W związku z uruchomieniem wnioskowania o miejsce w akademiku w roku akademickim 2025/2026 przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące aktualnej sytuacji w domach studenckich Uniwersytetu Warszawskiego.
Wnioskowanie o miejsce w akademiku
W roku 2025 przewidziane są dwie tury składania wniosków o miejsce w domu studenckim:
- I tura (9 czerwca – 4 lipca) – dla obecnych studentów UW (również tych, którzy kończą studia I stopnia i planują kontynuację nauki na UW),
- II tura (4 – 15 sierpnia) – tylko dla osób przyjętych na studia w roku 2025/2026.
Wnioski można składać wyłącznie w podanych terminach – po ich upływie nie będzie już takiej możliwości.
Proces będzie wyglądał tak, jak w przypadku stypendium rektora: po zamknięciu tury wszystkie wnioski zostaną rozpatrzone jednocześnie.
Szczegółowe zasady wnioskowania i przyznawania miejsc zostały opisane na stronie Biura ds. Pomocy Materialnej: https://bpm.uw.edu.pl/wszystko-co-musisz-wiedziec-o-wnioskowaniu-o-miejsce-w-akademiku-rok-akademicki-2025-2026/.
Dostępność miejsc
UW dysponuje łącznie 2710 miejscami w siedmiu akademikach. W trakcie roku akademickiego dysponujemy wolnymi miejscami w domach studenckich przez większość miesięcy.
Dom studencki | DS 1 | DS 2 | DS 3 | DS 4 | DS 5 | DS 6 | DS 7 |
Średnie obłożenie (z wyłączeniem wakacji) | 90,89% | 84,86% | 92,52% | 97% | 88,84% | 96,3% | 89,12% |
Liczba miejsc | 494 | 502 | 656 | 228 | 262 | 198 | 370 |
Największym wyzwaniem pozostaje początek października – to czas, w którym wielu studentów, mimo wcześniejszego przyznania miejsca, finalnie rezygnuje z zakwaterowania. W zeszłym roku dotyczyło to ok. 300 osób. Sytuacja ta spowalnia możliwość ponownego rozdysponowania miejsc, ale jednocześnie pokazuje, iż elastyczne reagowanie jest możliwe.
Każda osoba, która potrzebuje zakwaterowania w trakcie roku akademickiego, może z łatwością zgłosić się do Biura ds. Pomocy Materialnej – wystarczy wysłać wiadomość e-mail (bpm@uw.edu.pl) lub odwiedzić biuro osobiście. Naszym celem jest, by pomoc była dostępna szybko, sprawnie i bez zbędnych formalności.
Sytuacja DS 3
Remont budynku przy ul. Kickiego 9, będącego częścią Domu Studenckiego nr 3, był planowany już od dłuższego czasu. Początkowo miał rozpocząć się w wakacje 2024 roku, jednak – w trosce o komfort i bezpieczeństwo osób zamieszkałych w akademikach – władze Uniwersytetu Warszawskiego zdecydowały o przesunięciu terminu o rok.
Podczas bezpośrednich spotkań prorektora ds. studenckich i jakości kształcenia z mieszkańcami akademików wielokrotnie podkreślano, iż równie ważna co liczba miejsc jest jakość zakwaterowania. Chcemy, by członkowie i członkinie naszej społeczności mieszkali/ły w warunkach odpowiadających współczesnym standardom. Dlatego inwestujemy w modernizację infrastruktury – z zachowaniem ciągłości wsparcia.
Aby remont nie zmniejszył dostępności miejsc, Uniwersytet finalizuje w tej chwili umowy z partnerami publicznymi, które pozwolą utrzymać dotychczasową liczbę miejsc w akademikach – przy zachowaniu standardu i ceny. Dzięki temu osoby studiujące nie odczują negatywnych skutków czasowego wyłączenia budynku z użytku, a po zakończeniu prac będą mogły korzystać z nowocześniejszych warunków mieszkaniowych.
Jednocześnie pragniemy wskazać, iż odmowę przedłużenia zakwaterowania na okres wakacji w Domu Studenckim nr 3 otrzymało 65 osób. Wszystkie z nich nie spełniały warunków zakwaterowania – m.in. nie posiadały status studenta, nie były związane z UW, czy też zgodnie z regulaminem DS pobyt wakacyjny nie został im udzielony z racji na zaleganie z opłatami lub łamanie w ciągu roku zasad mieszkania w akademikach. 343 osoby dostały zgodę na przedłużenie zakwaterowania na okres wakacji w DS 3.
Obecnie Uniwersytet Warszawski dysponuje wolnymi miejscami w innych domach studenckich – każda osoba, która potrzebuje zakwaterowania w okresie wakacyjnym, może zgłosić się do Biura ds. Pomocy Materialnej (bpm@uw.edu.pl). Dołożymy wszelkich starań, aby znaleźć odpowiednie rozwiązanie.