Zadania i rola nauczyciela-psychologa/nauczycielki-psycholożki w przedszkolu, szkole i placówce – rekomendacje

ore.edu.pl 4 dni temu

Materiał Zadania i rola nauczyciela-psychologa/nauczycielki-psycholożki w przedszkolu, szkole i placówce – rekomendacje przygotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej to kompendium wiedzy na temat obowiązków psychologów pracujących z dziećmi i młodzieżą w szkołach i placówkach oświatowych, a także sposobów realizacji ich zadań.

Inspiracją do opracowania tego dokumentu były sugestie przedstawicieli Sekcji Psychologów Oświaty Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Psychologów oraz konsultacje z Polskim Towarzystwem Psychologicznym, a także efekty projektów i programów związanych z ochroną zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży zleconych bądź realizowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w 2024 r.

Opracowanie zawiera rekomendacje oparte na aktualnych przepisach prawnych, w szczególności objaśnia treść Ustawy o zawodzie psychologa oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad i organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

W dokumencie zwrócono uwagę na możliwość stosowania różnych metod badawczych (także nowych – opracowywanych w ramach realizacji projektów) w celu diagnozowania dzieci i młodzieży oraz na konieczność pracy zespołowej w celu zoptymalizowania tego procesu. W szczególności omówiono wdrażanie szkolnej oceny funkcjonalnej jako narzędzia rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży, a także związane z tym badania pilotażowe.

Podkreślono konieczność współpracy międzysektorowej i podejmowania wieloaspektowych działań mających na celu udzielanie potrzebującym osobom wsparcia adekwatnego do rozpoznanych potrzeb. Istotnym wątkiem opracowania jest budowanie współpracy ogólnodostępnych szkół i przedszkoli z placówkami specjalnymi – w oparciu o model wypracowany w kontekście tworzenia specjalistycznych centrów wspierających edukację włączającą (SCWEW).

Poruszono również kwestię działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych, w tym tworzenia zespołów reagowania kryzysowego, a także szeroko pojętej profilaktyki uzależnień. Wiele miejsca poświęcono też wsparciu nauczycieli i psychologów udzielających pomocy podopiecznym.

Celem upowszechnienia materiału jest zapewnienie najmłodszym adekwatnej opieki i wsparcia służącego ich zdrowiu psychicznemu, a także odpowiednie zarządzanie różnorodnością – wynikającą z odmiennych potrzeb edukacyjnych, rozwojowych, emocjonalnych i społecznych uczniów i wychowanków. Pracownicy szkół i przedszkoli znajdą tu wiele praktycznych wskazówek pomocnych w ich codziennej pracy. Dokument rekomendowany jest w liście skierowanym przez Podsekretarza Stanu w MEN, Pełnomocnika Ministra Edukacji ds. Zdrowia Psychicznego Uczniów – Paulinę Piechnę-Więckiewicz do dyrektorów, nauczycieli oraz specjalistów zatrudnionych w placówkach systemu edukacji.

Załączniki:

  • Zadania i rola nauczyciela psychologa w przedszkolu szkole i placowce
    Wielkość pliku: 515 KB
  • Zadania nauczyciela psychologa - List ministrerstwa
    Wielkość pliku: 109 KB
Idź do oryginalnego materiału