Olimpiada Języka Niemieckiego. Pytali m.in. o literaturę i historię
W tej części współzawodnictwa wzięło udział 21 uczniów reprezentujących 12 szkół. Ich zadaniem była wypowiedź na temat „z życia codziennego”, znajomość dwóch pozycji z literatury w języku niemieckim do 1945 i trzech napisanych po 1945. Wykazywali się także wiedzą z najnowszej historii (po 1933 roku) oraz z geografii, polityki, kultury i życia społecznego w krajach niemieckiego obszaru językowego.
Wcześniej – w listopadzie 2022 – odbyły się eliminacje szkolne. Natomiast część pisemna eliminacji okręgowych 13 stycznia 2023 (uczestnicy rozwiązywali trudny tekst leksykalno-gramatyczny i tłumaczyli zdania na język niemiecki). Uczestniczyło w nich 56 uczniów z 29 szkół w regionie. Żeby wziąć udział w części ustnej, trzeba było zdobyć co najmniej 85 punktów na 100.
Klaudia Kinder mieszka w Kuniowie, reprezentowała w sobotnim etapie konkursu Zespół Szkół Ogólnokształcących w Kluczborku.
– Choć próbowałam od początku liceum, to dopiero teraz, gdy jestem klasie maturalnej, udało mi się przejść wszystkie etapy – mówi. – Z pewnością trzeba dobrze znać gramatykę i mieć duży zasób słownictwa.
Ze względu na fakt, iż język niemiecki towarzyszył jej od dzieciństwa, przygotowania były łatwiejsze.
– Między innymi rozmawiałam z babcią. Opowiadała też bajki i śpiewała piosenki. Telewizję w tym języku też oglądałam od małego. We wczesnym dzieciństwie łatwo się język ze słuchu przyswaja – podkreśla.
W przygotowaniu do olimpiady Klaudii pomagała germanistka z I LO w Kluczborku, pani Alina Pawlikowska.
– Trzeba takiej uczennicy bardzo wierzyć i z sercem do niej podejść – mówi. – W systemie szkolnym godzin jest za mało. Dlatego trzeba to zrobić poza lekcjami.
Uczniowie pracowici i z sercem do nauki
Dodaje, iż Klaudia miała to szczęście, iż miała indywidualny tok nauczania, więc dodatkowe godziny do dyspozycji. – Poświęciła bardzo dużo czasu gramatyce. Między innymi lektury wybrała sama. Ma bardzo szerokie zainteresowania i jest bardzo pracowita. Oddaje serce temu, co w szkole robi – opowiada nauczycielka.
Viktoria Rawski i Adrian Piechulik przyjechali z Kędzierzyna-Koźla. Adrian uczy się w I LO, Wiktoria w „Budowlance” Zespołu Szkól nr 1. Ma 16 lat, do 12. roku życia mieszkała w Niemczech.
– Trzeba było włożyć dużo pracy – przyznaje Viktoria. – Pani dawała mi dużo zadań do zrobienia. Ćwiczyłyśmy razem. Z lektur wybrałam m.in. „Tkaczy” „Hauptmanna” oraz „Wizytę starszej pani” Friedricha Dürrenmatta. Znam je naprawdę dobrze.
Także Dürrenmatta, tyle iż powieść „Das Versprechen” (Obietnica), „Na Zachodzie bez zmian” Ericha Marii Remarque’a oraz poezje Eichendorffa przygotował na finał Adrian. – W domu czytałem te książki, a na każdym niemieckim przygotowywałem materiał gramatyczny.
Nauczycielką niemieckiego Victorii jest pani Anna Księżyk. – Żeby mieć finalistę, trzeba włożyć dodatkową pracę – nie ukrywa. Viktoria jest pierwszoklasistką, więc przygodę z literaturą dopiero zaczyna. Przygotowywała pozycje, których jeszcze w programie jej nauczania nie było.
Dodaje, iż po stronie nauczyciela leży przygotowanie z historii, wiedzy o kulturze, geografii itd. – Bez wątpienia w przygotowaniu olimpijczyków pomaga doświadczenie. W związku z tym trzeba znaleźć tę perełkę, która nie tylko dobrze zna język i świetnie mówi, ale też chce poświęcić czas na przygotowanie.
46. Olimpiada Języka Niemieckiego. Laureaci etapu okręgowego:
- I miejsce – Victoria Rawski, Zespół Szkół nr 1 Kędzierzyn-Koźle (29,6 na 30 punktów)
- II miejsce Emma Kaniak, Zespół Szkół Olesno (29,3)
- III miejsce ex aequo Alexander Szczepanek i Adrian Piechulik – obaj I LO Kędzierzyn-Koźle, Lena Jantos, Zespół Szkół Olesno oraz Natalie Pietrzak, PLO nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi Opole (wszyscy 28,9 pkt).
– W ostatnich latach spadła nam trochę liczba uczestników – mówi dr hab. Daniela Pelka, prof. UO, sekretarz Komitetu Okręgowego Olimpiady Języka Niemieckiego.
Podaje, iż w 2020 do eliminacji okręgowych zakwalifikowało się 129 uczniów z 29 szkół, do części ustnej – 25. Rok później było ich odpowiednio 111 z 21 szkół w etapie okręgowym, w części ustnej – 34. W 2022 w etapie okręgowym uczestniczyło 87 osób z 24 szkół (27 w części ustnej).
– Trwałą tendencją jest, iż jedna trzecia dostaje się do etapu, a liczba zainteresowanych szkół i nauczycieli choćby rośnie. Ale – powtarzam – uczestników wyraźnie ubywa. To trochę wpływ klimatu wobec języka niemieckiego w kraju, ale i w szkołach, gdzie język angielski wypiera niemiecki. Tymczasem nie ma wątpliwości, iż osoby, które znają język niemiecki, za kilka lat będą tu w regionie miały dobrą pracę.