Czy uczeń ma obowiązek prowadzić zeszyt? Prawo oświatowe mówi jasno

gazeta.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl


Czy uczniowie mają w obowiązku prowadzić do każdego przedmiotu zeszyt przedmiotowy? Okazuje się, iż w tej kwestii prawo oświatowe jest bardzo precyzyjne. Zeszyt nie jest wyłącznie sprawą ucznia.
Przedmiotowy system oceniania (PSO) to podstawowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z danego przedmiotu. PSO powinien być zgodny z podstawą programową oraz wewnątrzszkolnym systemem oceniania (WSO) obowiązującym w szkole. Szczegółowe warunki i sposób oceniania określa statut szkoły. To właśnie tam znajduje się też zapis o tym, iż do obowiązków uczniów należy prowadzenie zeszytu przedmiotowego. To właśnie tam powinny być notatki z lekcji i wszystkie zadane (i odrobione) prace domowe, jednak, co warto podkreślić, jego estetyka zależy tylko i wyłącznie od samego ucznia.


REKLAMA


Zobacz wideo Takim uczniem był "Świeży" z Genzie. Jakie podejście ma do studiów? "Były przygodą" [materiał wydawcy kobieta.gazeta.pl]


Za brak zeszytu jedynka? To każdy uczeń musi wiedzieć
Każdy uczeń jest zobowiązany do przynoszenia podręcznika, ćwiczeń i zeszytu przedmiotowego na zajęcia. Wynika to głównie z zapisu, który pojawia się w Przedmiotowych Zasadach Oceniania. Jednak tu należy pamiętać, iż nauczyciel nie może wystawić oceny niedostatecznej (jedynki) za brak zeszytu. Powód?
Art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty mówi jasno, iż ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu wiadomości i umiejętności w stosunku do:
1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia i kryteriów weryfikacji w podstawie programowej kształcenia w zawodzie szkolnictwa branżowego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.


Zatem jak wynika z przytoczonego zapisu, oceniać można tylko osiągnięcia edukacyjne. Jednak pamiętajmy o tym, iż każdy medal ma dwie strony, bo to, czy uczeń nosi zeszyt, podręcznik i inne przybory, świadczy o tym, jak wywiązuje się ze swoich obowiązków. A to już można oceniać w ramach oceny zachowania.
Za brzydko prowadzony zeszyt uwaga? Nie można!
Sposób prowadzenia zeszytu i robienia notatek to kwestia bardzo indywidualna. Nie wszystkie tematy muszą być podkreślone, nie wszędzie muszą też być kolorowe znaczki. To, jak prowadzony jest zeszyt, zależy przede wszystkim od samego ucznia.


Najważniejsza jest treść, a nie to, czy uczeń ma ładny charakter pisma, czy odpowiednio dzieli tekst na akapity i czy ma równe tabelki. "Przypominamy, iż zgodnie z art. 44b ust. 1 i 3 ustawy o systemie oświaty niezgodne z prawem jest ocenianie estetyki zeszytów, charakteru notatek, wyglądu. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, gdy uczniowie w ramach zadania mają wykonać notatkę: wtedy można oceniać ją pod kątem merytorycznym i ewentualnie pod kątem formy - o ile zostało to sprecyzowane" - czytamy na portalu umarlestatuty.pl.
Podsumowując, sporządzona notatka z lekcji ma być po prostu czytelna, jeżeli oczywiście taki zapis znalazł się w PSO. Estetyka pisma nie jest osiągnięciem edukacyjnym, jednak może to być brane pod uwagę w młodszych klasach, kiedy młodsi uczniowie zaczynają swoją przygodę z pisaniem liter i cyfr.
Idź do oryginalnego materiału