykazali się niezwykłym zaangażowaniem oraz dużą wiedzą o dziele Antoine’a de Saint-Exupéry. Nie ulega wątpliwości, iż umiejętność pracy w grupach to wartość dodana w tego typu działaniach.

1 z 3
Fot. Wioleta Greszta-Kudyba
Fot. Wioleta Greszta-Kudyba
Fot. Wioleta Greszta-Kudyba

Podwieczorek z lekturą – Dziady cz. II

Kolejną aktywnością uczniów w ramach innowacji było zorganizowanie podwieczorku z Dziadami cz. II Adama Mickiewicza. Uczniowie klasy siódmej chcieli zapoznać się z treścią tej lektury obowiązkowej w nieco inny sposób. W związku z tym spotkaliśmy się wieczorem w szkole, dokładnie w wigilię Wszystkich Świętych, aby przy suto zastawionym stole i zapalonych świecach wspólnie czytać dramat naszego wieszcza narodowego.

Z pewnością pora spotkania, świece i przekąski na stole sprawiły, iż uczniom bardzo udzielił się klimat obrzędów dziadów. Połączenie przyjemnego z pożytecznym okazało się świetnym pomysłem. Klasa miała okazję włączyć się w dyskusję na temat treści mickiewiczowskiego dramatu i rozwiać wszelkie wątpliwości, bo utwór okazał się wyzwaniem dla młodzieży, chociażby ze względu na archaiczny język.

Lektura z klocków Lego – Felix, Net i Nika, czyli Gang Niewidzialnych Ludzi

Klocki Lego i lektura szkolna? Uczniowie klasy szóstej mieli świetną okazję, aby zamienić się w prawdziwych konstruktorów. W oparciu o książkę Rafała Kosika pt. Felix, Net i Nika, czyli Gang Niewidzialnych Ludzi, zbudowali z klocków budynki, postaci i maszyny.
Na pierwszy rzut oka połączenie klocków i lektury szkolnej może wydawać się dość abstrakcyjne, jednak klasa szósta udowodniła, iż to bardzo interesujący sposób na zrozumienie i zapamiętanie treści książki. Ta lekcja sprawiła uczniom dużo euforii i przyjemności.

1 z 2
Fot. Wioleta Greszta-Kudyba
Fot. Wioleta Greszta-Kudyba

Dlaczego warto stosować pracę w grupach

W powyższych projektach zastosowałam metodę pracy w grupach. kooperacja uczniów opierała się na wspólnym rozwiązywaniu problemów. Zespoły były zgrane. Niesłychanie istotną rolę w grupie pełnił przywódca, który dbał o porządek.

Dzięki pracy zespołowej uczniowie mają okazję podzielić zadania i odpowiedzialność pomiędzy poszczególnych członków grupy. Każdy z nich otrzymuje konkretne zadania do wykonania, za które jest odpowiedzialny. Taka forma pracy pozwala członkom zespołu mieć poczucie, iż wnieśli coś od siebie, po to, aby zespół mógł zrealizować swój cel. Poza tym praca w grupach rozwija kreatywność, każdy inspiruje się nawzajem, motywuje do działania. To również ma pozytywny wpływ na atmosferę w klasie. Osiągnięcie wspólnego celu wzmacnia więzi między uczniami.

Wioleta GRESZTA-KUDYBA, nauczyciel języka polskiego i angielskiego w Szkole Podstawowej im. księcia Józefa Poniatowskiego w Bolechowicach (woj. małopolskie)

TEN ARTYKUŁ POWSTAŁ W RAMACH PROCEDURY AWANSU ZAWODOWEGO. DZIEL SIĘ WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM Z „KURIEREM”. POMOŻEMY CI W AWANSIE ZAWODOWYM I WSPÓLNIE ZAINSPIRUJEMY INNYCH! SZCZEGÓŁY – TEL. 739 290 210.

Idź do oryginalnego materiału