Przedszkola wprowadzają plan daltoński
W Polsce do przedszkoli uczęszcza ponad 1,5 miliona dzieci, a rodzice coraz częściej poszukują placówek, które nie tylko zapewnią im opiekę, ale także odpowiednie warunki do różnorodnego rozwoju. najważniejsze staje się indywidualne podejście do każdego dziecka, nauka samodzielności i kształtowanie wartości, które są istotne dla placówki, ale też dla rodziców przedszkolaka.
Jednym z nowoczesnych trendów w edukacji przedszkolnej jest plan daltoński – podejście, które od kilku lat zdobywa popularność w polskich placówkach. Metoda ta kładzie nacisk na samodzielność, odpowiedzialność, współpracę i refleksję, co pozwala dzieciom uczyć się przez doświadczenie i aktywne działanie.
Samodzielność – dzieci uczą się podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów.
Odpowiedzialność – realizują zadania w swoim tempie, ucząc się konsekwencji działań.
Współpraca – pracują w grupach, wzmacniając kompetencje społeczne.
Refleksja – analizują własne działania i wyciągają wnioski na przyszłość.
– Plan daltoński stawia na świadome uczestnictwo dziecka w procesie nauki. Przedszkolaki same decydują o kolejności wykonywania zadań, uczą się planowania i ponoszenia konsekwencji swoich działań. Ważnym elementem jest także praca zespołowa, dzięki której rozwijają umiejętność współdziałania i komunikacji – tłumaczy Katarzyna Lisowska-Bojar, psycholog z Academy International w rozmowie, którą przeprowadzono w ramach kampanii promocyjnej dwujęzycznych placówek edukacyjnych Academy International (żłobka, przedszkola i szkoły podstawowej w Warszawie).
Doświadczenie i praktyka dają samodzielność
Praktyczne zastosowanie tej metody można zaobserwować podczas zajęć, które opierają się na kreatywności i eksperymentowaniu. Teatrzyk, budowanie konstrukcji, gry zespołowe czy wspólne projekty to tylko niektóre aktywności, które uczą dzieci współpracy i logicznego myślenia. Istotnym elementem jest także edukacja prozdrowotna – dzieci poznają zasady zdrowego odżywiania i dbania o środowisko, a zajęcia sensoryczne wspierają ich rozwój emocjonalny i poznawczy.
Indywidualne podejście i kooperacja z rodzicami to kolejne filary nowoczesnej edukacji przedszkolnej. Mimo licznych grup (w wielu przedszkolach w grupach jest po 20-25 dzieci) nauczyciele starają się dostrzegać potrzeby każdego dziecka i wspierać je indywidualnie w rozwijaniu kompetencji społecznych. Coraz częściej kładzie się także nacisk na dialog z rodzicami, by wspólnie dbać o harmonijny rozwój malucha. Kiedy bowiem rodzic dostaje od nauczyciela proste komunikaty, w czym jego dziecko jest świetne, a nad czym warto z nim pracować w domu, wie, jak wspierać jego rozwój.
Plan daltoński to nie tylko metoda nauczania – to sposób na wychowanie pewnych siebie, samodzielnych i odpowiedzialnych dorosłych, którzy potrafią współpracować, rozumieją swoje emocje i dbają o swoje zdrowie. Dlatego coraz więcej przedszkoli decyduje się na wdrożenie tego podejścia, dostosowując edukację do realnych potrzeb dzieci i współczesnego świata.