Proces projektowania i potrzeby społeczne chyba nigdy nie były sobie tak bliskie. Dzięki współczesnym technologiom, nowe produkty wychodzące spod rąk projektantów, niemal natychmiast osiągają ogromny zasięg. To wielki przywilej dzisiejszych czasów, ale i wielka odpowiedzialność. Projektowanie inkluzywne, uwzględniające różnorodność użytkowników, wymaga od projektanta szerszej perspektywy, głębszego zrozumienia zmieniającego się świata, ale i sporej dawki empatii. Jak kształtować zmianę społeczną poprzez design?
O alternatywnych koncepcjach projektowych w odpowiedzi na wyzwania współczesności, o różnorodności społecznej i wykluczeniu, o projektowaniu inkluzywnym z perspektywy socjologa i wielu innych kluczowych sprawach opowiedziała socjolożka, antropolożka kultury i badaczka społeczna – dr Agata Anacik-Kryza w rozmowie z Anną Sieroń.
Kliknij tutaj, by posłuchać podcastu na Spotify, lub wybierz swój ulubiony serwis streamingowy: Apple Podcasts, SoundCloud, Lecton.
Uniwersytet SWPS w Krakowie! Już od października 2023 nowo powstały Wydział Psychologii planuje uruchomić w tym mieście studia na kierunku psychologia. Więcej informacji na stronie Uniwersytetu SWPS. W ciągu kilku najbliższych lat Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera zostanie zintegrowana z filią Uniwersytetu SWPS w Krakowie.
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników.
Gościni
dr Agata Anacik-Kryza
Doktor nauk społecznych w zakresie socjologii (obrona pracy doktorskiej w 2013r., Uniwersytet Jagielloński), socjolożka i antropolożka kultury, badaczka społeczna, trenerka (studia podyplomowe „Coach i trener – partner w biznesie” w Wyższej Szkole Europejskiej). Rozprawa doktorska koncentrowała się na zagadnieniu tożsamości i identyfikacji etnicznej wykształconych romskich kobiet w Polsce. Jej zainteresowania naukowe i badawcze oscylują w obszarze problematyki metodologii badań ilościowych i jakościowych – etnicznych, badań rynku, marketingowych; mniejszości etnicznych i narodowych, dialogu społecznego i obywatelskiego, nowoczesna partycypacja obywatelska, zarządzanie różnorodnością. Pełniła funkcję ekspertki ds. badań w wielu projektach, m.in. „”E-government 2.0 w praktyce”, “Kształcenie pełne wyobraźni”, “We learning – platforma edukacyjna”, “Diagnoza stanu współpracy organizacji pozarządowych w Małopolsce”, “Badanie potrzeb osób niepełnosprawnych i oczekiwań pracodawców na rynku pracy”.
Prowadząca
Anna Sieroń
Badaczka. Zaczynała w marketingu. W polskim startupie Brainly pracowała po stronie biznesu rozwijając rynek polski i rumuński. Współpracowała z międzynarodowymi startupami z branży edukacyjnej. Badała narzędzia HRowe oraz czatboty. A w tej chwili pracuje jako UX Researcher w Allegro. Wierzy, iż bez badań nie powstanie żaden dobry produkt, ani żadna dobra usługa. Po godzinach mentoruje kobiety, które chcą wejść do branży IT oraz planuje doktorat.