Zamiana jednostek długości dla wielu dzieci jest trudna.
Najpierw dzieci powinny się nauczyć jak
mnożyć / dzielić liczby przez 10, 100, 1000, ...
(najpierw bez przecinków, potem z przecinkami).
A dopiero potem kiedy, co i przez co pomnożyć / podzielić.
Tu pomocna bywa ręka* :-)
Ręka lewa z wyprostowanymi palcami
oraz strzałki i liczby 10 / 1000.
Rękę zawsze** masz przy sobie :-)
Otwórz lewą rękę, wnętrzem do siebie.
Wyprostuj wszystkie palce.
Nazwij kolejne palce coraz mniejszymi jednostkami długości, które znasz.
Największa "przerwa" pomiędzy palcami to tysiąc,
kolejne przerwy to dziesiątki.
Przykład 1.
Zamieniając kilometry na metry musimy pomnożyć liczbę kilometrów przez 1000,
a zamieniając metry na kilometry musimy podzielić liczbę metrów przez 1000.
Przykład 2.
Zamieniając metry na centymetry musimy pomnożyć liczbę metrów
przez 10 i znów przez 10 (czyli przez 100),
a zamieniając centymetry na metry musimy podzielić liczbę centymetrów
przez 10 i znów przez 10 (czyli przez 100).
Córkę uczyłam inaczej: przeliczamy jednostki długości i masy,
ale ręka jest "lepsza" ;-)
Też tak uważacie? :-)
* Pomysł podejrzałam kiedyś gdzieś w sieci.
** No, nie zawsze. Osoby bez rąk muszą znaleźć inny sposób :-/
.