Jak rozwinąć, aby nie zwinąć-czyli praca nad rozwojem aplikacji w pigułce! MTC2024

mobiletrends.pl 3 miesięcy temu

Żyjemy w świecie, w którym to posiadanie aplikacji może wydawać się niezbędne z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Każdy z nas ma na swoim telefonie kilkanaście, a choćby kilkadziesiąt zainstalowanych aplikacji.

Dziś skupimy się na temacie, który został poruszony na poprzednim wydarzeniu Mobile Trends Conference 2024, o tym jak powinna wyglądać praca nad rozwojem aplikacji mobilnej, czy też jej tworzenie, przez Chief Operations Officer Traficar Konrada Karpińskiego. Odpowiemy również na pytanie, czy rzeczywiście każda firma musi posiadać aplikację mobilną oraz pokażemy dekalog aplikacji mobilnej na przykładzie firmy Traficar.

Zastanawialiście, jaka jest łączna suma aplikacji, jakie istnieją na całym świecie? – Odpowiadamy! Na świecie jest około 4,83 mln aplikacji.

Cel tworzenia aplikacji mobilnej

Tworząc aplikację mobilną, istotne jest określenie celu, dla którego aplikacja ma być stworzona. Oto podstawowe cele, które można rozważyć:

  • Zwiększenie konwersji
    • Aplikacja mobilna może być zoptymalizowana pod kątem zwiększenia liczby konwersji, czyli zamiany użytkowników na klientów.
  • Zwiększenie marży
    • Aplikacja mobilna może być zaprojektowana w taki sposób, aby zwiększyć zyski poprzez efektywniejszą sprzedaż lub oferowanie dodatkowych usług.
  • Zwiększenie zaangażowania klientów
    • Aplikacja mobilna może być wykorzystana do budowania więzi z klientami poprzez interaktywne funkcje, personalizację i regularne komunikaty.
  • Optymalizacja procesów biznesowych
    • Aplikacja mobilna może być zaprojektowana w celu ulepszenia i zoptymalizowania istniejących procesów biznesowych, co może prowadzić do oszczędności czasu i zasobów.

Wybór odpowiedniego celu dla aplikacji mobilnej jest najważniejszy dla skutecznego planowania i projektowania. Odpowiednio określony cel pozwoli skoncentrować się na odpowiednich działaniach, co przyczyni się do osiągnięcia sukcesu biznesowego.

— Tworząc aplikację mobilną musimy być pewni, po co to robimy, czyli czy chcemy zwiększyć konwersje, czy chcemy zwiększyć marżę, czy chcemy zwiększyć świadomość produktu, to są podstawowe rzeczy — tłumaczy Chief Operations Officer Traficar Konrad Karpiński.

Poznaj swojego potencjalnego klienta

Tworzenie i rozwijanie aplikacji mobilnej to proces, który wymaga głębokiego zrozumienia i identyfikacji potencjalnych Klientów. Poznanie potrzeb, zachowań i preferencji klientów jest najważniejsze dla skutecznego projektowania, wdrażania i ulepszania aplikacji. W kontekście tworzenia aplikacji mobilnej i jej rozwijania istnieje kilka kluczowych kroków, które należy podjąć, aby lepiej poznać potencjalnych Klientów.

Badanie rynku i analiza konkurencji

  • Przeprowadzenie dogłębnej analizy rynku, aby zrozumieć, jakie aplikacje mobilne już istnieją w danym obszarze.
  • Analiza konkurencji, aby zidentyfikować ich wady i zalety oraz poznać oczekiwania klientów.

Tworzenie persony Klienta

  • Stworzenie persony, czyli fikcyjnego profilu idealnego klienta, opartego na rzeczywistych danych demograficznych, behawioralnych i psychograficznych.
  • Zrozumienie, jak potencjalni Klienci będą korzystać z aplikacji, jakie problemy chcą rozwiązać i jakie korzyści chcą osiągnąć.

Testowanie prototypów i zbieranie opinii

  • Tworzenie prototypów aplikacji mobilnej i testowanie ich z grupą docelową, aby uzyskać opinie na temat użyteczności, funkcjonalności i interfejsu użytkownika.
  • Analiza opinii i feedbacku, aby dostosować aplikację do potrzeb potencjalnych klientów.

Oferuj wartość swojej aplikacji dla klientów

W oferowaniu wartości swojej aplikacji dla klientów istotne jest zrozumienie, iż wartość dla klientów jest kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie aplikacji mobilnej. Wartość dla klientów może być dostarczana poprzez różnorodne funkcje i strategie, które zwiększają zaangażowanie i lojalność użytkowników.

— Tak naprawdę aplikacja musi przynieść wartość dla klienta, czyli musi zapewnić mu dostęp do usługi lub produktów w taki sposób, aby chciał z niej korzystać i przynosiła mu po prostu korzyści — wyjaśnia Chief Operations Officer Traficar Konrad Karpiński.

