Jak się bawić z dwojgiem – propozycje od mamy kilkuletniej Laury i kilkumiesięcznej Mili (z wykorzystaniem plansz obrazkowo-wyrazowych)

czytanieglobalne.edu.pl 1 tydzień temu
Jak się bawić w czytanie globalne, jeżeli mamy dwoje dzieci, pomiędzy którymi jest znaczna różnica wieku (jedno mówi, a drugie nie mówi)?
Oto moja propozycja zabawy:
m
• Siadamy przed dziećmi na podłodze (mniejsze dziecko może siedzieć w bujaczku).
Pokazujemy dziecku mówiącemu lub temu co umie czytać pierwsze słowo. Dziecko czyta, odwracamy planszę obrazkiem wraz z podpisem w stronę mniejszego dziecka.
Mniejsze dziecko gestem lub miną daje nam znać, czy przeczytane przez brata/siostrę słowo zgadza się z umieszczonym obrazkiem (jeśli mniejsze dziecko tego nie potrafi, dorosły sam za niego udziela odpowiedzi).
• Starsze dziecko losuje planszę spośród kilku wybranych („kot”, „tort”, „lody”) i odczytuje głośno słowo np. tort. Młodsze dziecko lub rodzic ilustruje gestem lub dźwiękiem to słowo np. naśladując jedzenie ciasta czy miauczenie kota. W nagrodę i mniejsze i większe dziecko oglądają obrazek znajdujący się na drugiej stronie.
• I jeszcze z sylabkami (robiłam to przy okazji innych obrazków, ale z planszami może być bardziej ciekawie). To zabawa dla starszego dziecka.
Rodzic pisze na sztywnej kartce wybrane słowo np. „balon”, „mama” i tnie kartkę, tak aby powstały sylaby. Następnie rozsypuje sylaby, a dziecko patrząc na wzór znajdujący się na planszy układa całe słowo.
m
Idź do oryginalnego materiału