28 listopada w Ośrodku Kultury w Albigowej odbyła się debata społeczna na temat cyfrowego rozwoju oświaty w gminie Łańcut. Spotkanie zorganizowano w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”.
Łańcut jest jedną z 19 gmin wiejskich zakwalifikowanych do tego projektu. Łącznie bierze w nim udział 51 jednostek samorządu terytorialnego z całego kraju.
Celem tego projektu jest wsparcie kadry JST w tworzeniu odpowiednich warunków i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań strategicznych sprzyjających rozwojowi lokalnych systemów oświaty w zakresie cyfryzacji.
Inicjatorem przystąpienia gminy Łańcut do projektu „Cyfrowy rozwój oświaty” był wójt Tadeusz Pasieczny, który rozpoczął debatę od prezentacji i omówienia dotychczasowych działań w ramach projektu. Przypomniał, iż gminna oświata nie zamyka się tylko w murach szkół i przedszkoli. Cyfryzacja oświaty dotyczy szerokiego kręgu odbiorców: uczniów, rodziców, instytucji publicznych (organy prowadzące, kuratoria oświaty, okręgowe komisje egzaminacyjne, MEN), pracodawców, placówek niepublicznych itp. Świat cyfrowy nie jest przyszłością. Cyfryzacja już postępuje w wielu wymiarach.
Celem debaty było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o kierunek i zakres procesu cyfryzacji, tzn. ile powinno być edukacji klasycznej, a ile – edukacji cyfrowej.
Do dyskusji o kierunkach cyfrowego rozwoju gminnej oświaty zostali zaproszeni główni interesariusze programu. Łącznie ok. 70 uczestników podzielono na pięć grup panelowych: uczniowie, rodzice, nauczyciele, dyrektorzy placówek oświatowych i reprezentanci lokalnej społeczności (panel „społeczny” z radnymi Komisji Społecznej Rady Gminy Łańcut i przedstawicielami organizacji pozarządowych działających w gminie). W debacie wzięli udział także przedstawiciele Ośrodka Rozwoju Edukacji – Ewa Halska i Piotr Adasiewicz.
Uczestnicy mieli okazję wyrazić swoje poglądy w następujących kwestiach:
- W jakim stopniu gminna oświata jest cyfrowa?
- Co możemy zrobić, aby wesprzeć rozwój cyfryzacji?
- Jak cyfryzacja wpływa na edukację i proces kształcenia?
- Jakie kompetencje/umiejętności są potrzebne do skutecznego poruszania się w cyfrowym świecie?
- Cyfryzacja – szansa czy zagrożenie?
Wnioski z debaty będą wykorzystane do opracowania harmonogramu działań rozwoju cyfryzacji gminnej oświaty. Ten dokument pozwoli na zaplanowanie i zrealizowanie konkretnych działań, które będą sprzyjały podniesieniu jakości edukacji w gminie łańcuckiej.
Zapraszamy do zapoznania się z relacją z debaty na stronie Urzędu Gminy w Łańcucie.
Działania są realizowane w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2024, Priorytet FERS 01.00, działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.
#FunduszeEuropejskie