
O konkursie BitRumble rozmawiamy z Maciejem Darnikowskim, nauczycielem informatyki i fizyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. Stefana Żeromskiego w Ozorkowie, organizatorem międzyszkolnego konkursu informatycznego dla uczniów starszych klas szkół podstawowych.
Jaki jest cel konkursu?
Motywacja jest taka, aby zachęcić młodych ludzi do zajmowania się tym, co już dziś jest nieodzowne w naszym życiu, czyli tzw. technologią informacyjną. adekwatnie każdy zawód wymaga od nas znajomości pewnych zagadnień informatycznych, zarówno tej bardziej zaawansowanej, jak i tej mniej zaawansowanej, czyli tzw. użytkowej. Chcemy, aby młodzi zajęli się informatyką na trochę wyższym poziomie, niż tylko granie czy obsługa mediów społecznościowych. Chcemy zmotywować ich do podejmowania wyzwań w konkursach, do podnoszenia swoich umiejętności.
Celem jest również to, aby wyłonić tych najlepszych i zachęcić do nauki w naszej szkole. Tym bardziej, iż jesteśmy jedyną placówką w województwie łódzkim, która posiada klasę o profilu cyberbezpieczeństwo i nowoczesne technologie informatyczne. Ten profil kształcenia został stworzony w ramach projektu Ministerstwa Obrony Narodowej.
Chcemy też stworzyć na przyszłość zaplecze personalne dla wojsk obrony cyberprzestrzeni. Najlepiej, aby później ci najlepsi studiowali na akademiach wojskowych na kierunkach związanych z cyberbezpieczeństwem.
Na czym polegały zadania konkursowe?
Były one oparte o program nauczania w szkole podstawowej, ale przygotowaliśmy też zadania wymagające nieco szerszej wiedzy i myślenia logicznego połączonego z abstrakcyjnym.
Jeśli chodzi o narzędzia, to wybraliśmy takie, z których na co dzień korzystamy, jak np. arkusz kalkulacyjny. Było programowanie na prostym poziomie wymagającym funkcji warunkowych czy pętli. Pojawiły się również zadania teoretyczne, np. związane z netykietą, czyli tym, jak zachować się w internecie.