Żyjemy w czasach, kiedy dzieci inicjują kontakt z Internetem już w wieku przedszkolnym. Najczęściej w telefonie rodziców wybierają gry, które dostarczają im wiele emocji. Według badania „Brzdąc w sieci 2.0”, przeprowadzonego w 2020 roku przez ekspertów z Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, ponad połowa dzieci w wieku do 6 lat (54 proc.) korzysta ze telefonów i tabletów, a średni wiek debiutu w zakresie używania tych urządzeń to 2 lata i 2 miesiące.
Jak podają eksperci z Akademii Pedagogiki Specjalnej, czas korzystania z urządzeń mobilnych wydłuża się z wiekiem. Im dziecko starsze, tym dłuższy czas użytkowania. Aż 47,7 proc. uczniów w wieku 9–10 lat posiada konto w portalu społecznościowym albo na stronie z grami internetowymi. Badania także wykazały, iż nastolatek w dzień roboczy spędza w Internecie ponad godzinę. W sobotę i niedzielę czas ten wzrasta do 3–4 godzin.
Mimo licznych kampanii społecznych i zajęć profilaktycznych przeprowadzonych w szkołach dzieci i młodzież w dalszym ciągu nie wiedzą, jak bezpiecznie korzystać z zasobów Internetu. Panujące trendy w sieci powodują brak odporności emocjonalnej, a tym samym trudność w obiektywnej ocenie danej sytuacji. Presja rówieśnicza w tak młodym wieku pokazuje, jak młodzież ma jeszcze nierozwinięte w odpowiedni sposób kompetencje społeczno-emocjonalne. Konieczne jest zatem odpowiednie wprowadzenie dzieci i młodzieży w świat cyfrowy. W ten sposób możliwe jest wykształcenie prawidłowych postaw. najważniejsze jest także wsparcie ze strony rodziców.
Świadoma postawa rodziców pozwala wyznaczyć odpowiednie granice dziecku. Rodzice powinni przede wszystkim posiadać wiedzę, jak długo i na jakich stronach spędza czas ich dziecko w sieci. Dobrą alternatywą jest wspólne ustalenie zasad korzystania z Internetu, których będą przestrzegać wszyscy domownicy. Dziecko jest bacznym obserwatorem, dlatego istotne jest, aby zasady obowiązywały wszystkich.
Warto także zainstalować oprogramowanie do kontroli rodzicielskiej, które pozwoli na stałe monitorowanie przeglądanych stron, a także pomoże filtrować wyświetlane treści, które docierają do dziecka. Oprogramowanie to pozwala także na ustawienie limitu czasu korzystania przez dziecko z Internetu.
Otwartość i systematyczne rozmowy z dzieckiem pozwalają na zbudowanie odpowiedniej relacji i kształtują postawę samodzielnego korzystania z zasobów Internetu w prawidłowy sposób. Korzystanie z Internetu w celach edukacyjnych pozwala także budować prawidłowe wzorce wśród dzieci.
Jak pisze Ewa Przybysz-Gardyza (zycieszkoly.com.pl), działania powyższe przywołują na myśl przygotowania do ważnych zmian w życiu dziecka, jak na przykład rozpoczęcie przedszkola czy nauki w szkole. Często poprzedzone jest to dużym zainteresowaniem ze strony rodziców dotyczącym wyboru placówki – rodzice zapoznają się z warunkami, jakie w niej panują, chcą porozmawiać z osobami, które tam pracują, chcą poznać nauczycieli, którzy będą codziennie spędzać wiele godzin z ich pociechami, a 1 września często towarzyszą dziecku osobiście. Dlaczego więc z wprowadzaniem dzieci w świat Internetu miałoby być inaczej i mielibyśmy im w tym nie towarzyszyć?
Istnieją organizacje, które pomagają rozwijać prawidłową postawę i wartości u dziecka. Publikują specjalne materiały edukacyjne, które są dostosowane do wieku uczniów, a przy tym atrakcyjne. Przykładem takiej organizacji jest Fundacja Szkoła z Klasą. Prowadzi ona bezpłatne programy, które pomagają nauczycielom w radzeniu sobie z wyzwaniami edukacyjnymi XXI wieku.
Katarzyna KULESZA, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 340 w Warszawie
Źródła:
- Asy Internetu, https://beinternetawesome.withgoogle.com/pl_all/ [dostęp: 26.05.2024].
- E. Przybysz-Gardyza, Edukacja cyfrowa – czas zacząć, „Życie Szkoły” 6.03.2023, https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/edukacja-cyfrowa-czas-zaczac [dostęp: 26.05.2024].
TEN ARTYKUŁ POWSTAŁ W RAMACH PROCEDURY AWANSU ZAWODOWEGO. DZIEL SIĘ WIEDZĄ I DOŚWIADCZENIEM Z „KURIEREM”. POMOŻEMY CI W AWANSIE ZAWODOWYM I WSPÓLNIE ZAINSPIRUJEMY INNYCH! SZCZEGÓŁY – TEL. 739 290 210.