„Żywe obrazy” – klasa VII ab, J. Lampkowska

zpo1mlawa.pl 7 miesięcy temu

Projekt edukacyjny z plastyki

Klasa 7ab

  1. Tytuł projektu: „Żywe obrazy” – twórcze interpretacje.
  1. Idea i założenia:
  2. Poznanie dzieł sztuki poprzez rekonstrukcję dzieła malarstwa lub rzeźby postawą, ubiorem, mimiką przez samych uczniów.
  1. Hasło przewodnie
  2. moje miejsce w sztuce
  3. sztuka w przestrzeni szkolnej
  4. działania twórcze jako forma spędzania wolnego czasu
  1. Cel ogólny:
  2. rozwijania zainteresowań sztuką poprzez umiejętność twórczego stworzenia nowej wizji obrazu
  3. kształtowanie u uczniów umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
  4. kształtowanie umiejętności prezentacji i swobodnego wypowiadania się,
  5. wzbudzanie zainteresowania sztuką,
  • Termin realizacji: luty – marzec
  • Cele projektu:
  • budowanie postawy aktywnego działania w kulturze
  • rozwijanie zainteresowań artystycznych
  • kształtowanie zdolności praktycznego myślenia, koncentracji się na celach
  • budowanie postawy samodzielności w korzystaniu z różnych źródeł wiedzy, odpowiedzialności, samodzielności, rzetelności
  • dostrzeganie zalety korzystania z biblioteki oraz Internetu,
  • rozwijanie umiejętności fotografowania,
  • pobudzanie do kreatywności i umiejętności pracy w grupie
  • poszukiwanie informacji dotyczących wybranych dzieł i ich autorów

Opis formy:

Uczniowie pracują nad projektem przez 2 miesiące. Klasa jest podzielona na grupy. Zajęcia grup koncentrują się na określonym problemie i wymagają zaangażowania uczniów. Zadaniem wszystkich uczniów będzie poszukiwanie informacji dotyczących obrazu i autora. W prezentacji trzeba przedstawić sylwetkę malarza, styl w malarstwie i opisać dzieło. Grupy wybierają dowolne dzieło. Końcowym etapem będą przebieranki i fotografowanie „żywego obrazu”, a następnie obrabianie zdjęć. Zdobyte informacje przedstawią swoim kolegom i koleżankom na podsumowaniu projektu w formie:

  • prezentacji ustnej
  • „żywej” kopii obrazu
  • fotografii

Prace wykonane przez uczestników projektu zostaną przedstawione z ich komentarzem.

Osoby odpowiedzialne za wykonanie zadań:

  • liderzy grup
  • członkowie zespołów zadaniowych

Terminy konsultacji:

  • środa na 7. godzinie lekcyjnej

Sposoby dokumentowania pracy:

  • spostrzeżenia dotyczące realizacji zadań uczniowie notują w tabeli zgodnie z planem pracy grupy

Kryteria oceny projektu:

W skład całościowej oceny projektu zespołu wchodzi:

  • umiejętność pracy zespołowej – 3pkt
  • sposób wykonania zadania – 4pkt
  • kreatywność, oryginalność – 3pkt
  • Podsumowanie projektu:
  • przedstawienie wykonanych prezentacji

Podsumowanie projektu kończy się prezentacją na forum klasy, podczas którego następuje również ocena pracy poszczególnych osób i grup. Widocznym rezultatem działań jest satysfakcja, jaką osiągają uczniowie prezentując zadania wypracowane samodzielnie bądź w grupie. Kolejnym pozytywnym doświadczeniem jest nauka odpowiedzialności za zlecone działania. Prace uczniów – zdjęcia zostaną zaprezentowane na wystawie w sali dydaktycznej , stronie internetowej szkoły, fb.

  • Ewaluacja

Wszystkie grupy dokonują samooceny w karcie pracy, a następnie każdy uczeń ocenia swoją pracę nad zadaniem indywidualnym .

  1. Źródła informacji:
  2. Wsparcie merytoryczne nauczyciela
  3. Publikacje i zasoby internetu
  4. Zbiory biblioteki szkolnej i publicznej (publikacje drukowane, reprodukcje dzieł sztuki, materiały multimedialne)
  • Promocja i dokumentowanie projektu:
  • Informacje przesłane elektronicznie
  • Materiał fotograficzny
  • Opis, wnioski .

Opis projektu

Uczniowie klas 7ab przystąpili do udziału w projekcie edukacyjnym „Żywe obrazy”.

Głównym celem projektu było stworzenie żywych obrazów, czyli rekonstrukcji dzieł malarstwa przy udziale ludzi przedstawiających postawą, ubiorem i mimiką daną scenę z autentycznych obrazów. Uczniowie otrzymali od nauczyciela propozycje dzieł i sugestie, co do wyboru obrazu. Uczniowie wykazali się talentem aktorskim, kreatywnością, Wykorzystali różne e środki, by jak najdokładniej odtworzyć wybrany obraz.

Odtworzone obrazy:

  1. Kopanie buraków –Leon Wyczółkowski
  2. Żydówka z pomarańczami – Aleksander Gierymski
  3. Stańczyk – Jan Matejko
  4. Dzieci siedzące na schodach – Olga Boznańska
  5. Dziewczynka w czerwonej sukience – Józef Pankiewicz
  6. Dwie dziewczynki czytające książkę w ogrodzie – Auguste Renoir
  7. Przy stole – Olga Boznańska
  8. Szulerzy przy świecy – Feliks Pęczarski
  9. W oranżerii Olga Boznańska

W realizację projektu z ogromnym zaangażowaniem, wyobraźnią, włączyli się nie tylko uczniowie, ale również ich rodzice.

Idź do oryginalnego materiału