O superwizji w edukacji włączającej i działaniach SCWEW podczas spotkania autorskiego

ore.edu.pl 2 dni temu

9 grudnia w Ośrodku Rozwoju Edukacji odbyło się spotkanie z dr hab. Agnieszką Olechowską, prof. APS, na temat superwizji i jej roli w edukacji włączającej. Zostało ono zorganizowane przez Wydział – Centrum Koordynujące SCWEW w związku z ukazaniem się publikacji „Superwizja w edukacji włączającej” autorstwa Agnieszki Olechowskiej i Justyny Siemionow (Akademia Pedagogiki Specjalnej, 2024).

Celem wykładu było omówienie koncepcji superwizji jako jednej z form wsparcia nauczycieli w ich pracy. Prof. Olechowska podkreśliła, iż superwizja stanowi narzędzie umożliwiające analizę oraz refleksję nad działaniami nauczycieli i specjalistów. Proces ten sprzyja podnoszeniu efektywności działań edukacyjnych oraz poprawia jakość pracy z grupą zróżnicowaną.

W dalszej części wystąpienia prelegentka skupiła się na praktycznych aspektach wykorzystania superwizji w edukacji włączającej. Podkreśliła jej szczególną rolę w pracy nauczycieli, zwłaszcza w kontekście diagnozowania problemów uczniów oraz opracowywania adekwatnych strategii wsparcia. Superwizja umożliwia nauczycielom szybsze reagowanie na wyzwania edukacyjne, sprzyja usprawnieniu procesu nauczania oraz pozwala na dostosowanie metod pracy do zróżnicowanych potrzeb uczniów.

Spotkaniu towarzyszyła dyskusja na temat wdrożenia superwizji w szkołach, szczególnie z uwzględnieniem działań podejmowanych przez Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą (SCWEW). Wicedyrektor ORE Marzenna Habib podkreśliła wyzwania związane z implementacją tego działania do polskiego systemu edukacji, wskazując na ograniczenia wynikające z przepisów prawnych oraz konieczność dostosowania aspektów organizacyjnych i proceduralnych, aby wsparcie realizowane w tej formule stało się integralnym elementem pracy nauczycieli.

W tym kontekście warto zwrócić uwagę, iż superwizje były realizowane przez specjalistyczne centra w trakcie pilotażowego wdrożenia modelu SCWEW (2019–2023). Umożliwiły wymianę doświadczeń, pobudziły do refleksji oraz wsparły nauczycieli i specjalistów z przedszkoli i szkół pracujących ze zróżnicowanymi zespołami. Eksperci SCWEW towarzyszyli kadrze, dzieląc się swoimi doświadczeniami i zachęcając ich do wspólnego poszukiwania rozwiązań. Wnioski wynikające z sondaży przeprowadzonych przez autorki w trakcie realizacji pilotażu SCWEW i zawarte w publikacji świadczą o wartości tej formy wsparcia nauczycieli w ich codziennej pracy. Dla nas jest to cenna informacja, ponieważ potwierdza, iż ten rodzaj wsparcia SCWEW należy kontynuować.

#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE

Idź do oryginalnego materiału