Publikacja „Współczesne trendy w metodyce nauczania przedmiotów przyrodniczych”

ore.edu.pl 5 godzin temu

Publikacja Małgorzaty Bieńkowskiej przeznaczona jest przede wszystkim dla pracowników ośrodków doskonalenia, nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, ale także tych, którym nieobce jest nauczanie biologii, chemii, fizyki czy geografii. Książka zawiera scenariusz kaskadowego szkolenia warsztatowego dla nauczycieli.

Autorka przybliża tu najnowsze koncepcje nauczania i metody dydaktyczne polecane w odniesieniu do przedmiotów przyrodniczych, takie jak np. konstruktywizm czy STEAM. Zwraca uwagę na motywowanie i aktywizowanie uczniów, którzy poprzez samodzielne prowadzenie badań, eksperymentowanie, stawianie hipotez i rozwiązywanie problemów badawczych mają budować zasoby własnej wiedzy. Prezentuje także strategie oceniania uczniowskiej aktywności zwiększające kreatywność i zaangażowanie w naukę.

Sporo miejsca w publikacji zajmuje kwestia planowania zajęć. Nauczyciele mogą w tym procesie wykorzystywać nowoczesne modele: 5E, 4U, 3A, SAMR oraz cykl Kolba. Opracowując zadania, warto także wspierać się zasobami internetu i możliwościami narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. W załącznikach znajduje się wiele propozycji zabaw dydaktycznych i edukacyjnych wyzwań, m.in. „eksperyment z jajkiem”, „przyrodnicze bingo” czy „mydło edukacyjne”, które powinny zainspirować nauczycieli bez względu na reprezentowaną przez nich dziedzinę wiedzy.

Załączniki:

  • M. Bieńkowska 2025 Współczesne trendy w metodyce nauczania przedmiotów przyrodniczych -2025
    Wielkość pliku: 3 MB
Idź do oryginalnego materiału