3–9 czerwca

magazynszum.pl 3 miesięcy temu

Łódź

Jutro (4.06) w Pracowni Portretu otworzy się solowa wystawa Mateusza Pecyny, inaugurująca jednocześnie program SpinOFF łodzkiego Fotofestiwalu. W What’s the point artysta sięga po piłkarskie paralele, wskazując na szereg podobieństw między rzeczywistością boiskową i artystyczną oraz szerzej – współczesną kultura jako taką, z jej przywiązaniem do rywalizacji, w której zwycięzca bierze wszystko, kultem jednostek i genderowymi stereotypami. Jako strategię oporu Pecynax proponuje humor, który choć nie rozwiązuje wielkich problemów, pozwala choć na chwilę przejąć kontrolę nad biegiem wydarzeń.

1
W magazynie 21.10.2022

„Pierwsze miejsce w tabeli?” w Trafostacji Sztuki w Szczecinie

Janek Owczarek

Monograficzna wystawa Arkadiusza Weremczuka, znanego jako Arkadius, otworzy się w niedzielę (9.06) w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Dorobek projektanta, który na przełomie mileniów stał się jedną z najważniejszych postaci światowej mody, by po kilku latach zniknąć na niemal dekadę, skonfrontowany zostanie na ekspozycji Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje z tkaninami artystycznym z kolekcji muzeum i ze sztuką współczesną. Łączenie estetyk i porządków, charakterystyczne dla projektów Arkadiusa, znajdzie też odbicie w synkretycznej architekturze wystawy, łączącej nowożytny kościół ze świątynią Afrodyty i arkadię z pokazem mody.

Poznań

Od piątku do niedzieli (7–9.06) w przestrzeni Lotaryńskiej 6: Mikro Domu Kultury w Poznaniu będzie można oglądać wystawę Kompostownik, kuratorowaną przez Marię Blankę Grzybowską, z udziałem Arka Pasożyta, Anny Siekiery, Barbary Stańko-Jurczyńskiej, Julii Tkacz i Liliany Zeic. Kompost potraktowany został w niej jako metafora naszych relacji ze światem, a zaproszone osoby artystyczne opowiadać będą z różnych perspektyw o naszej przynależności do świata i wizjach przyszłości w kontekście katastrofy klimatycznej.

Szczecin

Solowa wystawa kenijskiego malarza Richarda Onyango otworzy się w czwartek (6.06) w Trafostacji Sztuki w Szczecinie. Kangalika gromadzić będzie prace z różnych okresów twórczości artysty, ukazując jej ewolucję. Część z prezentowanych obrazów została przemalowana przez Onyango specjalnie na szczecińską wystawę. Do kluczowych wątków w trwającej ponad trzy dekady karierze artysty należą m.in. afrofuturystyczne wizje i przemiany kenijskiego pejzażu oraz relacja malarza z jego przedwcześnie zmarłą partnerką Drosie. Wystawę dopełniać będzie także poświęcony historii artysty film Łukasza Jastrubczaka.

Richard Onyango, „The Massage” („Masaż”), obraz z 2009 r., przemalowany w 2024 r., 120 x 160 cm, dzięki uprzejmości Trafostacji Sztuki w Szczecinie

Warszawa

Jutro (4.06) w Galerii Promocyjnej otworzą się dwie wystawy dyplomów realizowanych na warszawskiej ASP. Olga Dyjak w projekcie This Used to Be My Playground sięga do swoich dziecięcych wspomnień i przygląda się temu, w jaki sposób skrawki wspomnień z najwcześniejszych lat życia stają się dla nas formujące. Artystka podąża przede wszystkim tropem zabawy, choć obok obrazów i sytuacji budzących nostalgię odnosi się także do doświadczeń upokorzenia i wstydu. Kacper Tomaszewski w projekcie Śnij piesku, śnij… bada relacje ludzko-psie, przede wszystkim trudny moment pożegnania i żałoby po śmierci psiego towarzysza, odnosząc się nie tylko do własnych doświadczeń, ale i historii innych osób i szerszych kontekstów kulturowych.

W środę (5.06) rozpocznie się piąta edycja festiwalu Ephemera, która potrwa do końca tygodnia. Wydarzenia muzyczne, taneczne czy performatywne odbywać się będą w szeregu lokalizacji, m.in. w nowym miejscu przy Mińskiej 65, w Królikarni, studiu Polskiego Radia, Nowym Teatrze, Komunie Warszawa, a także w galeriach i przestrzeniach klubowych.

