Zielona i cyfrowa transformacja edukacji zawodowej dzięki projektowi Drones360

raportcsr.pl 1 dzień temu

W erze dynamicznych przemian technologicznych i środowiskowych projekt Drones360 staje się odpowiedzią na najważniejsze wyzwania rynku pracy przyszłości.

Realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ramach programu Erasmus+ (VET), projekt koncentruje się na wdrażaniu innowacyjnych narzędzi edukacyjnych, które wykorzystują drony, wirtualną rzeczywistość (VR) oraz rozszerzoną rzeczywistość (AR) w kształceniu zawodowym.

Zielone umiejętności i kompetencje cyfrowe na wagę złota

Zapotrzebowanie na pracowników posiadających zielone umiejętności (green skills) oraz wysokie kompetencje cyfrowe rośnie w zawrotnym tempie. Jak wynika z raportu Komisji Europejskiej z 2024 roku, do 2030 roku Europa będzie potrzebować aż 2,5 miliona nowych specjalistów w obszarze odnawialnych źródeł energii, efektywności energetycznej i gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ). Tymczasem Eurostat alarmuje, iż ponad 44% dorosłych Europejczyków nie posiada choćby podstawowych kompetencji cyfrowych, co znacząco ogranicza ich szanse na rynku pracy.

Drony i VR/AR – technologie, które rewolucjonizują naukę zawodu

Rynek technologii dronowych w Europie rozwija się w imponującym tempie. W 2023 roku jego wartość wyniosła 6,5 miliarda euro, a według prognoz Drone Industry Insights, do 2030 roku przekroczy 15 miliardów euro. Drony znajdują zastosowanie w wielu sektorach: od monitoringu środowiska, przez rolnictwo precyzyjne, po zarządzanie kryzysowe i transport medyczny. Tylko w Polsce liczba zarejestrowanych operatorów dronów wzrosła z 15 tys. w 2019 roku do ponad 50 tys. w 2024 roku.

Równie dynamicznie rozwija się rynek VR i AR w edukacji. Według danych Global Market Insights, jego wartość przekroczy 19 miliardów dolarów do 2027 roku, rosnąc w tempie ponad 14% rocznie. Technologie te umożliwiają tworzenie realistycznych i bezpiecznych środowisk szkoleniowych. Pozwalają one na naukę praktycznych umiejętności – od obsługi dronów po symulacje procesów przemysłowych – bez konieczności fizycznej obecności.

Projekt Drones360 – innowacja w edukacji zawodowej

– Koordynowany przez nas projekt Drones360 stanowi odpowiedź na trzy najważniejsze wyzwania: transformację cyfrową, transformację ekologiczną oraz rosnącą lukę kompetencyjną w Europie. Zgodnie z analizą CEDEFOP z 2023 roku, aż 77% pracodawców w UE zgłasza trudności w znalezieniu kandydatów z odpowiednimi umiejętnościami technicznymi i cyfrowymi, a jednocześnie niemal połowa pracowników wykonuje pracę poniżej poziomu swoich kwalifikacji lub poza swoim profilem edukacyjnym, co prowadzi do ogromnych strat społecznych i ekonomicznych – podkreśla dr inż. Paweł Wowkonowicz, koordynator projektu z ramienia IOŚ-PIB. – Projekt Drones360 ma ambicję przywrócenia równowagi między edukacją a rynkiem pracy poprzez rozwój nowoczesnych narzędzi i metod nauczania.

W ramach projektu powstają m.in.:

  • ramy kompetencyjne dla nauczycieli i uczniów,
  • cyfrowa platforma szkoleniowa,
  • interaktywna mapa pracodawców wykorzystujących technologie dronowe,
  • innowacyjne materiały edukacyjne – w tym podcasty wideo i systemy kodów QR.

Projekt Drones360 integruje edukację teoretyczną z praktyką przemysłową, co przekłada się na lepsze przygotowanie uczniów do wymagań nowoczesnego rynku pracy.

Międzynarodowe partnerstwo na rzecz edukacji przyszłości

Projekt realizowany jest przez konsorcjum z sześciu państw Unii Europejskiej. Liderem inicjatywy jest Instytut Ochrony Środowiska – PIB z Polski. W skład zespołu wchodzą również:

  • Politeknika Ikastegia Txorierri (Hiszpania),
  • Urban Research and Education UG (Niemcy),
  • Atlantis Engineering S.A. (Grecja),
  • A&A Emphasys Digital Innovation Centre Ltd (Cypr),
  • European Digital Learning Network ETS (Włochy),
  • DIMITRA Education & Consulting SA (Grecja),
  • Drone Express Małgorzata Dobrzyńska (Polska).

To międzynarodowe partnerstwo działa na rzecz zrównoważonej i nowoczesnej edukacji zawodowej w Europie.

Edukacja zawodowa przyszłości

Projekt Drones360 to nie tylko krok w stronę wykorzystania nowoczesnych technologii, ale przede wszystkim działanie na rzecz inkluzywnej edukacji, która odpowiada na realne potrzeby rynku pracy. W czasach gwałtownego rozwoju sztucznej inteligencji, automatyzacji i kryzysu klimatycznego, edukacja musi być nie tylko nowoczesna, ale także elastyczna i dostępna dla wszystkich.

Więcej informacji o projekcie można znaleźć na stronie: www.drones360.eu

O IOŚ-BIP

Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOS-PIB) jest instytutem resortowym nadzorowanym przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Podstawowym celem Instytutu jest tworzenie naukowych podstaw ochrony środowiska, dostarczanie wiedzy administracji rządowej i samorządowej oraz podmiotom gospodarczym. A także podnoszenie poziomu świadomości ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa.

Źródło: IOS-BIP

To też może Cię zainteresować:

Naukowcy używają algorytmów uczenia maszynowego do wykrywania nawłoci

Idź do oryginalnego materiału