Edukacja włączająca w przedszkolach i szkołach ze wsparciem środków unijnych i współpracą ze SCWEW

ore.edu.pl 2 tygodni temu

22 października odbyło się spotkanie informacyjne na temat programu dotyczącego edukacji włączającej, skierowanego do uczniów i kadry pedagogicznej przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, oraz funduszy przeznaczonych na jego realizację. Organizatorem był Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.

Na zaproszenie dyrektora Departament Europejskiego Funduszu Społecznego urzędu w spotkaniu uczestniczyły także kierowniczka i ekspertka projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”. Podczas wystąpienia przedstawiły założenia edukacji włączającej. To podejście w kształceniu i wychowaniu mające zwiększyć szanse edukacyjne wszystkich dzieci oraz uczniów poprzez zapewnienie im odpowiednich warunków i wspieranie rozwoju na miarę indywidualnych możliwości. Ważnym elementem tego procesu są działania realizowane we współpracy z różnymi interesariuszami, z wykorzystaniem przede wszystkim lokalnych zasobów, które służą włączeniu w życie społeczne dzieci i ich rodzin. W trakcie „Pilotażowego wdrożenia Modelu funkcjonowania Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą” zadania wspierające nauczycieli we wprowadzaniu założeń edukacji włączającej były realizowane przez 23 specjalistyczne centra, działające w przedszkolach specjalnych, szkołach specjalnych i placówkach specjalnych. W kolejnym projekcie „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW” zostanie utworzonych 285 takich centrów, które również będą prowadzić działania adekwatnie do zdiagnozowanych potrzeb kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych. Głównym zadaniem będzie doskonalenie wiedzy i umiejętności kadry w zakresie pracy z dziećmi i uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi.

Przedstawicielki zespołu projektowego podkreślały, iż działania specjalistycznych centrów to istotny element budowania środowiska edukacyjnego, w którym wszyscy uczniowie są akceptowani i mają zapewniony dostęp do najlepszej edukacji.

W trakcie spotkania głos zabrała Podlaska Kurator Oświaty, która podkreśliła, iż należy podejmować wszelkie działania, które umożliwią zwiększenie dostępności przedszkoli i szkół, aby każdy uczeń czuł się w nich dobrze, rozwijał swoje kompetencje, korzystał z edukacji na miarę XXI wieku.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału