Ofcom (Office of Communications – brytyjski organ państwowy kontrolujący i nadzorujący rynek mediów i telekomunikacji) co roku przygotowuje raport dotyczący korzystania z mediów przez dzieci. Badanie, co prawda, dotyczy Wielkiej Brytanii, ale mimo to każdemu z nas powinno dać ono do myślenia. To niedobrze, iż ta jedna kwestia często umyka rodzicom.
Wcześniej i więcej
Badanie przeprowadzone przez Ofcom wykazało, iż około jedna czwarta dzieci w wieku od 5 do 7 lat posiada już swój własny telefon, a ponad trzy czwarte maluchów korzysta z tabletów. Mnie osobiście najbardziej jednak szokuje fakt, iż prawie jedna trzecia rodziców dzieci w tym wieku zadeklarowała, iż ich pociecha samodzielnie korzysta z mediów społecznościowych.
Co więcej, trzech na dziesięciu opiekunów przyznało, iż prawdopodobnie pozwoli dziecku na założenie profilu w mediach społecznościowych, zanim osiągnie ono wymagany minimalny wiek (w większości przypadków to 13 lat). Prawie połowa (48 proc.) dzieci w wieku od pięciu do siedmiu lat ma osobiste profile w YouTube lub YouTube Kids.
Popularność jest coraz większa
Przerażający jest fakt, iż coraz więcej dzieci w wieku 5-7 lat korzysta z mediów społecznościowych. Powyższe badanie wykazało, iż to wzrost aż o 8 proc. w stosunku do roku ubiegłego. W gry online gra także o 7 proc. więcej dzieciaków. Czy to nie jest niebezpieczne? Około trzy czwarte rodziców dzieci w wieku od 5 do 7 lat twierdzi, iż rozmawiało ze swoimi dziećmi o tym, jak zachować bezpieczeństwo w internecie.
Potem rodzice mogą liczyć na wsparcie szkoły. Dziewięć na dziesięć dzieci w wieku od 8 do 17 lat uczestniczyło w co najmniej jednej lekcji na temat bezpieczeństwa w internecie w szkole. Regularnie w takich lekcjach uczestniczy zaledwie jedna trzecia dzieciaków. Jest jednak jeden problem.
Powyższy raport ujawnił olbrzymią lukę w komunikacji między rodzicami a starszymi dziećmi. Otóż dzieciaki w wieku od 8 do 17 lat, choć stykają się ze szkodliwymi treściami w sieci, to rzadko o tym informują rodziców. Robi to zaledwie co piąte z nich.
Rodzicom się tylko wydaje
Choć badanie odnosi się do Wielkiej Brytanii, to jednak świetnie obrazuje tempo i kierunek zmian. Potwierdza to ubiegłoroczny raport NASK, z którego wynika, iż nastolatki korzystają z internetu średnio 5 godzin i 36 minut w dni powszednie, a w weekendy jeszcze więcej, bo aż 6 godzin i 16 minut. A jak wygląda kwestia bezpieczeństwa? Większość polskich nastolatków biorąca udział w badaniu "Nastolatki 3.0" deklaruje, iż rodzice nie ustalają z nimi żadnych zasad korzystania z internetu. Co interesujące jednocześnie niemal 60 proc. rodziców deklaruje ustalenie zasad. To wysoka rozbieżność wskazująca na niską świadomość rodziców.