Projekt edukacyjny z plastyki
Klasa 7ab
- Tytuł projektu: „Żywe obrazy” – twórcze interpretacje.
- Idea i założenia:
- Poznanie dzieł sztuki poprzez rekonstrukcję dzieła malarstwa lub rzeźby postawą, ubiorem, mimiką przez samych uczniów.
- Hasło przewodnie
- moje miejsce w sztuce
- sztuka w przestrzeni szkolnej
- działania twórcze jako forma spędzania wolnego czasu
- Cel ogólny:
- rozwijania zainteresowań sztuką poprzez umiejętność twórczego stworzenia nowej wizji obrazu
- kształtowanie u uczniów umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
- kształtowanie umiejętności prezentacji i swobodnego wypowiadania się,
- wzbudzanie zainteresowania sztuką,
- Termin realizacji: luty – marzec
- Cele projektu:
- budowanie postawy aktywnego działania w kulturze
- rozwijanie zainteresowań artystycznych
- kształtowanie zdolności praktycznego myślenia, koncentracji się na celach
- budowanie postawy samodzielności w korzystaniu z różnych źródeł wiedzy, odpowiedzialności, samodzielności, rzetelności
- dostrzeganie zalety korzystania z biblioteki oraz Internetu,
- rozwijanie umiejętności fotografowania,
- pobudzanie do kreatywności i umiejętności pracy w grupie
- poszukiwanie informacji dotyczących wybranych dzieł i ich autorów
Opis formy:
Uczniowie pracują nad projektem przez 2 miesiące. Klasa jest podzielona na grupy. Zajęcia grup koncentrują się na określonym problemie i wymagają zaangażowania uczniów. Zadaniem wszystkich uczniów będzie poszukiwanie informacji dotyczących obrazu i autora. W prezentacji trzeba przedstawić sylwetkę malarza, styl w malarstwie i opisać dzieło. Grupy wybierają dowolne dzieło. Końcowym etapem będą przebieranki i fotografowanie „żywego obrazu”, a następnie obrabianie zdjęć. Zdobyte informacje przedstawią swoim kolegom i koleżankom na podsumowaniu projektu w formie:
- prezentacji ustnej
- „żywej” kopii obrazu
- fotografii
Prace wykonane przez uczestników projektu zostaną przedstawione z ich komentarzem.
Osoby odpowiedzialne za wykonanie zadań:
- liderzy grup
- członkowie zespołów zadaniowych
Terminy konsultacji:
- środa na 7. godzinie lekcyjnej
Sposoby dokumentowania pracy:
- spostrzeżenia dotyczące realizacji zadań uczniowie notują w tabeli zgodnie z planem pracy grupy
Kryteria oceny projektu:
W skład całościowej oceny projektu zespołu wchodzi:
- umiejętność pracy zespołowej – 3pkt
- sposób wykonania zadania – 4pkt
- kreatywność, oryginalność – 3pkt
- Podsumowanie projektu:
- przedstawienie wykonanych prezentacji
Podsumowanie projektu kończy się prezentacją na forum klasy, podczas którego następuje również ocena pracy poszczególnych osób i grup. Widocznym rezultatem działań jest satysfakcja, jaką osiągają uczniowie prezentując zadania wypracowane samodzielnie bądź w grupie. Kolejnym pozytywnym doświadczeniem jest nauka odpowiedzialności za zlecone działania. Prace uczniów – zdjęcia zostaną zaprezentowane na wystawie w sali dydaktycznej , stronie internetowej szkoły, fb.
- Ewaluacja
Wszystkie grupy dokonują samooceny w karcie pracy, a następnie każdy uczeń ocenia swoją pracę nad zadaniem indywidualnym .
- Źródła informacji:
- Wsparcie merytoryczne nauczyciela
- Publikacje i zasoby internetu
- Zbiory biblioteki szkolnej i publicznej (publikacje drukowane, reprodukcje dzieł sztuki, materiały multimedialne)
- Promocja i dokumentowanie projektu:
- Informacje przesłane elektronicznie
- Materiał fotograficzny
- Opis, wnioski .
Opis projektu
Uczniowie klas 7ab przystąpili do udziału w projekcie edukacyjnym „Żywe obrazy”.
Głównym celem projektu było stworzenie żywych obrazów, czyli rekonstrukcji dzieł malarstwa przy udziale ludzi przedstawiających postawą, ubiorem i mimiką daną scenę z autentycznych obrazów. Uczniowie otrzymali od nauczyciela propozycje dzieł i sugestie, co do wyboru obrazu. Uczniowie wykazali się talentem aktorskim, kreatywnością, Wykorzystali różne e środki, by jak najdokładniej odtworzyć wybrany obraz.
Odtworzone obrazy:
- Kopanie buraków –Leon Wyczółkowski
- Żydówka z pomarańczami – Aleksander Gierymski
- Stańczyk – Jan Matejko
- Dzieci siedzące na schodach – Olga Boznańska
- Dziewczynka w czerwonej sukience – Józef Pankiewicz
- Dwie dziewczynki czytające książkę w ogrodzie – Auguste Renoir
- Przy stole – Olga Boznańska
- Szulerzy przy świecy – Feliks Pęczarski
- W oranżerii Olga Boznańska
W realizację projektu z ogromnym zaangażowaniem, wyobraźnią, włączyli się nie tylko uczniowie, ale również ich rodzice.