Przejście na edukację domową? To nie jest wcale skomplikowane, zrobisz to samodzielnie

mamadu.pl 1 rok temu
Zdjęcie: Jak zapisać dziecko do edukacji domowej - instrukcja krok po kroku, gdzie złożyć dokumenty. fot. August de Richelieu/Pexels


Edukacja domowa to dla wielu dzieci świetna alternatywa, a dla rodziców jedyne możliwe wyjście. Bo nie chcą, by ich dzieci wsiąkły w kiepski system edukacji, nie zgadzają się na przekazywane przez szkoły ideologie. Czasem to rozwiązanie, które jest idealne dla dzieci z powodów zdrowotnych. Przejście na domowe kształcenie nie jest wcale trudne, wymaga tylko od rodziców poświęcenia dziecku czasu. Oto ściąga, jak zapisać dziecko do domowego nauczania.


Jak zapisać dziecko do edukacji domowej - zastanawiają się rodzice, którzy uważają, iż szkolny system edukacji nie jest dobry dla ich dzieci.

Do edukacji domowej zapisać można każde dziecko, którego dotyczy szkolny i przedszkolny obowiązek.

Zapisu dziecka do edukacji domowej dokonuje się w szkole, do której formalnie dziecko będzie należało, muszą to zrobić jego rodzice lub prawni opiekunowie.


Jak zapisać dziecko do edukacji domowej?


Żeby zapisać dziecko do edukacji domowej nie trzeba wielu formalności. Poniżej znajdziecie instrukcję krok po kroku, co trzeba zrobić, żeby dziecko przeszło do edukacji domowej, jakie dokumenty przygotować i gdzie je złożyć.

Kto może uczyć się w edukacji domowej?


Na domową edukację może przejść każde dziecko, które jest objęte obowiązkiem szkolnym, czyli dzieci szkolne i przedszkolne w wieku 6-18 lat, których rodzice lub prawi opiekunowie będą o to wnioskowali do dyrektora placówki edukacyjnej, do której dziecko jest zapisane.

Edukacja domowa: formalności


Aby rozpocząć z dzieckiem edukację domową, najpierw dziecko musi być zapisane do jakiejś szkoły lub przedszkola (w edukacji domowej od 2021 roku nie obowiązuje rejonizacja). W szkole należy złożyć wniosek o zezwolenie na nauczanie domowe. Do wniosku należy dołączyć 2 oświadczenia rodziców:

oświadczenie zapewniające, iż rodzic/opiekun zapewni dziecku warunki do realizowania podstawy programowej z zakresu danego etapu edukacji


oświadczenie zapewniające o tym, iż dziecko będzie przystępowało do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych



Te trzy dokumenty należy dostarczyć do dyrektora przedszkola lub szkoły, do którego dziecko zostało przyjęte. Następnie należy czekać na decyzję dyrektora, którą musi wydać w ciągu 30 dni kalendarzowych od dnia, w którym rodzice złożyli do placówki edukacyjnej dokumenty. Usługa zapisania dziecka do edukacji domowej jest całkowicie bezpłatna.

Kiedyś do dokumentów wymagana była również opinia z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Od kwietnia 2021 roku taka opinia nie jest wymagana, bo wtedy prezydent podpisał ustawę z dnia 17 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe. Zawarto w niej zapis, iż w edukacji domowej nie obowiązuje rejonizacja oraz, iż do składanego wniosku u dyrekcji szkoły nie jest wymagana opinia z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Jak zapisać dziecko do edukacji domowej: krok po kroku


By zapisać dziecko do nauczania domowego, musisz:


Jeśli dyrektor wyda decyzję odmowną na edukację domową dziecka, można odwołać się do kuratora oświaty. Trzeba wtedy odwołanie złożyć także u dyrektora szkoły i należy to zrobić w ciągu maksymalnie 1 miesiąca od daty otrzymania decyzji negatywnej.

Cena edukacji domowej


Edukacja domowa jest całkowicie bezpłatna – tak samo jak edukacja w publicznej szkole. Przejście do takiego systemu kształcenia nic nie kosztuje zarówno szkołę, jak i ucznia i jego rodziców. Warto pamiętać, iż w domowym nauczaniu uczniowi także przysługują darmowe szkolne podręczniki.

Jeśli dziecko jest formalnie uczniem szkoły podstawowej, przysługują mu podręczniki ze szkoły, tak samo jak w przypadku ucznia, który chodzi codziennie do placówki. Formalnie to uczeń danej szkoły/przedszkola, więc szkolna biblioteka dostaje dla takiego ucznia podręczniki (bo szkoła otrzymuje na niego subwencję).

Idź do oryginalnego materiału