Na początku lutego Polską Szkołę Dokształcającą im. Stanisława Moniuszki w Rockaway Beach odwiedziła dr Aleksandra Jędryszek-Geisler z Polskiej Akademii Nauk Społecznych i Humanistycznych w Londynie, która poprowadziła w placówce pierwsze w jej historii stacjonarne szkolenie dla nauczycieli i rodziców. Następnie nadesłała do redakcji „Białego Orła” relację z tego spotkania, którą chciałaby podzielić się z Czytelnikami.
3 lutego odwiedziłam Polską Szkołę Dokształcającą im. Stanisława Moniuszki w Rockaway Beach, gdzie miałam ogromną przyjemność spotkania się z uczniami, rodzicami i nauczycielami.
Powitała mnie dyrektorka szkoły Monika Wroblewski, której energia i pozytywne nastawienie od razu udziela się wszystkim dookoła. Pokazała mi budynek szkoły, w której na co dzień funkcjonuje St. Rose of Lima Catholic Academy, a w soboty szkoła polonijna. Miałam też okazję poznać dyrektorkę amerykańskiej placówki Karrie Moffo oraz pastora parafii w kościele St. Rose of Lima o. Jamesa Rodrigueza.
Następnie spotkałam się z uczniem Kacprem Wroblewskim, zwycięzcą 1. edycji Międzynarodowego Konkursu na Ucznia Roku Szkoły Polonijnej (2020/2021), którego organizatorem jest Polska Akademia Nauk Społecznych i Humanistycznych w Londynie. Zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcia ze statuetką Ucznia Roku Szkoły Polonijnej, która jako nagroda dla laureata już kilka lat temu dotarła z Londynu.
Chwilę później miałam okazję poznać uczniów i nauczycieli oraz obserwować lekcje, które tego dnia się odbywały. Nauczyciele polonijni są najbardziej niezwykłymi nauczycielami i od zawsze podziwiam ich ciężką pracę, jej efekty i to, w jaki sposób potrafią motywować dzieci z polskim zapleczem kulturowym do uczęszczania do szkoły kolejny dzień w tygodniu, a jest to nie lada wyzwanie. Dzięki takim Polakom nasza tożsamość, kultura i język mają szansę trwać na całym świecie przez setki lat.
Niesamowite było dla mnie także poznanie asystentów nauczycieli, którzy okazali się absolwentami Polskiej Szkoły Dokształcającej im. St. Moniuszki. Czułam dumę z tego, iż kolejne pokolenia dbają o polskość, kontynuując tradycję poprzedników. Żywię ogromną nadzieję, iż w krajach, gdzie polska emigracja jest stosunkowo młoda, uczniowie szkół polonijnych będą powielać takie zachowania, jak ci wspaniali młodzi.
Podczas mojej wizyty starsi uczniowie uczyli się pisać rozprawkę i argumentować sensowność zadawania prac domowych. Oczywiście tezy były bardzo różne i skrajne: od poglądów, iż prace domowe są niepotrzebne, do stwierdzeń iż są potrzebne, przez neutralne stanowiska, iż są potrzebne, ale w małych ilościach. Umiejętność argumentacji, sprawność posługiwania się językiem polskim zasługują na wielki podziw.
Później zostałam zaproszona do klasy młodszej, gdzie uczniowie zaśpiewali kilka piosenek oraz recytowali wiersze Jana Brzechwy. Wymawiane z ogromną starannością wszelkie trudne głoski wzbudziły moje uznanie dla ich umiejętności retorycznych. Otwartość, euforia i poczucie dumy, iż są uczniami polonijnej szkoły, dały się zauważać na każdym kroku.
Kolejnym punktem programu mojej wizyty było szkolenie dla rodziców i nauczycieli. Tematem było wykorzystanie teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera w rozwoju dzieci. Tego typu warsztaty sprzyjają integracji grupy. Taka integracja w środowisku polonijnym jest bardzo istotna dla efektywnego procesu akulturacji, a dalej rozwoju dwu- i wielojęzyczności, czy też dwu- i wielokulturowości. Prawdziwa integracja, która jest warunkiem efektywnej akulturacji, możliwa jest jedynie w sytuacji zachowania swojej kultury, swojego języka, a także przyjmowania tego, co oferuje kraj przyjmujący. Zatem dzieci z polskim zapleczem kulturowym potrzebują integracji środowiska polonijnego, a właśnie takie spotkania sprzyjają procesowi.
Zanim jednak miała miejsce część merytoryczna, poczęstowano mnie faworkami i muffinkami, które przygotowali rodzice i nauczyciele z okazji zbliżającego się tłustego czwartku.
Dziękuję za wspaniałą pracę i prowadzenie organizacji, cudowne powitanie i gościnność dyrektor Polskiej Szkoły Dokształcającej im. St. Moniuszki – Monice Wroblewski.
Dziękuję wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i aktywny udział w szkoleniu i za to, iż tworzycie razem inspirujące polonijne środowisko edukacyjne. Bez ciężkiej pracy nauczycieli oraz rodziców nie byłoby polonijnej szkoły, a nasze polskie wartości nie mogłyby przetrwać.
Drodzy uczniowie, dziękuję Wam za to, iż daleko, daleko za oceanem ciągle można słyszeć polską mowę, słyszeć o polskiej historii, tradycjach i podziwiać naszą piękną kulturę.
dr Aleksandra Jędryszek-Geisler
Polska Akademia Nauk Społecznych i Humanistycznych w Londynie