Idealny pracodawca

2tk.pl 13 godzin temu

Jakie są kryteria dobrej pracy według kandydatów z Kielc?, jak dopasować ofertę zatrudnienia do rzeczywistych oczekiwań kandydatów do pracy?, skąd oni w ogóle czerpią wiedzę o pracodawcach? Zobaczcie rezultaty badania „Kielecki rynek pracy w opinii osób poszukujących pracy”.

Zbigniew Brzeziński, lider grupy roboczej Edukacja i Kariera Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej, specjalista w Miejskim Urzędzie Pracy w Kielcach.
Fot. archiwum autoraŚwiętokrzyscy przedsiębiorcy od lat podnoszą, iż jedną z najistotniejszych barier w rozwoju ich firm jest problem z pozyskiwaniem nowej, kompetentnej kadry. Zgodnie z informacją sygnalną Urzędu Statystycznego „Koniunktura gospodarcza, opinie formułowane przez jednostki z siedzibą w województwie świętokrzyskim – luty 2025 r. Pogłębione pytania o aktualne zagadnienia gospodarcze – oceny i oczekiwania” za najważniejszą barierę w rozwoju firmy trudności z pozyskiwaniem pracowników uznało aż 26,9% przedstawicieli sektora handlu hurtowego, 13,7% z handlu detalicznego, 13% firm budowlanych, 8,6% przedsiębiorców z sektora przetwórstwa przemysłowego i 4,8% z obszaru usług.

Jak powiedział ongiś socjolog Émile Durkheim „nauka powinna być uprawiana po coś”. Zgodnie z tą ideą badania realizowane przez Miejski Urząd Pracy w Kielcach i Wyższą Szkołę Administracji Publicznej pokazują, skąd kandydaci czerpią wiedzę o ofertach i pracodawcach, na co zwracają szczególna uwagę w ogłoszeniach o pracę i czego oczekują od propozycji zatrudnienia. Materiał ten ma pomóc firmom i instytucjom w lepszym dopasowaniu oferty do rzeczywistych potrzeb kandydatów i skuteczniejszym dopasowaniu ofert do ich oczekiwań. Poniżej zamieszczamy najistotniejsze dla biznesu informacje na ten temat.

Skąd osoby bezrobotne czerpią wiedzę o pracodawcach?

Zgodnie z raportem „Kielecki rynek pracy w opinii osób poszukujących pracy” osoby bezrobotne, zarejestrowane w Miejskim Urzędzie Pracy w Kielcach korzystają z różnych źródeł, by dotrzeć do ofert zatrudnienia i informacji o pracodawcach. Ponad połowa badanych (52,1%) korzysta z portali rekrutacyjnych w Internecie, ale tylko 13,7% szuka informacji na stronach samych pracodawców. Wciąż ważnym źródłem wiedzy o tych ostatnich pozostają rodzina i znajomi, z których opinią na temat firm i instytucji liczy się aż 36% badanych. Rośnie jednak zaufanie do wypowiedzi obecnych i byłych pracowników w serwisach, w których można oceniać pracodawców (zwłaszcza GoWork) – 29%. Warto więc dbać o dobre relacje z obecnymi i dawnymi pracownikami.

Na co zwracają uwagę w ofertach pracy?

Jak się okazuje, istotny dla badanych jest język, którym posługuje się pracodawca. Respondenci oczekują, iż oferta pracy będzie zredagowana: „w szczerej formie bez banałów”. Co szczególnie przyciąga uwagę osób poszukujących nowego zatrudnienia w ogłoszeniach?

  • Forma i warunki zatrudnienia (54,2%) – badani mogli wskazać po trzy odpowiedzi,
  • Oferowane wynagrodzenie (49%),
  • Wymagania stawiane kandydatom (41,5%),
  • Nazwa stanowiska pracy i jego opis (29,8%),
  • Nazwa firmy i opinie na jej temat (29%).

