REKLAMA
Zobacz wideo
Edukacja seksualna - czy powinna pojawić się w szkole? "To nie jest seksualizacja dzieci, jak przez ostatnie lata nam krzyczano"
Młodzi Polacy są trzeci pod względem matematycznych zdolnościJeśli chodzi o matematykę, średnia międzynarodowa wyniosła 503 punkty. Wynik polskich uczniów to 546 punkty. Lepsze wyniki uzyskali uczniowie plasujący się następująco:Singapur - 615 punktów;Tajwan - 607;Korea Południowa - 594;Hongkong (Chiny) - 594;Japonia - 591;Makao (Chiny) - 582;Litwy - 561;Turcja - 553;Anglia - 552;Irlandia - 546;Rumunia - 542.Natomiast w przypadku nauk przyrodniczych, czwartoklasiści z Polski z wynikiem 550 pkt uplasowali się na siódmej pozycji. "Tylko kilka państw ma porównywalne lub wyższe wyniki od polskich uczniów. Jesteśmy w ścisłej czołówce światowej, zarówno w matematyce, jak i w naukach przyrodniczych. To są dobre wyniki, za które odpowiada dobra praca polskiej szkoły, ale też ciężka praca rodziców. Widzimy w badaniach, iż w tych rodzinach, w których rodzice pracują z dziećmi, czytają im, wymyślają różne zabawy matematyczne, ich pociechy mają lepsze wyniki w nauce. Mamy też kilka niepokojących wyników dotyczących na przykład tego, czy uczniowie lubią się uczyć, czy lubią szkołę. Zwraca uwagę też nastawienie nauczycieli, którzy często mówią, iż nie są dumni ze swojej pracy. To są rzeczy, nad którymi na pewno musimy w Polsce popracować" - ocenił Maciej Jakubowski, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. Polscy czwartoklasiści w czołówce z wynikami z matematyki, ale lubią "królowej nauk"Choć polscy czwartoklasiści są w czołówce pod względem umiejętności z matematyki i przyrody, to badanie pokazało, iż coraz mniej uczniów lubi te przedmioty i się nimi interesuje. Poczucie przynależności polskich uczniów do szkoły jest najniższe spośród państw biorących udział w badaniu.
60 proc. uczniów IV klas szkoły podstawowej w Polsce deklaruje, iż lubi chodzić do szkoły. Ze stwierdzeniem "lubię chodzić do szkoły" zdecydowanie zgadza się 19 proc. czwartoklasistów, a raczej zgadza się 41 proc. Odsetek polskich uczniów deklarujących, iż lubi chodzić do szkoły systematycznie maleje w kolejnych edycjach badania.Poczucie przynależności polskich uczniów do szkoły zmierzone w 2023 r. jest najniższe spośród wszystkich państw biorących udział w badaniu. Czy zmiany w szkole, które cały czas wprowadzane są przez MEN, zmienią polską edukację? Na dowód tych słów poznajcie historię jednej z najlepszych polskich matematyczek, która znajduje się tutaj.