„Orientuj się!” to jedna z naszych pierwszych publikacji, którą przygotowaliśmy w odpowiedzi na brak łatwo dostępnych i napisanych prostym językiem źródeł podstawowej wiedzy o osobach LGBT+. Z kolejnymi wydaniami tęczowy pakiet broszur zmienił się w kieszonkowe czarne książeczki, ale idea pozostała ta sama: dotrzeć z wiedzą tam, gdzie wcześniej były tylko uprzedzenia.
Teraz kolejna partia książeczek „Orientuj się!” trafi do osób z całego kraju. Każda wysyłka to dla nas również okazja do sprawdzenia, kto i dlaczego potrzebuje podstawowej wiedzy o osobach LGBT+. Oto garść statystyk:
Wysłaliśmy książeczki do 125 miejscowości w całej Polsce. W najmniejszej z nich mieszka 345 osób,
43% osób zamawiało książeczki dla siebie, 25% dla rodziny, a 14% do szkoły,
36% osób zamawiających to osoby uczniowskie, a kolejne 33% to nauczycielki, edukatorzy i psychologowie. Resztę stanowią rodzice oraz silna reprezentacja wujków i cioć.
I garść cytatów od osób zamawiających:
Dlaczego zamawiam książeczkę? Mam 16-letniego syna o dość radykalnych poglądach, mającego problem z akceptacją i uszanowaniem osób LGBT+ — Bartosz, tata.
Chciałabym dać ją mojej homofobicznej mamie, ponieważ chcę, żeby choć trochę zaakceptowała to, iż jestem lesbijką, a nie czuję się na tyle pewnie, żeby otwarcie z nią porozmawiać — Weronika, uczennica z Lublina
Zamierzam jako osoba przewodnicząca w mojej klasie pomagać innym rozmawiać o ważnych rzeczach — Jan, uczeń z Łodzi
Codziennie odwiedza nas mnóstwo osób studiujących i pracujących na uczelni, a także ludzie z zewnątrz. Chciałabym umieścić książeczkę w ogólnie dostępnym miejscu — Joanna, bibliotekarka z Siemianowic Śląskich.
Chcę, żeby moje dzieci były wrażliwe na inne dzieci — Łukasz, tata z Warszawy.
O tym, iż uprzedzenia mają się w Polsce świetnie, najdobitniej świadczy to, iż 1/3 zamawiających nie chciała, żebyśmy przy ich cytatach podawali nazwę miejscowości.
Koszt produkcji i wysyłki jednej książeczki to 13 złotych. jeżeli tak jak my wierzysz w moc edukacji u podstaw, ustaw przelew na Miłość Nie Wyklucza i pomóż nam docierać z wiedzą tam, gdzie jest najbardziej potrzebna.


