Podczas spotkania nakreślono kontekst działań międzysektorowych, do których należy edukacja włączająca, obejmująca pracę z grupą zróżnicowaną. Podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Izabela Ziętka w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę, iż jest to jeden z kierunków polityki oświatowej państwa. Aby efektywnie wdrażać założenia edukacji włączającej, niezbędna jest kooperacja różnych środowisk działających na rzecz dziecka i rodziny oraz szeroko rozumianej inkluzji.
Projekt „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą” opiera swoje działania na współpracy z różnymi interesariuszami. Efektywne wsparcie wiąże się ze rozumieniem potrzeb odbiorców oraz rozpoznaniem zasobów w najbliższym środowisku. SCWEW prowadzą działania na rzecz kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w partnerstwie z interesariuszami z sektorów zdrowia, rodziny, pracy i polityki społecznej oraz z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Z perspektywy projektu ukierunkowanego na realizację wsparcia we współpracy istotne było poznanie rozwiązań funkcjonujących w innych krajach.
Wystąpienia prelegentów potwierdziły, iż komplementarny system wsparcia angażuje różnych interesariuszy współpracujących na rzecz nadrzędnego celu, czyli inkluzji. Przykładem wdrożenia takiego rozwiązania na gruncie polskim jest projekt międzysektorowy zrealizowany przez Uniwersytet Śląski. Pilotaż pokazał, iż kluczem do efektywnego współdziałania jest zmapowanie zasobów instytucjonalnych z zakresu wsparcia środowiskowego, a także zintegrowanie działań na rzecz dziecka i jego rodziny z wykorzystaniem zasobów dostępnych w najbliższym środowisku. Wnioski wynikające z zastosowania modelu wsparcia międzysektorowego potwierdzają efektywność wspólnie podejmowanych działań.
Podczas paneli tematycznych dyskutanci zaprezentowali swoje doświadczenia ze współpracy z różnymi podmiotami. Uczestnicy seminarium mieli okazję poznać perspektywę budowania specjalistycznego wsparcia. Ekspertki projektu „Budowa skoordynowanego systemu wsparcia specjalistycznego opartego na SCWEW” i przedstawicielki specjalistycznych centrów uczestniczących w pilotażowym wdrożeniu modelu SCWEW z Łodzi i Nowego Dworu Gdańskiego oraz z Ośrodków Wsparcia i Testów, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a także innych instytucji z województwa pomorskiego, łódzkiego i śląskiego pokazali rozwiązania, które przyniosły dobre efekty.
Ważnym elementem wystąpień uczestników paneli była prezentacja gotowych rozwiązań w zakresie tworzenia skutecznego modelu wsparcia z wykorzystaniem zasobów dostępnych lokalnie. Podkreślano rolę budowania relacji opartych na rozmowach. Umożliwia to wyznaczanie wspólnych celów i zadań do wykonania przez poszczególnych interesariuszy. Ten system współpracy jest spójny z koncepcją realizowaną przez specjalistyczne centra, która będzie kontynuowana w projekcie „Budowa skoordynowanego systemu wsparcia specjalistycznego opartego na SCWEW”.
Aby system wsparcia działał efektywnie, należy adekwatnie określić potrzeby odbiorców. W centrum tych potrzeb pozostają dziecko i jego rodzina. Ocena funkcjonalna stanowi najważniejszy element w budowaniu adekwatnego wsparcia. Propozycja nowego spojrzenia na diagnozę dzieci i uczniów oraz działania podejmowane przez nauczycieli, specjalistów w szkole i w poradniach psychologiczno-pedagogicznych spotkała się z akceptacją uczestników paneli.
Prowadzone podczas seminarium dyskusje, przedstawione dobre praktyki ze współpracy międzysektorowej i poszukiwane skuteczne rozwiązania wspierające dziecko i rodzinę potwierdziły, iż koncepcja działań zaproponowana w modelu funkcjonowania SCWEW jest słuszna. Będziemy upowszechniać te rozwiązania, czerpiąc z doświadczeń z działań realizowanych w partnerstwie międzysektorowym.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE #SCWEW #ORE