Po dwóch równoległych wystawach zewnętrznych kuratorek, w ten piątek (7.06) w Zachęcie czeka nas nowe otwarcie przygotowane przez zespół kuratorski galerii w składzie: Maria Brewińska, Michał Jachuła, Katarzyna Kołodziej-Podsiadło i Joanna Kordjak. Łzy szczęścia to oparta na zbiorach Zachęty wystawa wychodząca od refleksji nad podstawowymi dla każdej instytucji pytaniami o jej rolę i odpowiedzialność, o to w jaki sposób, o kim i dla kogo opowiada swoim programem. Będzie to największa jak dotąd prezentacja zachętowskiej kolekcji, a przy tym równie dużą rolę jak dzieła niekiedy od dekad spoczywające magazynach odgrywać będą aktywność publiczności i program performatywny oraz artystyczno-badawczy program Laboratorium, rozpoczynający proces budowania praktyk sojuszniczych i rozwijający praktyki z zakresu dostępności Zachęty.

1
Krytyka 22.03.2024

Myśl z przyszłości i inne mity. Wokół nowych wystaw w Zachęcie i Warszawy w Budowie 15

Piotr Policht

Tego samego dnia (7.06) w głównym budynku stołecznej ASP otworzy się doroczna wystawa dyplomów, czyli UpComing 2023, w tym roku z podtytułem Handle with care. Ekspozycję, na której zobaczymy wybrane dyplomy osób z dziewięciu wydziałów akademii w aranżacji Łukasza Izerta, przygotował zespół kuratorski studentek i studentów drugiego roku z Wydziału Badań Artystycznych i Studiów Kuratorskich pod opieką merytoryczną Mariki Kuźmicz.

Również w piątek (7.06) w Polana Institute otworzy się solowa wystawa Magdaleny Karpińskiej Urodziłam się zimna a moja siostra gorąca. W swoim najnowszym malarskim cyklu Karpińska koncentruje się na więziach siostrzanych, przedstawiając historię wielopokoleniowej rodziny, ale jedynie z perspektywy kobiet. Przedstawianie zdarzenia rozgrywają się zawsze w nocnej scenerii i nie są to nigdy sceny dramatyczne i uwikłane w wielką historię, a raczej drobne gesty, których wymowę uzupełniają równie subtelne detale stroju czy znajdujący się w centrum każdej z kompozycji krajobraz.

Magdalena Karpińska, „Dym”, 2024, tempera żółtkowa i olej na płótnie, 160 x 130cm, dzięki
uprzejmości artystki i Polana Institute

Trójka ukraińskich artystek i artystów, Yuriy Bolsa, Karina Synytsia i Yuri Yefanov, zaprezentuje swoje prace na otwieranej w sobotę (8.06) w Stroboskopie wystawie Goodnight Moon, kuratorowanej przez Oleksandrę Pogrebnyak i Katie Zazenski. Jej tytuł zaczerpnięty został z klasycznej książki dla dzieci autorstwa Margaret Wise Brown z roku 1947, zilustrowanej przez Clementa Hurda, rymowanej historii na dobranoc w formie pożegnania z różnymi przedmiotami w pokoju. Trójka ukraińskich osób artystycznych również oddaje hołd miejscom noszonym w sercach, choć niestety w znacznie bardziej dramatycznych okolicznościach, we wspomnieniach o ważnych dla siebie przestrzeniach poszukując spokoju i stabilizacji, o które tak ciężko w Ukrainie.

Po niedawno zakończonej inauguracyjnej wystawie w Domu Avenariusów, siedzibie Borowik Foundation, prezentującej fragment kolekcji jej założyciela, w najbliższą sobotę (8.06) czeka nas kolejny pokaz w modernistycznej willi na Saskiej Kępie, tym razem przygotowany przez zewnętrzną kuratorkę w zupełnie innym kluczu. Kuratorowana przez Katarzynę Piskorz Opowieść z dna studni prezentować będzie prace artystek, które w swojej praktyce z czułością i szacunkiem opowiadają o wodnych bytach.

Zielona Góra

Kuratorowana przez Zofię Wiewiorowską wystawa Bezgraniczne ograniczenie otworzy się w piątek (7.06) w BWA Zielona Góra. Zobaczymy na niej prace Natalii Brandt, Olii Fedorovej, Sergeya Shabohina i Olhy Skliarskiej, opowiadające o granicach realnych i umownych, o problemach związanych z ich przekraczaniem, doświadczeniu migracji i koszmarze barier i zasieków.

Idź do oryginalnego materiału