Dzieci projektują znaki drogowe. Ministerstwa reagują

paulinamatysiak.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: red stop sign


W obliczu rosnących wyzwań związanych z bezpieczeństwem najmłodszych uczestników ruchu drogowego, posłanka Paulina Matysiak skierowała do rządu interpelację w sprawie nietypowych oznakowań przy szkołach. Sprawa dotyczy inicjatywy pewnej gminy, która zdecydowała się zamontować przy szkołach znaki zaprojektowane przez uczniów.

Przepisy kontra kreatywność

Ministerstwo Infrastruktury w swojej odpowiedzi nie pozostawiło złudzeń — znaki drogowe na publicznych drogach muszą odpowiadać ściśle określonym normom. „Wzory znaków stanowią zamknięty katalog” – podkreśla resort, wskazując na rozporządzenia regulujące ich wygląd i sposób umieszczania. Oznacza to, iż choćby najbardziej kreatywne projekty uczniów nie mogą zastąpić oficjalnego oznakowania.

Nowe standardy bezpieczeństwa

Resort wprowadził jednak nowoczesne rozwiązania dla stref szkolnych. Wśród nich znajduje się koncepcja „przejścia dla pieszych szkolnego”, które musi spełniać rygorystyczne wymogi. Przejście takie nie może być dłuższe niż 6 metrów, musi znajdować się w strefie ograniczonej prędkości do 30 km/h i posiadać specjalne oświetlenie. jeżeli dozwolona prędkość jest wyższa, wymagana jest sygnalizacja świetlna.

Ministerstwo zaleca również stosowanie czerwonej nawierzchni na przejściach szkolnych i wprowadzenie zakazu zatrzymywania się w odległości 35 metrów przed i 20 metrów za przejściem. To kompleksowe podejście ma zapewnić maksymalne bezpieczeństwo najmłodszym.

Systemowe podejście do edukacji

Równolegle Ministerstwo Edukacji przedstawiło własną strategię poprawy bezpieczeństwa. Resort stawia na systematyczną edukację komunikacyjną od najmłodszych lat. W podstawie programowej znajdują się treści dotyczące bezpiecznego poruszania się po drogach, w tym zasady korzystania z nowych środków transportu, takich jak hulajnogi elektryczne czy urządzenia transportu osobistego.

Szkoły organizują turnieje bezpieczeństwa ruchu drogowego we współpracy z Polskim Związkiem Motorowym, a uczniowie mogą zdobywać karty rowerowe. „Upowszechnianie wiedzy o bezpieczeństwie ma dla Ministra Edukacji szczególne znaczenie” – podkreśla resort w odpowiedzi na interpelację.

Program na przyszłość

Obecnie realizowane są prace nad programem „Razem bezpieczniej na lata 2025-2028″. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa w miejscach publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem okolic szkół. Program zakłada nie tylko działania edukacyjne, ale także promocję kultury bezpiecznej jazdy i organizację wydarzeń popularyzujących przepisy ruchu drogowego.

Chociaż inicjatywa gminy, która zainspirowała interpelację posłanki Matysiak, wynikała z troski o bezpieczeństwo uczniów, ministerstwa jasno wskazują adekwatną drogę: połączenie standardowego, zgodnego z przepisami oznakowania z systematyczną edukacją komunikacyjną. To właśnie takie kompleksowe podejście ma szansę przynieść realne efekty w postaci zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu drogowego.

Idź do oryginalnego materiału