W niedzielę, 28 września, w Bazylice św. Józefa w Webster odbył się finałowy koncert warsztatów chórów polonijnych z Massachusetts. Inicjatorem warsztatów była Maria Helena Czarnecka-Cieślak, dyrygentka i organistka Bazyliki św. Józefa. Warsztaty odbywały się w trzech miejscach: w kościele Matki Bożej Częstochowskiej w Bostonie, Sanktuarium Miłosierdzia Bożego i św. Jana Pawła II w Salem oraz w bazylice w Webster. Do prowadzenia warsztatów zaproszony został ks. prof. dr hab. Zbigniew Stępniak z Olsztyna.



























Ks. dr hab. Zbigniew Stępniak, prof. UWM, jest koncertującym śpiewakiem (bas, basso-profondo). Ukończył kilka uczelni: Wyższe Seminarium Duchownego Hosianum w Olsztynie, Instytut Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Narodowym Centrum Kultury w Warszawie oraz Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Doktorat w dziedzinie nauk humanistycznych w zakresie historii (specjalność: muzykologia) obronił na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Przewód habilitacyjny w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka przeprowadził na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Swoje umiejętności wokalne pogłębia na różnych kursach i szkoleniach, odbył też liczne staże w instytucjach w Polsce i za granicą. W swoim dorobku ma aż dziewięć solowych płyt.
W warsztatach wokalnych i zarazem w finałowym koncercie wzięły udział trzy chóry polonijne z Massachusetts: chór parafii Matki Bożej Częstochowskiej w Bostonie pod dyrekcją Marty Saletnik, chór Sanktuarium Miłosierdzia Bożego i św. Jana Pawła II w Salem pod dyrekcją Alicji Rekść oraz chór Bazyliki św. Józefa w Webster pod dyrekcją Marii Heleny Czarneckiej-Cieślak. Ks. Zbigniew zaprezentował autorską metodę pracy nad głosem, którą wypracował w czasie wieloletnich kontaktów i konsultacji z pedagogami śpiewu. Uzupełnieniem była możliwość indywidualnej pracy nad oddechem i konkretnym repertuarem z prof. Stępniakiem.
Zwieńczeniem warsztatów był koncert, którego program przygotował również ks. Zbigniew Stępniak. Każdy z chórów samodzielnie i z prof. Stępniakiem prezentował swój kunszt artystyczny. Za organami zasiadła Maria Czarnecka-Cieślak. Koncert rozpoczął się wspólnym wykonaniem utworu XIX-wiecznego kompozytora Césara Francka – „Panis Angelicus”. Podczas koncertu uwzględniono możliwość zaprezentowania walorów organów bazyliki w Webster, dlatego większość utworów chóry śpiewały obok organów – u góry. Jednakże ks. Stępniak zadbał też o rozwój dramaturgii koncertu, w tym celu utwory a cappella (chorał gregoriański) i pieśni religijne Stanisława Moniuszki wykonywał z prezbiterium lub idąc główną nawą kościoła w kierunku ołtarza (przy akompaniamencie organów).
W programie koncertu znalazły się pieśni dwóch pochodzących z Krakowa polskich współczesnych kompozytorów, a zarazem propagatorów muzyki liturgicznej: Pawła Bębenka i Piotra Pałki. Ks. Zbigniew Stępniak zaproponował też wspólną prezentację dzieł rzadziej dziś wykonywanych w kościołach. Ich twórcami są następujący kompozytorzy i organiści: Jacques-Louis Battmann, Léon Boëllmann, Giulio Bentivoglio oraz J. Alfred Schehl. Koncert dał wyjątkową sposobność zaprezentowania początków muzyki kościoła katolickiego, jaką jest chorał gregoriański. Na bis wykonany został „Hymn roku jubileuszowego” przez wszystkie chóry, przy akompaniamencie elektronicznego StagePiano.
Program koncertu był ułożony w bardzo zróżnicowany sposób i trzymał w napięciu słuchacza. Koncert prowadziła Małgorzata Kicilińska. W słowie wiodącym prowadząca świadomie pominęła prezentację biogramów wykonawców, zachęcając słuchaczy do skorzystania z obszernych informacji zamieszczonych na stronach internetowych.
Podsumowując: przepiękna świątynia św. Józefa w Webster, dzięki artystom: ks. prof. dr hab. Zbigniewowi Stępniakowi, który dysponuje rzadko spotykanym niskim basem o pięknej barwie, organistce Marlenie Czarneckiej-Cieślak oraz świetnie przygotowanym koncertowo chórom z Bostonu, Salem oraz Webster, stała się również świątynią muzyki, której piękno pomogło słuchaczom kontemplować wielkość Boga – Stwórcy wszelkiego piękna.
Małgorzata Kicilińska
opr. WEM
Fot. Halina Kossak