Na platformie Wsparcie.gov.pl, uruchomionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zostały zamieszczone bezpłatne elektroniczne narzędzia przesiewowe i diagnostyczne. To cenne wsparcie w codziennej pracy nauczycieli, w tym nauczycieli specjalistów.
Udostępnione narzędzia pomagają określać potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży. Pozwalają lepiej, na bieżąco, zindywidualizować pracę z uczniami oraz zaplanować i realizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną. Są wsparciem we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka i przeprowadzaniu wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. Dają możliwość opracowania indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla uczniów objętych kształceniem specjalnym.
Na Portalu Wsparcia Edukacyjno-Specjalistycznego są dostępne następujące narzędzia:
Skrining Rozwoju Małego Dziecka (SRMD)
- To pomoc dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczycieli specjalistów.
- Służy do monitorowania rozwoju dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa (od 6 do 36 miesięcy) oraz średniego dzieciństwa (od 3 do 6 lat).
- Wspomaga obserwację rozwoju dziecka.
- Opiera się na opisach funkcjonowania dziecka w obszarach rozwoju określonych w Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF).
Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej (KSzOF)
- To narzędzie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, nauczycieli przedmiotu i nauczycieli specjalistów zatrudnionych w szkołach.
- Jest przydatny w ocenie funkcjonowania dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 19 lat (szkoła podstawowa i ponadpodstawowa).
- Wspiera ocenę funkcjonowania ucznia w sytuacjach szkolnych (edukacyjnych i społecznych).
- Pozwala na identyfikację trudności uczniów w różnych obszarach aktywności.
- Uzyskane wyniki stanowią wstępne informacje o możliwych trudnościach, które po pogłębionej analizie mogą wskazywać na konieczność dodatkowego wsparcia w określonym rodzaju i zakresie.
- Pomaga w zrozumieniu funkcjonowania uczniów i planowaniu odpowiednich działań wspierających proces uczenia się.
- Ułatwia opracowanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia.
Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych (KAPP)
- To wystandaryzowane narzędzie dla psychologów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i innych placówkach systemu oświaty.
- Służy do kompleksowej analizy procesów poznawczych dzieci i młodzieży od 3. miesiąca życia do 25. roku życia.
- Zawiera kwestionariusze, skale obserwacyjne i testy, które można dopasować do indywidualnych potrzeb osoby badanej.
- Pomaga specjalistom w diagnozowaniu i planowaniu wsparcia rozwoju w obszarze poznawczym.
Objawy-Kompetencje-Cechy (OKC)
- To narzędzie dla psychologów zatrudnionych w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach systemu oświaty.
- Służy do całościowej oceny funkcjonowania emocjonalno-społecznego i temperamentu dzieci i młodzieży.
- Umożliwia identyfikację cech temperamentu, kompetencji osobowościowych i niepożądanych wzorców zachowań.
- Prezentuje wyniki w formie raportów z opisem i wykresami – ułatwia interpretację diagnostyczną.
Więcej informacji i dostęp do narzędzi
Zachęcamy do korzystania!












