XI Konferencja Biblioterapeutyczna: Literatura jako klucz wsparcia emocjonalnego i relacji w środowisku szkolnym

miastons.pl 1 godzina temu

W sobotę, 15 listopada 2025 r. w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Nowym Sączu odbyła się XI Konferencja Biblioterapeutyczna pod hasłem „Co czytanie robi z mózgiem? Wrażliwi na relacje”. Wydarzenie to, współorganizowane przez Koło Sądeckie Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego, skierowane do nauczycieli i pedagogów, zgromadziło wybitnych ekspertów w dziedzinie biblioterapii i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Konferencja miała na celu podkreślenie rosnącego znaczenia literatury jako ważnego i skutecznego narzędzia terapeutycznego w procesie dydaktycznym, szczególnie w kontekście wyzwań emocjonalnych, z którymi mierzą się współcześni uczniowie. Uczestnicy mieli okazję pogłębić wiedzę na temat tego, w jaki sposób książki wspierają lepsze rozumienie siebie, rozwijają wrażliwość interpersonalną oraz budują zdrowe relacje.

Ekspercki program merytoryczny

Wśród prelegentów, którzy podzielili się swoją wiedzą, znaleźli się:

  • Dr hab. Paulina Forma (pedagog społeczny, doradca zawodowy, ekspert Narodowego Centrum Badań), która wygłosiła wykład pt.: „Uczniowie w dobie kryzysu. Formy pomocy i wsparcia”
  • Dr Dorota Bełtkiewicz (autorka utworów dla dzieci, twórczyni idei logopedycznej bajki terapeutycznej i książki wielozmysłowej), która zaprezentowała temat: „Biblioterapia w procesie budowania relacji”.

Innowacyjne warsztaty

Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się sesje warsztatowe, oferujące praktyczne metody pracy z uczniem:

  • „Echo emocji. Warsztat o słuchaniu sercem” – prowadzony przez Elżbietę Bukowiec (trenerkę i ekspertkę w zakresie biblioterapii), skupiał się na rozwijaniu umiejętności aktywnego słuchania i empatii.
  • „Kodujemy emocje – jak wykorzystać roboty Photon i kodowanie w prowadzeniu zajęć wspierających rozwój emocjonalny i społeczny dzieci” – prowadzony przez Kingę Łapczyńską-Podrazę (polonistkę i nauczycielkę bibliotekarkę), który innowacyjnie łączył tradycyjne narzędzia biblioterapeutyczne z nowoczesnymi technologiami i elementami kodowania.

Wnioski i Znaczenie

Bardzo duże zainteresowanie konferencją oraz aktywny udział nauczycieli i pedagogów potwierdzają słuszność i konieczność organizacji tego typu wydarzeń.

„Zaangażowanie, jakie obserwujemy podczas każdej edycji, pokazuje, iż biblioterapia nie jest już tylko metodą uzupełniającą, ale kluczowym elementem, który może wspierać dobrostan psychiczny i społeczny uczniów. Jesteśmy niezwykle dumni, iż nasza konferencja dostarcza praktycznych narzędzi dla profesjonalistów, którzy na co dzień pracują z młodzieżą.” – mówi Alina Marek dyr Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Nowym Sączu.

Organizatorzy składają serdeczne podziękowania wszystkim prelegentom, prowadzącym warsztaty oraz uczestnikom za udział w XI Konferencji Biblioterapeutycznej.

Idź do oryginalnego materiału