Współpraca Ministerstwa Edukacji Narodowej z organizacjami społecznymi nabiera realnego kształtu. W ramach zespołu ds. współpracy MEN z organizacjami pozarządowymi, powstały dwa istotne dokumenty – owoc pracy grup roboczych ds. klimatu szkoły oraz ds. sprawczości i praw uczniowskich. To głos praktyków, ekspertów, edukatorów, nauczycieli, a także uczniów i uczennic, którzy wiedzą, jak dziś wygląda szkoła – i jak może wyglądać lepiej.
Szkoła jako wspólna przestrzeń, relacje i dobrostan
Grupa robocza ds. klimatu szkoły i organizacji pracy jednostek systemu oświaty wskazała najważniejsze obszary do zmian. Obejmują one m.in. projektowanie i modernizację przestrzeni szkolnych z myślą o dobrostanie uczniów i nauczycieli, budowanie relacji opartych na zaufaniu, a także systemowe wsparcie psychiczne i emocjonalne dzieci i młodzieży. Eksperci postulują m.in.:
- wprowadzenie minimalnych standardów środowiskowych (np. jakość powietrza, dostęp do światła),
- tworzenie stref ciszy i relaksu,
- zielone i zdrowe otoczenie szkół,
- przestrzenie przyjazne różnorodności i wyciszeniu,
- ergonomiczne warunki pracy dla nauczycieli.
Uczniowska sprawczość i prawa – konkrety zamiast pustych deklaracji
Z kolei grupa robocza ds. sprawczości i praw uczniowskich złożyła postulaty, które mają wzmocnić pozycję uczniów w szkole – zarówno na poziomie formalnym, jak i praktycznym. Rekomendacje dotyczą:
- rozwoju kompetencji obywatelskich,
- wzmocnienia samorządów uczniowskich i ich realnego wpływu na decyzje w szkołach,
- uelastycznienia i poszerzenia programów dotacyjnych dla organizacji wspierających edukację,
- stworzenia ogólnodostępnego banku dobrych praktyk,
- systemowego docenienia osiągnięć pozalekcyjnych uczniów i nauczycieli.
Co dalej?
Oba dokumenty to dopiero początek. Są materiałem otwartym – punktem wyjścia do dalszych rozmów, konsultacji i wdrażania zmian. SOS dla Edukacji jako członek zespołu MEN-NGO będzie przez cały czas aktywnie uczestniczyć w tym procesie. Wierzymy, iż to właśnie głos społeczeństwa obywatelskiego, w tym organizacji edukacyjnych, rodziców i samych uczniów, powinien być słyszalny w kształtowaniu nowoczesnej i sprawiedliwej szkoły.