TEMATY KOMPLEKSOWE STYCZEŃ:
I NOWY ROK (02.O1.2025 – 10.01.2025)
II ŚWIAT SIĘ ZMIENIA (13.01.2025 – 17.01.2025)
III BABCIA I DZIADEK (20.01.2025 – 24.01.2025)
III BALE W KARNAWALE (27.01.2025 – 31.01.2025)
Tydzień I – Nowy rok (02.O1.2025 – 10.01.2025)
- wdrażanie do systematyczności i obowiązkowości w wykonywaniu zadań, dostrzeganie korzyści płynących z adekwatnej organizacji czasu, doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
- dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy oraz dni tygodnia, poznanie nazw dni tygodnia, nauka współpracy z innymi dziećmi w zabawie i w sytuacjach zadaniowych
- dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy oraz dni tygodnia, wdrażanie do słuchania utworów literackich, nazywanie czynności wykonywanych nocą i podczas dnia
- utrwalenie charakterystycznych cech pór roku, dostrzeżenie regularności i następstw pór roku, doskonalenie umiejętności wyrażania swoich przeżyć, ekspresji w różnych formach aktywności
- dostrzeganie regularności i następstwa pór roku, rozwijanie poczucia rytmu, doskonalenie sprawności manualnej, tworzenie okazji do swobodnych wypowiedzi dzieci
Tydzień II – Świat się zmienia (13.01.2025 – 17.01.2025)
- rozpoznawanie i nazywanie nowoczesnych urządzeń domowych, kształtowanie rozumienia pojęć: wynalazki, wynalazca i ich wpływu na życie ludzi, rozwijanie ciekawości poznawczej, dostrzeganie szans i zagrożeń związanych z korzystaniem z telewizji
- rozpoznawanie i nazywanie nowoczesnych urządzeń domowych oraz robotów, poznawanie znaczenia pojęcia: prąd elektryczny i jego źródła, zrozumienie działania prostych urządzeń elektrycznych, poznanie zasad bezpiecznego korzystania z prądu
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania i zapamiętywania, kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji, rozwijanie orientacji przestrzennej, odczuwanie euforii i zadowolenia z pokonania trudności
- poszerzenie wiedzy o dawnych i nowoczesnych pojazdach, poszerzenie wiedzy na temat pojęć: wynalazki, wynalazca i ich wpływie na życie ludzi, ćwiczenie percepcji wzrokowej, rozwijanie ciekawości poznawczejwzbogacenie doświadczeń sensorycznych dziecka poprzez poznanie różnych faktur i adekwatności papieru, rozwijanie zdolności manualnych poprzez modelowanie przestrzeni i płaszczyzny, nabywanie śmiałości w wypowiadaniu się na temat prac swoich i innych
Tydzień III – Babcia i dziadek (20.01.2025 – 24.01.2025)
- kształtowanie postawy szacunku do osób starszych i uczenie sposobów okazywania życzliwości, wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, poznawanie wzajemnych stosunków rodzinnych i nazw członków rodziny
- wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną, kształtowanie i rozwijanie poczucia rytmu, próby rytmizacji z wykorzystanie prostych instrumentów muzycznych
- kultywowanie tradycji rodzinnych, poznanie tradycyjnych gier i zabaw, poznanie pojęcia portret, doskonalenie umiejętności liczenia i zapamiętywania, ustalanie liczebności zbiorów
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, zaaktywizowanie dziecka poprzez stwarzanie sytuacji umożliwiających eksperymentowanie oraz wyciąganie wniosków, zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w czasie eksperymentowania
- wdrażanie do okazywania szacunku i miłości babci i dziadkowi, wzbogacanie doświadczeń plastycznych, wyrabianie umiejętności skupiania uwagi, uważnego patrzenia i słuchania
Tydzień IV – Bale w karnawale (27.01.2025 – 31.01.2025)
- kultywowanie zwyczaju karnawałowych zabaw, doświadczanie przyjemności i euforii ze wspólnej zabawy, poszerzenie słownictwa związanego z tematem
- poznanie tradycji organizowania zabaw karnawałowych na świecie, doskonalenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich, wzmacnianie więzi koleżeńskich i dobrych relacji z rówieśnikami poprzez atmosferę przyjemnej zabawy
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, wnioskowania i zapamiętywania, kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji, doskonalenie umiejętności liczenia, odczuwanie euforii i zadowolenia z pokonania trudności
- rozwijanie zainteresowań kulinarnych, doskonalenie zmysłów poprzez sensoryczne doświadczanie potraw i ich składników, docenianie wartości współpracy jako drogi osiągniecia zamierzonego celu
- wzbogacenie wiadomości na temat karnawałowych zwyczajów, doskonalenie umiejętności projektowania i wykonania pracy plastycznej, rozwijanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy taneczne przy muzyce, nauka współpracy w zespole
Piosenka „Razem z babcią, razem z dziadkiem.”
1. Razem z babcią, razem z dziadkiem
można brykać bezustannie
czekoladki jeść ukradkiem
albo puszczać bańki w wannie.
Można robić głupie miny
i ze śmiechu zrywać boki,
z kolorowej plasteliny
lepić słonie albo smoki.
Ref. I dlatego ich lubimy
wiosną i w jesienny czas.
W środku lata lub zimy
mówić im „Kochamy Was”.
2. Razem za babcią, razem z dziadkiem
można z krzaka jeść truskawki
i czasami być gagatkiem,
który nie chce zejść z huśtawki.
Można z nimi iść do kina
pomarudzić czasem troszkę
gdy nam nie smakuje szpinak,
dadzą nam marchewkę z groszkiem.
Ref. I dlatego ich lubimy
wiosną i w jesienny czas.
W środku lata lub zimy
mówić im „Kochamy Was”.