Organizacje pozarządowe dla lepszej szkoły – przekazały MEN konkretne rekomendacje

sosdlaedukacji.pl 4 dni temu

Współpraca Ministerstwa Edukacji Narodowej z organizacjami społecznymi nabiera realnego kształtu. W ramach zespołu ds. współpracy MEN z organizacjami pozarządowymi, powstały dwa istotne dokumenty – owoc pracy grup roboczych ds. klimatu szkoły oraz ds. sprawczości i praw uczniowskich. To głos praktyków, ekspertów, edukatorów, nauczycieli, a także uczniów i uczennic, którzy wiedzą, jak dziś wygląda szkoła – i jak może wyglądać lepiej.

Szkoła jako wspólna przestrzeń, relacje i dobrostan

Grupa robocza ds. klimatu szkoły i organizacji pracy jednostek systemu oświaty wskazała najważniejsze obszary do zmian. Obejmują one m.in. projektowanie i modernizację przestrzeni szkolnych z myślą o dobrostanie uczniów i nauczycieli, budowanie relacji opartych na zaufaniu, a także systemowe wsparcie psychiczne i emocjonalne dzieci i młodzieży. Eksperci postulują m.in.:

  • wprowadzenie minimalnych standardów środowiskowych (np. jakość powietrza, dostęp do światła),
  • tworzenie stref ciszy i relaksu,
  • zielone i zdrowe otoczenie szkół,
  • przestrzenie przyjazne różnorodności i wyciszeniu,
  • ergonomiczne warunki pracy dla nauczycieli.

Uczniowska sprawczość i prawa – konkrety zamiast pustych deklaracji

Z kolei grupa robocza ds. sprawczości i praw uczniowskich złożyła postulaty, które mają wzmocnić pozycję uczniów w szkole – zarówno na poziomie formalnym, jak i praktycznym. Rekomendacje dotyczą:

  • rozwoju kompetencji obywatelskich,
  • wzmocnienia samorządów uczniowskich i ich realnego wpływu na decyzje w szkołach,
  • uelastycznienia i poszerzenia programów dotacyjnych dla organizacji wspierających edukację,
  • stworzenia ogólnodostępnego banku dobrych praktyk,
  • systemowego docenienia osiągnięć pozalekcyjnych uczniów i nauczycieli.

Co dalej?

Oba dokumenty to dopiero początek. Są materiałem otwartym – punktem wyjścia do dalszych rozmów, konsultacji i wdrażania zmian. SOS dla Edukacji jako członek zespołu MEN-NGO będzie przez cały czas aktywnie uczestniczyć w tym procesie. Wierzymy, iż to właśnie głos społeczeństwa obywatelskiego, w tym organizacji edukacyjnych, rodziców i samych uczniów, powinien być słyszalny w kształtowaniu nowoczesnej i sprawiedliwej szkoły.

Idź do oryginalnego materiału