

Edukacja zdrowotna wciąż wzbudza wiele kontrowersji. Przypomnijmy, przedmiot miał trafić do szkół, jednak został tymczasowo wstrzymany po protestach spowodowanych rozdziałem dotyczącym edukacji seksualnej. Konkretnie jego zawartością oraz formą przekazywania zawartych tam treści. Resort edukacji po wielu głosach krytyki, odstąpił od wdrażania go do programów szkolnych w roku wyborczym.
Politechnika Opolska, wychodząc problemowi naprzeciw, uruchamia studia podyplomowe, w tym zakresie. Dziś uczelnia zorganizowała spotkanie z dyrektorami i nauczycielami z regionu oraz przedstawicielami instytucji, które mogą ich wspierać.
– Żeby jeden mały jakiś nieopatrznie rozumiany minus nie przysłonił idei tego przedmiotu, który jest bardzo istotny i potrzebny – mówi Paweł Nowak, pracownik naukowy Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii na Politechnice Opolskiej.
– Ten przedmiot niesie ze sobą wiele niewiadomych, są bardzo kontrowersyjne treści. Rodzice pytają, są zaniepokojeni, dyrektorzy też nie wiedzą co mają robić. Do tej pory uczyłam wychowania do życia w rodzinie i te treści były prawidłowo przekazywane – podkreśla jedna z uczestniczek konferencji.
– Nasze przyszłe pokolenia, niestety, nie zwracają uwagi na to, co jedzą, na aktywność fizyczną, seksualność traktują w sposób myślę, iż za bardzo otwarty – przekonuje Magdalena Pilak, nauczycielka wychowania fizycznego ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Kluczborku
– Dlatego myślę, iż uczniowie na tym skorzystają. Teraz kwestia, jak zachęcić rodziców, żeby nie rezygnowali z tego przedmiotu – dopowiada Agnieszka Zając-Poparda z I LO w Kluczborku.
– Dla nas takie studia to żadna nowość. Wydział wychowania fizycznego i fizjoterapii funkcjonuje ponad 25 lat. Prowadzimy kierunki, które pokazują, jak ważne dzisiaj jest zdrowie – zapewnia Marcin Lorenc, rektor Politechniki Opolskiej.
Obecnie w szkołach prowadzone są zajęcia „wychowania do życia w rodzinie”. Jest jednak przynajmniej jedna istotna różnica. O ile tzw. WDŻ jest dla ucznia opcjonalny o tyle edukacja zdrowotna ma być obowiązkowa. Studia mają ruszyć od 1 października tego roku.
Paweł Nowak, uczestniczka konferencji, Magdalena Pilak, Agnieszka Zając-Poparda, Marcin Lorenc:



Autor: Sebastian Pec