Wkrótce Polska będzie świadkiem zmian w systemie oceniania uczniów. Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych (IBE) rozpoczęło prace nad zmianami, które mają zapobiec narzucaniu rozwiązań i dać nauczycielom więcej swobody w wyborze metod oceniania.
Szerokie konsultacje ze środowiskiem
Resort edukacji planuje przeprowadzić szereg konsultacji ze środowiskiem oświatowym, w tym konferencje wojewódzkie oraz badania ankietowe przez System Informacji Oświatowej. Dzięki temu ministerstwo chce uniknąć zarzutów o narzucanie rozwiązań, tak jak było w przypadku wprowadzenia ograniczeń zadań domowych. Nauczyciele zostaną więc poproszeni o udział w dyskusji i wyrażenie swoich opinii na temat systemu oceniania.
Kluczowe pytania o system oceniania
Ministerstwo zamierza skonsultować z nauczycielami fundamentalne kwestie dotyczące systemu oceniania. Wśród najważniejszych pytań znajdują się te dotyczące:
* formy ocen bieżących w trakcie semestru,
* zasadności stosowania ocen cyfrowych w klasach I-III szkoły podstawowej,
* potrzeby wystawiania ocen cyfrowych na półrocze w starszych klasach,
* możliwości zastąpienia ocen systemem zaliczeniowym w niektórych przedmiotach w szkołach średnich.
Nowe propozycje
Nowe propozycje IBE prawdopodobnie przyjmą formę rekomendacji dla nauczycieli, pozostawiając im elastyczność w dostosowaniu systemu oceniania do potrzeb uczniów. Nauczyciele będą mogli korzystać z różnych metod oceniania, w tym ocen opisowych, które są stosowane standardowo w klasach I-III, ale mogą być również wykorzystywane w starszych klasach.
Dlaczego zmiany są potrzebne?
Zmiany w systemie oceniania są potrzebne, ponieważ aktualny system jest krytykowany przez nauczycieli i uczniów. Według danych Ministerstwa Edukacji Narodowej, w 2020 roku tylko 27% nauczycieli było zadowolonych z w tej chwili obowiązującego systemu oceniania. Ponadto, zmiany mają pomóc w redukcji stresu u uczniów i poprawić ich motywację do nauki.
Kiedy mogą nastąpić zmiany?
Pierwsze propozycje ekspertów IBE mają zostać przedstawione na początku 2024 roku. Po konsultacjach ze środowiskiem oświatowym i nauczycielami, propozycje będącie implementowane w szkołach.
Co to oznacza dla uczniów?
Zmiany w systemie oceniania oznaczają, iż uczniowie będą mogli korzystać z różnych metod oceniania, które będą bardziej dostosowane do ich potrzeb. Będą mogli również mieć więcej swobody w wyborze przedmiotów i formy oceniania. Ponadto, zmiany mają pomóc w redukcji stresu u uczniów i poprawić ich motywację do nauki.
Źródła:
* Dziennik Gazeta Prawna
* Gazeta Wyborcza
* Ministerstwo Edukacji Narodowej
* Instytut Badań Edukacyjnych