Wszyscy równi, choćby jeżeli różni

glosswidnika.pl 2 tygodni temu

Międzynarodowa Fundacja Pomocy i Rozwoju podsumowała projekt „Integracja bez barier”, który miał na celu łączenie młodzieży z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz tworzenie przestrzeni pełnej zrozumienia, akceptacji i współpracy.

– Wspólnie chcieliśmy sprawić, by dzieci z niepełnosprawnością nie czuły się wykluczone. Spotkania polegały na rozmowie, integracji i poznawaniu codziennych wyzwań osób z niepełnosprawnością. Organizowaliśmy również warsztaty, na przykład robienia wielkanocnych koszyczków, malowania na szkle lub drewnie – wyjaśnia Konstanty Kuromski, prezes Fundacji i koordynator projektu.

– Bardzo się cieszę, iż uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego mogli uczestniczyć w projekcie „Integracja bez barier”, który jest bardzo ważnym komponentem integracji społecznej naszych uczniów z pełnosprawnymi rówieśnikami. Dla naszych uczniów bardzo ważne jest też to, iż mają takich przyjaciół, na których mogą liczyć w rozwiązywaniu swoich trudnych, młodzieńczych problemów – mówiła Elżbieta Krupa, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.

– Uczestnictwo w każdym spotkaniu dawało poczucie, iż robię tu coś bardzo ważnego. Poznaję czym naprawdę jest świat, który nie tkwi w ciele tylko w sercu. Nauczyłam się też, iż niepełnosprawność tylko pokazuje, iż możemy inaczej patrzeć na świat niż inni i iż wszyscy jesteśmy równi, choćby jeżeli jesteśmy różni – tłumaczyła Anna Kolomieitseva, radna Młodzieżowej Rady Miasta.

– Dziękuję fundacji za możliwość uczestnictwa w takich akcjach, jak „Integracja bez barier”. Niektórzy powiedzą tylko „Integracja bez barier”. Inni dodadzą do tego trzy wykrzykniki. To ci, którzy łamią stereotypy i którzy doznali uczucia, iż różność zbliża nas do siebie. Zwykle w takich projektach towarzyszy nam strach przed postawieniem pierwszego kroku, a ci, którzy wzięli w nich udział strach przezwyciężyli. My młodzi często mówimy, iż się nie da. Jak możemy coś zrobić, jeżeli nie mamy mocy sprawczej? Zamiast mówić: – nie da się, jako młody działacz społeczny, któremu Fundacja daje przykład, mówię, iż da się – przekonywał Adam Kombo, członek Młodzieżowej Rady Miasta.

– Inicjatywa Międzynarodowej Fundacji Pomocy i Rozwoju ma wartość bezcenną. Młodzi ludzie stworzyli unikalny projekt, zdobyli środki na jego realizację, przy tym wiedzieli, jak poradzić sobie organizacyjnie. Dzięki współpracy z naszym wydziałem nawiązali kontakty z różnymi placówkami oświatowymi, zarówno na szczeblu podstawowym, jak i podstawowym. Myślę, iż realizacja tego projektu miała dla nich samych bardzo duże znaczenie. Dzięki spotkaniom i działaniom warsztatowym uczyła tolerancji, przekonywała, iż mimo różnic wszyscy jesteśmy tacy sami. Kształciła w młodych ludziach empatię. Ważna była również bardzo pozytywna reakcja ze strony osób niepełnosprawnych świadcząca, możliwość znalezienia wspólnego języka, bliskości i porozumienia – tłumaczy Bożena Zapalska, naczelnik Wydziału Zarządzania Oświatą Urzędu Miasta.

Podczas spotkania, Konstanty Kuromski, prezes Międzynarodowej Fundacji Pomocy i Rozwoju, koordynator projektu wręczył podziękowania osobom i instytucjom, dzięki którym mógł on zostać zrealizowany, bądź tym, które udzieliły mu wsparcia. Za koordynację działań w szkołach oraz nieustającą pomoc w realizacji założeń projektu podziękowania otrzymali: Szkoła Podstawowa nr 3, Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1, I Liceum Ogólnokształcące, Zespół Szkół nr 1, Szkoła Podstawowa nr 7, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy oraz Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Świdniku.

Za wsparcie projektu podziękowania otrzymali: Centrum Usług Społecznych, Wydział Zarządzania Oświatą Urzędu Miasta Świdnik, Wydział Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego w Świdniku, PSONI Koło w Świdniku, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy, Szkoła Podstawowa nr 3, Szkoła Podstawowa nr 7, Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1, I Liceum Ogólnokształcące, Powiatowe Centrum Edukacji Zawodowej, Zespół Szkół nr 1, redakcje portalu Świdnik Wysokich Lotów oraz Głosu Świdnika.

Na wdzięczność organizatorów zasłużyli również szkolni liderzy projektów. Należą do nich: Natalia Mączka ze Szkoły Podstawowej nr 3, Oliwia Gnyp, również SP nr 3, Adam Kombo – II LO i Anita. Taras – PCEZ.

W części artystycznej wystąpiły dzieci z Przedszkola nr 7.

Idź do oryginalnego materiału