ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE – STYCZEŃ 2025

ppw.edu.pl 4 tygodni temu

TEMATY KOMPLEKSOWE STYCZEŃ:

I NOWY ROK (02.O1.2025 – 10.01.2025)

II ŚWIAT SIĘ ZMIENIA (13.01.2025 – 17.01.2025)

III BABCIA I DZIADEK (20.01.2025 – 24.01.2025)

III BALE W KARNAWALE (27.01.2025 – 31.01.2025)

Tydzień I – Nowy rok (02.O1.2025 – 10.01.2025)

  • wdrażanie do systematyczności i obowiązkowości w wykonywaniu zadań, dostrzeganie korzyści płynących z adekwatnej organizacji czasu, doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
  • dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy oraz dni tygodnia, poznanie nazw dni tygodnia, nauka współpracy z innymi dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
  • dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy oraz dni tygodnia, wdrażanie do słuchania utworów literackich, nazywanie czynności wykonywanych nocą i podczas dnia
  • utrwalenie charakterystycznych cech pór roku, dostrzeżenie regularności i następstw pór roku, doskonalenie umiejętności wyrażania swoich przeżyć, ekspresji w różnych formach aktywności
  • dostrzeganie regularności i następstwa pór roku, rozwijanie poczucia rytmu, doskonalenie sprawności manualnej, tworzenie okazji do swobodnych wypowiedzi dzieci

Tydzień II – Świat się zmienia (13.01.2025 – 17.01.2025)

  • rozpoznawanie i nazywanie nowoczesnych urządzeń domowych, kształtowanie rozumienia pojęć: wynalazki, wynalazca i ich wpływu na życie ludzi, rozwijanie ciekawości poznawczej, dostrzeganie szans i zagrożeń związanych z korzystaniem z telewizji
  • rozpoznawanie i nazywanie nowoczesnych urządzeń domowych oraz robotów, poznawanie znaczenia pojęcia: prąd elektryczny i jego źródła, zrozumienie działania prostych urządzeń elektrycznych, poznanie zasad bezpiecznego korzystania z prądu
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania i zapamiętywania, kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji, rozwijanie orientacji przestrzennej, odczuwanie euforii i zadowolenia z pokonania trudności
  • poszerzenie wiedzy o dawnych i nowoczesnych pojazdach, poszerzenie wiedzy na temat pojęć: wynalazki, wynalazca i ich wpływie na życie ludzi, ćwiczenie percepcji wzrokowej, rozwijanie ciekawości poznawczejwzbogacenie doświadczeń sensorycznych dziecka poprzez poznanie różnych faktur i adekwatności papieru, rozwijanie zdolności manualnych poprzez modelowanie przestrzeni i płaszczyzny, nabywanie śmiałości w wypowiadaniu się na temat prac swoich i innych

Tydzień III – Babcia i dziadek (20.01.2025 – 24.01.2025)

  • kształtowanie postawy szacunku do osób starszych i uczenie sposobów okazywania życzliwości, wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, poznawanie wzajemnych stosunków rodzinnych i nazw członków rodziny
  • wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie i rozwijanie poczucia rytmu, próby rytmizacji z wykorzystanie prostych instrumentów muzycznych
  • kultywowanie tradycji rodzinnych, poznanie tradycyjnych gier i zabaw, poznanie pojęcia portret, doskonalenie umiejętności liczenia i zapamiętywania, ustalanie liczebności zbiorów
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej, zaaktywizowanie dziecka poprzez stwarzanie sytuacji umożliwiających eksperymentowanie oraz wyciąganie wniosków, zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w czasie eksperymentowania
  • wdrażanie do okazywania szacunku i miłości babci i dziadkowi, wzbogacanie doświadczeń plastycznych, wyrabianie umiejętności skupiania uwagi, uważnego patrzenia i słuchania

Tydzień IV – Bale w karnawale (27.01.2025 – 31.01.2025)

  • kultywowanie zwyczaju karnawałowych zabaw, doświadczanie przyjemności i euforii ze wspólnej zabawy, poszerzenie słownictwa związanego z tematem
  • poznanie tradycji organizowania zabaw karnawałowych na świecie, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich, wzmacnianie więzi koleżeńskich i dobrych relacji z rówieśnikami poprzez atmosferę przyjemnej zabawy
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania i zapamiętywania, kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji, doskonalenie umiejętności liczenia, odczuwanie euforii i zadowolenia z pokonania trudności
  • rozwijanie zainteresowań kulinarnych, doskonalenie zmysłów poprzez sensoryczne doświadczanie potraw i ich składników, docenianie wartości współpracy jako drogi osiągniecia zamierzonego celu
  • wzbogacenie wiadomości na temat karnawałowych zwyczajów, doskonalenie umiejętności projektowania i wykonania pracy plastycznej, rozwijanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy taneczne przy muzyce, nauka współpracy w zespole

Piosenka „Razem z babcią, razem z dziadkiem.”

1. Razem z babcią, razem z dziadkiem

można brykać bezustannie

czekoladki jeść ukradkiem

albo puszczać bańki w wannie.

Można robić głupie miny

i ze śmiechu zrywać boki,

z kolorowej plasteliny

lepić słonie albo smoki.

Ref. I dlatego ich lubimy

wiosną i w jesienny czas.

W środku lata lub zimy

mówić im „Kochamy Was”.

2. Razem za babcią, razem z dziadkiem

można z krzaka jeść truskawki

i czasami być gagatkiem,

który nie chce zejść z huśtawki.

Można z nimi iść do kina

pomarudzić czasem troszkę

gdy nam nie smakuje szpinak,

dadzą nam marchewkę z groszkiem.

Ref. I dlatego ich lubimy

wiosną i w jesienny czas.

W środku lata lub zimy

mówić im „Kochamy Was”.

Idź do oryginalnego materiału