Warsztaty osadzonych oraz studentów pedagogiki – praca nad emocjami, konstrukcja autobiografii

skafander.info 4 miesięcy temu

W dniu 13.06.2024 r. w murach Akademii Zamojskiej odbyły się warsztaty pt. „Emocje w autobiografii”.

Zajęcia zostały zorganizowane dzięki współpracy Akademii Zamojskiej z Zakładem Karnym w Zamościu. Warsztaty z inicjatywy kpr. Jakuba Główki, młodszego wychowawcy Zakładu Karnego w Zamościu oraz dr Justyny Mazurek, pracownika Instytutu Pedagogiki Akademii Zamojskiej były skierowane do osadzonych oraz studentów pedagogiki.

Celem planowanego działania było ukazanie idei readaptacji społecznej osobom będącym w izolacji, doskonalenie umiejętności konstruktywnego spędzania czasu wolnego, a także ukazanie znaczącej roli spisywania autobiografii w życiu człowieka.

Warsztaty rozpoczęły się od integracji grupy, która miała na celu ukazać wszystkim uczestnikom, iż w czasie zajęć każdy może czuć się swobodnie oraz wzajemnie sobie ufać. W kolejnej części została poruszona tematyka emocji. Wykorzystując metodę burzy mózgów została przybliżona tematyka emocji negatywnych i pozytywnych oraz sposoby rozładowywania emocji w społecznie akceptowalny sposób nie raniący innych i samego siebie.

Głównym punktem warsztatów było indywidualne spisanie fragmentu autobiografii, który był związany z wylosowaną emocją. Zanim uczestnicy rozpoczęli prace własną została przybliżona im tematyka biografii, autobiografii, jej elementy oraz praktyczne wskazówki przydatne w jej konstruowaniu.

Każdy z uczestników podzielił się swoją spisaną historią. Ta część warsztatów była pełna zaskoczeń, wzruszeń, uśmiechów oraz żartów. Historie zawierały emocje pozytywne oraz negatywne, które udzieliły się wszystkim uczestnikom oraz prowadzącym.

Warsztaty uświadomiły wszystkim uczestnikom, iż autobiografia może być formą terapii, sposobem na podzielenie się emocjami, wydarzeniami. Spotkanie osób pozbawionych wolności oraz studentów ukazuje, również jak ważna jest readaptacja społeczna osadzonych.

Idź do oryginalnego materiału