Pamiętaj o UX/UI

Podczas procesu rozwoju aplikacji mobilnej niezwykle istotne jest skupienie się na doświadczeniu użytkownika (UX) oraz interfejsie użytkownika (UI). Oto kilka istotnych kwestii, o których warto pamiętać:

  • Zrozumienie potrzeb użytkowników
    • Przed rozpoczęciem projektowania aplikacji należy dokładnie zbadać i zrozumieć potrzeby oraz oczekiwania potencjalnych użytkowników.
  • Intuicyjny interfejs użytkownika
    • UI aplikacji powinien być intuicyjny i łatwy w obsłudze, co przyczyni się do pozytywnego doświadczenia użytkownika.
  • Optymalizacja pod kątem mobilności
    • Aplikacja powinna być zaprojektowana i zoptymalizowana specjalnie pod kątem urządzeń mobilnych, tak aby działała płynnie i efektywnie.

Wdrażanie nowych funkcji w aplikacji mobilnej

Wdrażanie nowych funkcji w aplikacji mobilnej to najważniejszy element utrzymania jej atrakcyjności i konkurencyjności na rynku. Oto dlaczego jest to istotne dla Twojego klienta:

Budowanie przewagi

  • Wprowadzając nowe funkcje, Twoja aplikacja może zyskać przewagę nad konkurencją, co przyczyni się do przyciągania nowych użytkowników oraz utrzymania lojalności obecnych.

Nadążanie za trendami

  • Aktualizacje z nowymi funkcjami pozwalają Twojej aplikacji na dostosowanie się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań użytkowników, co jest najważniejsze dla utrzymania jej atrakcyjności.

Edukacja

  • Nowe funkcje mogą służyć do edukacji użytkowników, poprzez dostarczanie wartościowych treści lub ulepszenia procesów, co przyczyni się do zwiększenia zaangażowania.

Przyjmowanie feedbacku

  • Wdrażanie nowych funkcji oparte jest na feedbacku użytkowników, co pokazuje, iż ich opinie są cenione i wpływają na rozwój aplikacji.

Gotowość na szybki update

  • Regularne aktualizacje z nowymi funkcjami pokazują, iż aplikacja jest gotowa na szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby i trendami, co przyczyni się do utrzymania zaangażowania użytkowników.

Wdrażanie nowych funkcji w aplikacji mobilnej to najważniejszy element utrzymania jej atrakcyjności, konkurencyjności oraz budowania lojalności użytkowników.

”Dekalog” aplikacji mobilnej prezentowany na Mobile Trends Conference 2024

  1. Poznaj swojego potencjalnego Klienta
  2. Oferuj wartość
  3. Bądź pewny/a po co to robisz- model biznesowy
  4. MVP
  5. Wybierz odpowiednią platformę i technologie
  6. Pamiętaj o UX/UI
  7. Software house vs in-house
  8. Dbaj o komunikację wewnętrzną
  9. 99,99% crash-free users
  10. Zawsze pamiętaj o bezpieczeństwie
  11. Aktualizuj
  12. Słuchaj feedbacku klientów
  13. Angażuj

Podsumowanie

Praca nad rozwojem aplikacji mobilnej to proces ciągłego doskonalenia, dopasowywania się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań użytkowników, oraz budowania wartości i zaufania. Dlatego też zrozumienie celu, potrzeb klientów, oraz skupienie się na jakości doświadczenia użytkownika i innowacyjności są najważniejsze dla sukcesu aplikacji mobilnej. Wdrażanie nowych funkcji, pamięć o UX/UI, oraz oferowanie wartości dla klientów są kluczowymi elementami utrzymania atrakcyjności i konkurencyjności aplikacji mobilnej.

Zdecydowanie nie każda firma musi posiadać aplikację mobilną, ponieważ istnieje wiele czynników do rozważenia przed podjęciem tej decyzji. Chociaż istnieją liczne korzyści z posiadania aplikacji mobilnej dla firmy, takie jak zwiększenie widoczności, poprawa lojalności klientów, zwiększenie sprzedaży i wyróżnienie się na tle konkurencji, to jednak istnieją również wady, takie jak koszty tworzenia, konieczność utrzymania, trudności z implementacją niektórych funkcji oraz konieczność zapewnienia wsparcia i aktualizacji. Każda firma powinna dokładnie rozważyć te aspekty i zdecydować, czy posiadanie aplikacji mobilnej jest dla niej konieczne.

Zapraszamy do zapoznania się z materiałami z ostatniego wydarzenia Mobile Trends Conference 2024. Znajdziesz tam mnóstwo cennych informacji, rad oraz pomysłów ze świata UX i UI i nie tylko!
Materiały z ostatniego wydarzenia

Idź do oryginalnego materiału