Zagrali dla planety

glosswidnika.pl 1 tydzień temu

60 uczniów świdnickich szkół podstawowych wzięło udział w grze terenowej, której celem było poznanie celów zrównoważonego rozwoju. Korzystając ze specjalnej aplikacji, młodzież odwiedzała różne punkty zlokalizowane w przestrzeni miejskiej, by tam wykonać przypisane im zadania.

– W świecie jest dużo rywalizacji, więc nasza gra nie będzie podlegała takim regułom. Żeby budować sprawiedliwy, porządny i odpowiedzialny społecznie świat, trzeba przede wszystkim współpracy. Dzisiaj pracujemy w zespołach 5/7-osobowych – wyjaśniała Katarzyna Radzikowska, koordynatorka projektu ze Stowarzyszenia Trenerskiego Organizacji Pozarządowych, ekspertka, specjalistka ds. współpracy lokalnej, która razem z Małgorzatą Pastusiak-Graczyk, koordynatorką świdnickiej odsłony działań, spotkała się z młodzieżą na placu Konstytucji 3 maja.

Po załatwieniu spraw organizacyjnych grupy wyruszyły na poszukiwanie 17 punktów. Znajdowały się one, między innymi, w Strefie Historii, muszli koncertowej Centrum Usług Społecznych, Miejsko-Powiatowej Bibliotece Publicznej i Urzędzie Miasta. Uczniowie zmierzyli się z takimi wyzwaniami, jak: testy wiedzy, budowanie modelu zrównoważonego miasta, łowienie śmieci czy ułożenie hasła przeciwko nierównościom społecznym.

Po godz. 13.00, w sali widowiskowej Miejskiego Ośrodka Kultury odbyła się gala podsumowująca zabawę. Zebrani obejrzeli krótki film animowany dotyczący zrównoważonego rozwoju oraz wysłuchali wykładu na ten temat przygotowanego przez profesora Sławomira Ligęzę z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Potem nadszedł czas na wręczenie podziękowań.

– To wydarzenie realizujemy tuż przed Tygodniem Edukacji Globalnej. Dziękujemy za całą waszą dzisiejszą pracę i zaangażowanie. Ale, jak wspominał pan profesor, myślimy globalnie, działamy lokalnie, więc na co dzień potrzebny jest wasz aktywizm, czasami protesty, działanie, na przykład w wyborze tego, jakich produktów używacie a z jakich nie korzystacie. Mamy nadzieję, iż to, co dla was przygotowaliśmy, jeżeli chodzi o prezenty, będzie też dodatkową możliwością. A prezentów mamy kilka, między innymi, gry Ekosystem ufundowane przez Urząd Miasta, trochę wegańskich słodkości, różne gadżety z Uniwersytetu Przyrodniczego – mówiła Katarzyna Radzikowska.

Upominki zespoły odebrały z rąk Kamili Guz, sekretarz miasta, Katarzyny Radzikowskiej i Małgorzaty Pastusiak-Graczyk.

Były też nagrody-niespodzianki. W imieniu dyrekcji Poleskiego Parku Narodowego S. Ligęza przekazał Szkole Podstawowej nr 7 voucher na warsztaty w PPN (za najliczniejszą reprezentację), zaś pozostałym placówkom publikacje pt. „Poleski Park Narodowy. Dziedzictwo i przyszłość”.

Podziękowania za współpracę przy projekcie otrzymali również: burmistrz Marcin Dmowski, Monika Głowacka z Urzędu Miasta Świdnik, Monika Wójcik, dyrektor Miejskiego Ośrodka Kultury, Strefa Historii, Piotr Jankowski, dyrektor Miejsko-Powiatowej Biblioteki Publicznej, zespół ds. aktywności społecznej Centrum Usług Społecznych, Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, Piekarnia M.K. Zubrzyccy z Nałęczowa, prof. Sławomir Ligęza, dr Małgorzata Wysocka, Poleski Park Narodowy, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Stowarzyszenie Polska Ekologia, Jarosław Graczyk.

– Bardzo się cieszymy, iż to wydarzenie odbyło się w naszym mieście i iż wzięła w nim udział tak liczna reprezentacja świdnickich szkół. Dziękujemy bardzo organizatorom, młodzieży i nauczycielom. Zrównoważony rozwój jest niezwykle istotny i oby więcej było takich inicjatyw w przyszłości – podsumowała Kamila Guz, która odebrała podziękowania w imieniu burmistrza.

Wydarzenie zorganizowano w ramach projektu „Łączmy ludzi dla otwartej planety – gry dla zrównoważonego rozwoju”, współfinansowanego ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych w ramach programu Polska Pomoc. Projekt zrealizowało Stowarzyszenie Trenerskie Organizacji Pozarządowych, a przy jego świdnickiej odsłonie współpracowali Miasto Świdnik i Wydział Zarządzania Oświatą UM oraz Chorągiew Lubelska Związku Harcerstwa Polskiego.

aw, fot. aw, pś

« ‹ of 3 › »
Idź do oryginalnego materiału