Jest Moc w regionach

ore.edu.pl 5 dni temu

“Moc w regionach” to tytuł cyklicznego wydarzenia organizowanego przez Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Departament Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR).

W dniach 10-11 września 2024 r. odbyło się IV spotkanie z udziałem środowiska samorządowego, MEN, MFiPR, ORE, IBE, którego tematem przewodnim było wykorzystanie funduszy unijnych w ramach perspektywy finansowej 2021-2027 w obszarze edukacji i uczeniu się przez całe życie. Wydarzenie zrealizowano w ramach prac grupy roboczej ds. edukacji i uczenia się przez całe życie 2021-2027.

Ośrodek Rozwoju Edukacji reprezentowały Wicedyrektor Marzenna Habib i Jolanta Nawrocka – ekspert w projekcie Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznego opartego na SCWEW.

W trakcie dwudniowego spotkania omówiono między innymi stan zaawansowania poszczególnych regionów w realizację programów. W dyskusji wybrzmiały innowacyjne rozwiązania edukacyjne. Takim programem niewątpliwie jest Edukacja cyfrowa. W ramach tego projektu prowadzone jest wsparcie online szkół, w których brakuje nauczycieli. Kolejne działania to, między innymi warsztaty z zakresu diagnozowania potrzeb placówek oświatowych, tematyczne webinary, programy z zakresu edukacji włączającej, kształcenia zawodowego Realizacja programów potwierdza, jak ważne jest docieranie bezpośrednie do nauczycieli z ofertą wsparcia.

Właśnie tą drogą podąża projekt SCWEW – budujemy wsparcie dla kadr przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, bazując na zasobach w ich najbliższym środowisku. SCWEW tworzą specjaliści przedszkoli, szkół, placówek specjalnych, którzy znają potrzeby i zasoby swojego regionu. Przygotowują ofertę adekwatną do potrzeb nauczycieli i specjalistów. Unikalność tego wsparcia polega na bezpośredniej współpracy dwóch stron w środowisku szkolnym, procesowym diagnozowaniu potrzeb i bieżącej modyfikacji zakresu oferowanego wsparcia. Istotą tych działań jest kooperacja różnych grup zaangażowanych na rzecz rozwoju edukacji. W wystąpieniach podczas wydarzenia Moc w regionach podkreślono rolę interesariuszy, wskazując między innymi placówki doskonalenia nauczycieli. Z perspektywy SCWEW jest to istotny partner w działaniach.

Ważnym punktem spotkania było omówienie założeń Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji. Współczesna szkoła to miejsce, w którym wykorzystanie nowoczesnych technologii jest bardzo ważne. Pozwala na prezentowanie treści w atrakcyjny i dostępny dla zróżnicowanych grup uczniów sposób. Projektowanie procesu uczenia to dostrzeganie potrzeb wszystkich uczniów i dostosowywanie kanałów przekazu do ich indywidualnych możliwości. SCWEWy doskonale rozumieją, iż w realizacji celów lekcji ważne jest jej uniwersalne projektowanie. Wsparciem w tym działaniu niewątpliwie jest specjalistyczny sprzęt i technologie asystujące, które odbiorcy wsparcia mogą pozyskać z zasobów wypożyczalni.

Jednym z punktów programu spotkania były warsztaty, podczas których zaprezentowano stan działań i dalszą perspektywę realizacji głównych założeń w obszarach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji ,edukacji włączającej, uczenie się przez całe życie.

Założenia dotyczące edukacji włączającej i stan realizacji działań związanych z podnoszeniem jej jakości w Polsce omówiła Elżbieta Neroj, Dyrektorka Departamentu Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji Narodowej. W swoim wystąpieniu podkreśliła, iż edukacja jest procesem kształcenia i wychowania, którego celem jest zwiększanie szans edukacyjnych wszystkich uczniów poprzez zapewnienie im warunków do rozwijania indywidualnego potencjału. Działania systemu edukacji są ukierunkowane na umożliwienie uczniom pełnego rozwoju osobistego na miarę ich możliwości oraz pełne włączenie w życie społeczne. Kwestia włączenia społecznego jest kluczowa w działaniach przyświecających realizowanym projektom.

Jan Kosiński –Gortych, Naczelnik Wydziału Wsparcia Edukacyjno-Społecznego w MEN zapoznał uczestników warsztatów z kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025 ze szczególnym podkreśleniem działań Ministerstwa na rzecz przygotowania kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych. W projekcie, który realizowany jest w ramach tego zadania główny akcent położono na wspomaganie poradni we wdrażaniu działań, które podniosą jakość realizowanego przez nie wsparcia. W ramach kolejnego projektu Przygotowanie systemu informatycznego wspierającego poradnictwo psychologiczno pedagogiczne planowane jest stworzenie i uruchomienie systemu informatycznego kompleksowo wspierającego poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Pierwszym etapem działań będzie opracowanie opisów szczegółowych funkcjonalności systemu, drugim – budowa wersji testowej, a kolejnym – produkcyjnej.

Działania Instytutu Badań Edukacyjnych w obszarze wspierania rozwoju edukacji włączającej w Polsce przedstawił dr Tomasz Knopik, kierownik naukowy w projekcie Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży. Poinformował o planowanych w regionach, w okresie 09. 2024 r. – 12.2028 r., spotkaniach informacyjno-konsultacyjnych, Tematyka tych spotkań będzie dotyczyła między innymi wskaźników oceny rozwoju edukacji włączającej, współpracy podmiotów na rzecz efektywności oceny funkcjonalnej, dostępności cyfrowej i informacyjnej oświaty.

Jolanta Nawrocka, ekspertka w projekcie „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW” zaprezentowała realizowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji działania ukierunkowane na budowanie dostępności edukacji. W wystąpieniu omówiła między innymi planowane szkolenia z zakresu oceny funkcjonalnej dla pracowników placówek doskonalenia nauczycieli i cykliczne spotkania z wizytatorami ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych. Przybliżyła również założenia projektu Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na SCWEW i planowanej konferencji informacyjnej pierwszą edycję działań w ramach konkursu grantowego.

Wszystkie prezentowane informacje i omawiane w trakcie warsztatów zagadnienia dotyczące edukacji włączającej spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników. W trakcie dyskusji przedstawiciele Urzędów Marszałkowskich chętnie dzielili się swoim doświadczeniem, zgłaszali też trudności w realizacji przedsięwzięć podnoszących jakość edukacji włączającej w regionach. Spotkanie potwierdziło, iż przyświeca nam wspólny cel – budowanie dostępnej edukacji dla wszystkich uczniów. Projekt Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego SCWEW koncentruje się na realizacji tego nadrzędnego celu bazując na wiedzy i doświadczeniu kadr szkolnictwa specjalnego. Zespoły SCWEW będą oferowały wsparcie adekwatne do potrzeb przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, ale też podejmowały inicjatywy lokalne, popularyzujące inkluzję społeczną i współpracowały ze środowiskiem na rzecz wsparcia. Moc w regionach potwierdziła, iż wszyscy podążamy tą samą drogą, wykorzystując dostępne zasoby i poszukując partnerów w działaniu.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału