REKLAMA
Zobacz wideo
Lektury szkolne nie powinny być tematem debat o edukacji
Jedno działanie, a tyle zamieszania. "Gdzie jest błąd?"Zadanie matematyczne, które sprawiło trudności ojcu dziesięcioletniego chłopca, brzmi: "Wykonaj działanie 861 : 4, rozpisując pisemnie wszystkie etapy twoich obliczeń". Ojciec zasiadł do zadania z synem, ale po kilku krokach, pojawił się problem. "Wynik powinien wyjść 215,25. Tak wychodzi na kalkulatorze, a mi, po rozpisaniu całości na kartce całości, wychodzi 215,1. Gdzie jest błąd? Sam nie umiem na to wpaść. Pomocy!" - pisze zdesperowany rodzic. - Używam metody 'Do Monkeys Smell Bad (dziel, mnóż, odejmij, zmniejsz)', a prawidłowa odpowiedź to przecież 215,25. Nie wiem, dlaczego wychodzi z błędem" - zaznacza autor wpisu.
Zadanie domowe Fot. screen Reddit
Wynik matematycznej łamigłówki. "Końcówka jest istotna"By rozpisać działanie "861 : 4" w sposób pokazujący "ręczne" dzielenie, należy zastosować metodę dzielenia pisemnego. Na czym polega? To kilka ważnych kroków, które udowadnia, iż osoba wykonująca działanie, krok po kroku doszła samodzielnie do wyniku, a nie np. korzystała z kalkulatora. Polega ona na stopniowym rozkładaniu dzielnej i wykonywaniu szeregu operacji: dzielenia, mnożenia, odejmowania, a następnie powtarzaniu tych kroków dla kolejnych cyfr dzielnej, aż do otrzymania wyniku (ilorazu) i ewentualnej reszty. "Robisz dobrze całe zadanie i tu nie ma żadnego błędu, jedna tu istotna jest końcówka zadania. Otrzymaliśmy iloraz 215 i resztę 1. Zatem: 861 : 4 = 215 reszta 1. I właśnie tę jedynkę trzeba podzielić przez cztery, by uzyskać resztę 0,25. Wtedy wynik będzie się zgadzać" - wyjaśnia pod postem jeden z internautów.
Czy jako rodzic czuwasz nad ćwiczeniami, których głównym celem jest utrwalenie wiedzy zdobytej w szkole? A może jesteś zdania, ze to obowiązek dziecka i to ono jest odpowiedzialne za swoje przygotowanie do zajęć i utrwalenie wiedzy? Czekam na Twoje zdanie: anita.skotarczak@grupagazeta.pl. Gwarantuję anonimowość!