- Edukacja klimatyczna jest nam wszystkim niezwykle potrzebna. Wciąż powtarzam, iż ta zmiana, która wiąże się z trendem klimatycznym, zdefiniuje nasze życie na kolejne dekady, jeżeli nie setki lat - powiedziała wiceministerka edukacji Joanna Mucha, informując w czasie konferencji prasowej o powołaniu zespołu ds. edukacji klimatycznej. - Chcemy, żeby zespół stanowił wsparcie dla Ministerstwa Edukacji Narodowej przy tworzeniu podstawy programowej - wskazała.
REKLAMA
Zobacz wideo O tym musisz pamiętać sprawdzając prognozy. istotny głos eksperta
W szkole uczniowie będą uczyć się o klimacie
MEN szykuje nowości w szkołach. Planowane zmiany mają dotyczyć adekwatnie każdego przedmiotu, gdzie nauczyciele będą poruszać wątki dotyczące edukacji klimatycznej. Resort edukacji nie chce tworzyć odrębnego przedmiotu, stąd też pomysł na powołanie specjalnego zespołu, który we współpracy z MEN miałby przygotować nową podstawę programową dla wszystkich typów szkół.
Zmiany w każdym przedmiocie. Na czym będą polegać?
Jak czytamy na rządowej stronie gov.pl, do zadań nowego zespołu będzie należeć przede wszystkim "przygotowanie propozycji rozwiązań w zakresie edukacji klimatycznej w szkołach, w szczególności w obszarach dotyczących: podstawy programowej kształcenia ogólnego, infrastruktury szkolnej, współpracy z organizacjami pozarządowymi, szkolenia i przygotowania kadry pedagogicznej, współpracy z rodzicami uczniów".
- Nie chcemy tworzyć oddzielnego przedmiotu edukacja klimatyczna, chcemy, by edukacja klimatyczna pojawiała się na każdym przedmiocie - powiedziała Mucha w czasie swojego spotkania z dziennikarzami. - Czyli np. wtedy, kiedy mówimy o stosunkach wodnych, żebyśmy mogli o tym mówić na bardzo różnych przedmiotach. choćby na historii można sięgnąć do przykładów różnych wydarzeń klimatycznych i pokazać, w jaki sposób one zadziałały i jakie konsekwencje spowodowały - dodała.
Zmiany nie teraz, a dopiero od września 2026 roku
Nowa podstawa programowa, która ma obejmować edukację klimatyczną, zostanie wprowadzona do szkół podstawowych i przedszkoli od 1 września 2026 roku, a rok później do szkół ponadpodstawowych. - Edukacja klimatyczna jest nam wszystkim niezwykle potrzebna. Ma to być wiedza holistyczna, interdyscyplinarna i ponadprzedmiotowa, a jednocześnie osadzona w kontekście lokalnym, tak by dawała uczniom poczucie sprawczości – powiedziała wiceministra podczas briefingu prasowego.