Badania po raz kolejny potwierdziły, iż obraz firmy kreowany przez nią samą w Internecie (sposób prezentacji kontaktu z firmą, mail z profesjonalną domeną) nie ma dla osób poszukujących nowych zawodowych wyzwań w Kielcach większego znaczenia (5,5%), podobnie jak benefity, takie jak dodatkowe świadczenia medyczne lub sportowe (4,1%). Jedynie jednostki zaznaczyły, iż ważna dla nich jest lokalizacja firmy i związane z nią możliwości transportowe.

Jakie są w opinii badanych kryteria dobrej pracy

Według badanych dobra praca spełnia następujące kryteria:

  • pozwala na satysfakcjonujące zarobki stosownie do kompetencji i odpowiedzialności (65,4%),
  • wykonywana jest w przyjaznym, skłonnym do współpracy zespole (44,6%),
  • daje poczucie samorealizacji i rozwoju (41,8%),
  • pracownik traktowany jest z szacunkiem i zrozumieniem dla jego potrzeb życia prywatnego (29,7%),
  • dobrze zorganizowana i zarządzana przez kompetentną kadrę (20,3%),
  • taka, gdzie jest wyraźne oddzielenie czasu pracy i sfery życia prywatnego pracowników (13,8%),
  • dająca prestiż i poczucie przydatności innym (9,9%).
Czy osoby poszukujące zatrudnienia skłonne są do przekwalifikowania lub migracji?

Osoby bezrobotne, które wzięły udział w badaniu zadeklarowały dużą elastyczność. Aż 43% z nich skłonnych jest przyuczyć się do nowej specjalności lub choćby zmienić zawód. Dla prawie połowy nie ma znaczenia, w jak dużej firmie będą pracować (47,7%). Dla 17% nie jest istotna branża, w której będą się realizować, co pokazuje świadomość transferowalności kompetencji uznawanych np. w badaniach Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego za międzysektorowe. Prawie co trzecia osoba badana zadeklarowała możliwość wyjazdu do pracy (28,2%). Należy jednak zwrócić uwagę, iż większość chciałaby pracować w standardowych godzinach, wykluczając pracę nocną lub w weekendy (70,8%).

Jakie są przez nich preferowane funkcje i branże

Zgodnie z deklaracjami najwięcej, bo 46,6% badanych chciałoby wykonywać pracę o charakterze administracyjno-technicznym (usługi, handel, administracja), 31,2% szuka pracy fizycznej a 6,6% związanej z zarządzaniem zespołem.

W podziale na branże zestawienie preferencji osób badanych wygląda następująco: usługi (ochrona, naprawy, gastronomia, beauty, sprzątanie itp.) 21,7%, administracja (urząd miasta, wojewódzki, jednostki zależne) 16,6%, handel (hurt, detal) 13,6%, opieka zdrowotna, pomoc społeczna, edukacja 11,2%, budownictwo 10,3%, transport i spedycja 8,7%, produkcja przemysłowa 7,8%, a w branży IT chciałby pracować 5,7% badanych.

O badaniu

Badania oczekiwań osób bezrobotnych wobec lokalnego rynku pracy prowadzone są od 2018 roku we współpracy z kieleckim środowiskiem akademickim. Raporty opublikowane w latach 2023-2025 to efekt porozumienia zawartego między MUP a Wyższą Szkołą Administracji Publicznej. W najnowszej ich fali w ostatnim kwartale 2024 roku anonimowe ankiety wypełniło aż 2295 osób bezrobotnych.

Zachęcamy do zapoznania się z raportem dostępnym na stronie WWW MUP. Link do pobrania raportu tutaj.

Autor:

Zbigniew Brzeziński, lider grupy roboczej Edukacja i Kariera Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej, specjalista w Miejskim Urzędzie Pracy w Kielcach.

Zobacz koniecznie:

Okiem eksperta

Idź do oryginalnego materiału