Informacje dotyczące akademików UW

uw.edu.pl 1 dzień temu
W związku z uruchomieniem wnioskowania o miejsce w akademiku w roku akademickim 2025/2026 przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące aktualnej sytuacji w domach studenckich Uniwersytetu Warszawskiego.
Wnioskowanie o miejsce w akademiku

W roku 2025 przewidziane są dwie tury składania wniosków o miejsce w domu studenckim:

  • I tura (9 czerwca – 4 lipca) – dla obecnych studentów UW (również tych, którzy kończą studia I stopnia i planują kontynuację nauki na UW),
  • II tura (4 – 15 sierpnia) – tylko dla osób przyjętych na studia w roku 2025/2026.

Wnioski można składać wyłącznie w podanych terminach – po ich upływie nie będzie już takiej możliwości.

Proces będzie wyglądał tak, jak w przypadku stypendium rektora: po zamknięciu tury wszystkie wnioski zostaną rozpatrzone jednocześnie.

Szczegółowe zasady wnioskowania i przyznawania miejsc zostały opisane na stronie Biura ds. Pomocy Materialnej: https://bpm.uw.edu.pl/wszystko-co-musisz-wiedziec-o-wnioskowaniu-o-miejsce-w-akademiku-rok-akademicki-2025-2026/.

Dostępność miejsc

UW dysponuje łącznie 2710 miejscami w siedmiu akademikach. W trakcie roku akademickiego dysponujemy wolnymi miejscami w domach studenckich przez większość miesięcy.

Dom studencki DS 1 DS 2 DS 3 DS 4 DS 5 DS 6 DS 7
Średnie obłożenie (z wyłączeniem wakacji) 90,89% 84,86% 92,52% 97% 88,84% 96,3% 89,12%
Liczba miejsc 494 502 656 228 262 198 370

Największym wyzwaniem pozostaje początek października – to czas, w którym wielu studentów, mimo wcześniejszego przyznania miejsca, finalnie rezygnuje z zakwaterowania. W zeszłym roku dotyczyło to ok. 300 osób. Sytuacja ta spowalnia możliwość ponownego rozdysponowania miejsc, ale jednocześnie pokazuje, iż elastyczne reagowanie jest możliwe.

Każda osoba, która potrzebuje zakwaterowania w trakcie roku akademickiego, może z łatwością zgłosić się do Biura ds. Pomocy Materialnej – wystarczy wysłać wiadomość e-mail (bpm@uw.edu.pl) lub odwiedzić biuro osobiście. Naszym celem jest, by pomoc była dostępna szybko, sprawnie i bez zbędnych formalności.

Sytuacja DS 3

Remont budynku przy ul. Kickiego 9, będącego częścią Domu Studenckiego nr 3, był planowany już od dłuższego czasu. Początkowo miał rozpocząć się w wakacje 2024 roku, jednak – w trosce o komfort i bezpieczeństwo osób zamieszkałych w akademikach – władze Uniwersytetu Warszawskiego zdecydowały o przesunięciu terminu o rok.

Podczas bezpośrednich spotkań prorektora ds. studenckich i jakości kształcenia z mieszkańcami akademików wielokrotnie podkreślano, iż równie ważna co liczba miejsc jest jakość zakwaterowania. Chcemy, by członkowie i członkinie naszej społeczności mieszkali/ły w warunkach odpowiadających współczesnym standardom. Dlatego inwestujemy w modernizację infrastruktury – z zachowaniem ciągłości wsparcia.

Aby remont nie zmniejszył dostępności miejsc, Uniwersytet finalizuje w tej chwili umowy z partnerami publicznymi, które pozwolą utrzymać dotychczasową liczbę miejsc w akademikach – przy zachowaniu standardu i ceny. Dzięki temu osoby studiujące nie odczują negatywnych skutków czasowego wyłączenia budynku z użytku, a po zakończeniu prac będą mogły korzystać z nowocześniejszych warunków mieszkaniowych.

Jednocześnie pragniemy wskazać, iż odmowę przedłużenia zakwaterowania na okres wakacji w Domu Studenckim nr 3 otrzymało 65 osób. Wszystkie z nich nie spełniały warunków zakwaterowania – m.in. nie posiadały status studenta, nie były związane z UW, czy też zgodnie z regulaminem DS pobyt wakacyjny nie został im udzielony z racji na zaleganie z opłatami lub łamanie w ciągu roku zasad mieszkania w akademikach. 343 osoby dostały zgodę na przedłużenie zakwaterowania na okres wakacji w DS 3.

Obecnie Uniwersytet Warszawski dysponuje wolnymi miejscami w innych domach studenckich – każda osoba, która potrzebuje zakwaterowania w okresie wakacyjnym, może zgłosić się do Biura ds. Pomocy Materialnej (bpm@uw.edu.pl). Dołożymy wszelkich starań, aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie.

Idź do oryginalnego materiału