W świecie, w którym dystans dzielący Polonię od ojczyzny mierzy się nie tylko w kilometrach, ale także w pokoleniach, to właśnie język i kultura pozostają tym, co łączy. Jednym z przykładów takiej jedności jest międzynarodowy projekt „Małe Litery, Wielkie Dzieci”, który stał się prawdziwym świętem polskości, wspólnoty i młodzieńczego zaangażowania.
Uczniowie Polskiej Szkoły w Wallington wzięli udział w międzynarodowym projekcie „Małe Litery, Wielkie Dzieci” skierowanym do polonijnych dzieciProjekt realizowany był w ramach Akademii Młodych Liderów i Ambasadorów Polonijnych 2, a jego idea objęła dzieci i młodzież polonijną ze Stanów Zjednoczonych (Connecticut i New Jersey), Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz Włoszech. We wszystkich tych miejscach młodzi Polacy, mimo iż dorastają z dala od kraju przodków, wspólnie tworzyli przestrzeń, w której rozbrzmiewał język polski.
Jedna z odsłon projektu odbyła się w Polskiej Szkole im. św. Stanisława Kostki w Wallington pod opieką i koordynacją Amelii Piwowarczyk – młodej działaczki polonijnej, która poprowadziła amerykańską część projektu.
Od warsztatów po audiobook
Dzieci z Polskiej Szkoły im. św. Stanisława Kostki uczestniczyły w inspirujących warsztatach czytelniczych, podczas których poznawały tajniki pięknego czytania, interpretacji tekstu i pracy głosem. Spotkania te stały się nie tylko lekcjami języka, ale także spotkaniami z kulturą, emocjami i polską tradycją literacką.
Efektem ich zaangażowania było nagranie fragmentu legendy o wrocławskich krasnoludkach – utworu, który połączył dzieci z całego świata. Każdy kraj uczestniczący w projekcie otrzymał własny fragment tekstu do interpretacji i nagrania, dzięki czemu powstała wspólna, wielogłosowa opowieść – niezwykły audiobook złożony z nagrań dzieci z różnych stron świata.
Zwieńczeniem tej inicjatywy było uroczyste wręczenie certyfikatów uczestnictwa, podczas którego dzieci z dumą odebrały pamiątkowe dyplomy oraz upominki.
Kiedy sztuka spotyka wyobraźnię
Integralną częścią projektu był także międzynarodowy konkurs plastyczny pt. „Artystyczna interpretacja legendy o wrocławskich krasnoludkach”. Dzieci z całego świata nadesłały swoje prace. Wśród nich znalazły się także prace uczniów z Wallington, którzy przedstawili swoje wizje legendarnych krasnali – bohaterów polskiej kultury i symbolu miasta Wrocławia.
To właśnie takie działania – łączące literaturę, sztukę i kreatywność – pozwalają najmłodszym Polakom wychowywanym poza granicami kraju nie tylko poznawać język, ale także rozumieć jego duszę. Dzieci uczą się, iż każda historia, każdy symbol i każde słowo to część większej opowieści o polskości – o wspólnych korzeniach, tradycji i wartościach, które warto pielęgnować.
Polska w sercach najmłodszych
Projekt „Małe Litery, Wielkie Dzieci” to przykład, jak w nowoczesny, inspirujący sposób można przekazywać młodemu pokoleniu miłość do ojczyzny. To nie tylko nauka języka, ale także kształtowanie postaw – otwartości, współpracy i dumy z własnej tożsamości. Dzięki takim inicjatywom dzieci i młodzież polonijna uczą się, iż bycie Polakiem to coś więcej niż pochodzenie – to pamięć, tradycja i wspólnota serc, niezależnie od miejsca zamieszkania.
Koordynatorka projektu w New Jersey, Amelia Piwowarczyk, podkreśla, iż praca z młodymi Polakami to nie tylko edukacja, ale misja. – Dzieci w Wallington pokazały, jak pięknie można łączyć nowoczesność z tradycją – mówi. – Ten projekt to coś znacznie więcej niż cykl warsztatów czy konkurs. To idea, która pokazuje, iż małe litery mogą tworzyć wielkie historie, a każde dziecko – niezależnie od tego, gdzie dorasta – może być częścią wspólnej opowieści o polskości – dodaje.
Bo choć litery są małe – serca dzieci są wielkie. A razem tworzą wielką Polonię.
Amelia Piwowarczyk
opr. WEM
Fot. A. Piwowarczyk















