3 czerwca w Bremie w Niemczech odbyła się konferencja podsumowująca międzynarodowy projekt „Integracja nauczania języków, umiejętności czytania i pisania oraz przedmiotów w kontekstach edukacji wielojęzycznej”. Miał on na celu wsparcie nauczycieli w pracy z uczniami uchodźcami na lekcjach przedmiotowych w klasach ogólnodostępnych. Konferencję, współfinansowaną przez fundusze unijne, zorganizowały Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu oraz uniwersytety w Kordobie i Bremie. Uczestnicy spotkali się w Max-Planck-Gymnasium w Delmenhorst, dodatkowo blisko 100 osób wzięło udział online.
Podczas konferencji zaprezentowano produkty projektu, czyli kursy online opracowane przez zespół ekspertów z kilku państw europejskich. Kursy te, dostępne bezpłatnie w czterech językach, w tym także po polsku, są przeznaczone dla nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, asystentów kulturowych oraz przyszłych pedagogów pracujących w środowiskach wielojęzycznych. Możliwość korzystania z kursów w języku ojczystym pozwala lepiej zrozumieć treści merytoryczne, ogranicza błędy interpretacyjne i ułatwia zastosowanie nowych pojęć akademickich w praktyce edukacyjnej.
Inauguracyjny wykład „Inkluzja poprzez skupienie na dyskursie przedmiotowym: przykład z nauk ścisłych i technicznych w szkołach średnich” wygłosiła prof. dr Teresa Ting, specjalistka w dziedzinie neurobiologii i podejścia CLIL (zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe), która od lat bada, jak ludzki mózg uczy się języków i przedmiotów szkolnych.
W konferencji wzięli także udział goście z Polski, którzy podzielili się swoimi doświadczeniami i refleksjami na temat edukacji wielojęzycznej: koordynatorka projektu dr Barbara Muszyńska, nauczyciele polskich szkół Marta Kołodziejczyk i Grzegorz Matwiszyn oraz kierownik Wydziału Kompetencji Językowych i Współpracy Międzynarodowej ORE Elżbieta Witkowska, która dziękuje organizatorom za zaproszenie na to wyjątkowe spotkanie.





