23 maja w Sali Senatu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyło się seminarium podsumowujące VIII edycję konkursu Study@research (IDUB nr 118). W wydarzeniu wzięli udział laureaci konkursu, członkowie komisji konkursowej oraz opiekunowie naukowi projektów. Spotkanie prowadziła Prorektor ds. studenckich i kształcenia, prof. dr hab. Joanna Wójcik. Celem seminarium było zaprezentowanie efektów projektów realizowanych przez studentów UAM, którzy w roku akademickim 2023/2024 wykazali się wyjątkową aktywnością naukową, zdobywając granty na realizację swoich badań.
Program skierowany był do studentek i studentów pierwszego roku studiów II stopnia oraz czwartego roku studiów jednolitych magisterskich. Umożliwiał im realizację indywidualnych i zespołowych projektów badawczych. W VIII edycji komisja konkursowa zakwalifikowała do finansowania aż 70 projektów, które reprezentowały różnorodne dziedziny nauki i obszary badawcze. Podczas seminarium wybrane zespoły i osoby zaprezentowały wyniki swoich badań.
Wśród osób prezentujących efekty swoich projektów naukowych byli:
Szkoła Nauk o Języku i Literaturze:
- Rafał Lenartowicz - Czy podnoszenie świadomości metafor ułatwia zapamiętywanie słownictwa?
- Julia Tusk - Postrzeganie krajobrazu językowego przez osoby dwujęzyczne - badanie okulograficzne
- Milo Ostalski w imieniu zespołu pod kierownictwem Julii Andruszkiewicz - UAM MAŁA OJCZYZNA, WIELKA PRZYSZŁOŚĆ - ścieżki edukacyjne w Muzeum UAM
- Maria Kotłowska z zespołem - Przepis na przepis. Językowe i gatunkowe wyznaczniki staropolskich recept
- Sandra Kaczmarek i Elżbieta Grądziel - (Nie)pełny dostęp do kultury - dostępność komunikacyjna w poznańskich instytucjach kulturalnych
Szkoła Nauk Humanistycznych:
- Zuzanna Szymczak w imieniu zespołu pod kierownictwem Macieja Stachury - Narracje historyczne na polskojęzycznym Instagramie
- Zuzanna Białas - Policja kobieca w II Rzeczypospolitej
- Maria Cieszyńska - "Czy słowo prorokini kończy dyskusję?" - kobiecość w społeczności mormonów
Szkoła Nauk Przyrodniczych:
- Jakub Sanojca i Antoni Semmler - Irlandia Północna czy Zjednoczona? - przestrzenny i medialny obraz tendencji politycznych
Szkoła Nauk Ścisłych:
- Piotr Konopka - Peptydy i peptydomimetyki jako stabilizatory nanocząstek srebra
- Wiktoria Zawrzykraj - Analiza specjacyjna żelaza jako znacznik procesów środowiskowych w rejonach polarnych
Szkoła Nauk Społecznych:
- Monika Bittner - Rejestracja niekonwencjonalnych znaków towarowych w Polsce i Niemczech
- Julita Prusak - Męska troska - międzypokoleniowy transfer emocjonalnej praktyki
- Martyna Janas w imieniu zespołu pod kierownictwem Alicji Malujdy - (Nie)równości w statutach szkolnych
- Paulina Żelewska - Heurystyki i błędy poznawcze w dyskursie o zmianach klimatycznych i AI
- Kacper Roman z zespołem - Życie w harmonii - strategie integracji życia zawodowego i prywatnego
Szkoła Nauk Humanistycznych:
- Maciej Stachura z zespołem - Narracje historyczne na polskojęzycznym Instagramie
- Zuzanna Białas - Policja kobieca w II Rzeczypospolitej
- Maria Cieszyńska - "Czy słowo prorokini kończy dyskusję?" - kobiecość w społeczności mormonów
Prezentowane projekty, obejmujące szeroką gamę tematów były na bardzo wysokim poziomie i wyróżniały się różnorodnością. Studenci wykazali się nie tylko głęboką wiedzą, ale także kreatywnością i zaangażowaniem w swoje badania, które mają potencjał do wniesienia znaczącego wkładu w rozwój nauki.
Fot. Przemysław Stanula